maandag 18 juni 2012

Prototype dakframe klaar

Vanmiddag is het dakframe om de Quest op het dak van de auto te vervoeren klaar.
Bij aluminium lasbedrijf Van der Velden in Limmen passen we het geheel op de Audi. Na wat kleine aanpassingen loopt alles naar wens en ga ik thuis de Quest op het frame zetten.

Met korte spanbandjes door de wielen bevestig ik de Quest op het bovenste frame. Dat gebeurt op dezelfde manier als op de aanhanger. Dan volgt het spannende optillen en inhaken van de beide dubbele wielstellen in het onderste profiel. Dat gaat prima en de Quest rijdt op het rek tot aan de stuit voorin. Dan de achterste wielstellen in het profiel laten zakken en de Quest staat veilig op het dak. Met twee M8 bouten met ronde knop worden de beide frames muurvast aan elkaar verankerd.

Het oogt goed en ik trek, waarschijnlijk ten overvloede, nog een tweetal spanbandjes om het bovenste en onderste frame.
Dan maar eens een stukje rijden. Dat valt alles mee. Er is vrij weinig extra windgeruis en aan de besturing merk ik niks. Niet verwonderlijk met een vierwiel aangedreven auto van 1785 kg. Ik voer de snelheid geleidelijk op tot 100 km/u maar er verandert niks. Dat gaat dus allemaal uitstekend.

Thuis haal ik de beide spanbandjes los, draai de twee draaiknoppen los en til de achterste wieltjes weer uit het profiel. Dan drie meter achteruit lopen en laat ik het frame met de Quest op zijn achterste wieltjes op de grond zakken. Vervolgens naar voren lopen om ook de voorste wieltjes uit het profiel te tillen. In no time staat de Quest weer veilig op de grond.

Op de weegschaal blijkt het bovenste dakframe 8,3 kg te wegen. Het onderste dakframe is met 11 kg wat zwaarder. Om het onderste frame van de auto te halen, draai ik simpelweg de draaiknoppen van de Thule dakdrager los en til het geheel van de auto. Op deze manier is het opladen van de Quest op de auto een kwestie van minuten.

Er blijken meteen al wat verbeterpunten te zijn. Er moet onder meer in het midden van het bovenste frame een steun gelast worden om het doorzakken te voorkomen. Dit kan ook een blokje nylon of teflon zijn. Tevens is dit dan een mooi richtpunt om het bovenste frame recht boven het onderste frame te houden. Met Van der Velden ga ik verder in gesprek om het geheel lichter en nog efficiënter te maken. Het moet mogelijk zijn om het totale frame inclusief velomobiel onder de 50 kg te houden. Veel auto's mogen weliswaar 75 kg op het dak dragen, de grotere zelfs 100 kg, maar hoe lichter hoe beter.

11 opmerkingen:

questikel zei

Hoi Wim

Andere Audi niets meer van gehoord?

Hgr Peter

Gerrit zei

Goed om te zien dat de Audi weer terug is Wim.
nog veel schade na de joyride?

Anoniem zei

Is je auto weer terug of is 't een andere?
Succes met dit en je andere projecten!

Wijnandt

Francis zei

Wim, als gewichtbesparing zou je het vorste deel natuurlijk kunnen afzagen. bij het opladen komt de quest wat stijler omhoog te staan, maar dat maakt niet uit. zeker niet omdat de achterkant van het frame achter de auto en achter de quest uitsteekt. het deel voor de voorwielen is nu infeite overbodig.
dan heb je ook al minder last van het doorbuigen.

verder ziet het er netjes uit!

groeten,
Francis
tot vrijdag ;-)

Robbedoes zei

Ziet er weer erg mooi uit Wim.
Wel oppassen met het openen van je achterklep.
Anders moet je binnen de kortste keren aan een nieuw achterraam.

Gr
Rob

RedDuck zei

Ziet er veelbelovend uit. Denk wel dat het geheel zowel voor als achter korter kan, zonder dat het onhandelbaar wordt. Dan is'ie ook wat beter toepasbaar bij kleinere auto's.

Groet, F.

Wim Schermer zei

Hi Peter,
Nee, de andere Audi is niet meer teruggekomen.
Groeten,
Wim

Wim Schermer zei

Dag Gerrit,
Sorry voor de late reactie. Ik was door Apple op iCloud gezet en nog niet ingelogd.

Nee, de Audi is niet meer terug. Dit is een vrijwel identieke 3 jaar nieuwere.
Groeten,
Wim

Wim Schermer zei

Dag Wijnandt,
Sorry voor de late reactie. Ik was door Apple op iCloud gezet en nog niet ingelogd. Dan sluiten ze gewoon je email af.

Dit is een andere Audi, de originele is niet meer terug gekomen.
Groeten,
Wim

Wim Schermer zei

Dag Francis,

Sorry voor de late reactie. Ik was door Apple op iCloud gezet en nog niet ingelogd. Dan sluiten ze gewoon je email af.

Het afzagen of korter maken van het frame gaat niet. Ik wil voor goed tillen binnen het frame kunnen staan zonder dat de Quest in mijn rug drukt. Nu gaat dat prima.
Groeten,
Wim

Wim Schermer zei

Hi Redduck,
Bij een Quest kan ie alleen korter als je er - eventueel afneembare - tilbeugels aan maakt. Dat maakt het geheel zwakker en minder bedrijfszeker. De totale lengte is nu 3.00 meter. De meeste auto's zijn langer, dus het past altijd. Voor een Strada of Mango kan ie uiteraard wel korter.
Groeten,
Wim