Gistermorgen arriveerde Kevin Risse met zijn partner Anne om een lezing te geven tijdens het velomobile seminar morgen in de Meerpaal in Dronten. Na eerst 4,5 uur te hebben gevlogen van Redmond naar Washington liepen ze nog ruim twee uur vertraging op door noodweer in Washington. De Airbus moest zelf weer uit de startrij terug naar de gate om opnieuw afgetankt te worden voor de transatlantische vlucht.
Na 7 uur vliegen arriveerden beiden op Schiphol. Zonder te slapen wilden ze meteen door naar enkele fabrikanten van velomobielen om de laatste ontwikkelingen door te spreken. Eerst naar Velomobiel.nl. Uiteraard ging het, met Ymte, vooral over de nieuwe cassettedemper die eenvoudig in de bestaande demperpoot kan worden geschoven. Dat eenvoudig in de demperpoot schuiven bleek niet voor alle demperpoten te gelden. De nieuwe demperpoten hebben een iets ruimere passing dan de oude. Hier moet een voorziening voor worden gemaakt.
Verder niets dan lof voor het initiatief. Risse krijgt een nieuwe demperpoot mee om de passing ook voor deze poten te optimaliseren.
Voor een bezoek aan Alligt hoef je maar 5 meter verder te lopen. Leo Visscher is enthousiast en ziet het helemaal zitten. Zijn demperpoten zijn korter omdat ze niet afsteunen op de bovenkant van de wielkast. Ook Leo geeft een demperpoot mee zodat Risse voor hem maatwerk kan maken. Tenslotte doet Leo direct een bestelling voor een groot aantal dempers. Oops, dat is onverwacht maar wel leuk.
Als laatste gaan we naar Flevobike. Kevin en Anne krijgen een rondleiding door het bedrijf en zijn behoorlijk onder de indruk van het werk van de drie broers Vrielink. De nieuwe Orca is toch wel heel veel verder ontwikkeld dan de oorspronkelijke Versatile. De eerdere ABS constructie rond het crankstel is nu prachtig versterkt.
Arjen en André vinden de cassette demper heel fraai. Hun demperpoot voor de Orca is wat ruimer. Geen nood, ook die poot mag in de tas voor het maken van een aangepaste cassette.
Kevin en Anne raken uiteraard flink vermoeid en ik breng ze naar hun gehuurde appartement in Amsterdam.
Helaas is een bezoek aan Sinner, fabrikant van de Mango, niet mogelijk. Nog 5 uur rijden is ondoenlijk. Gelukkig zullen de mensen van Sinner op het seminar Kevin zeker kunnen ontmoeten.
Op de foto's is de nieuwe cassette demper te zien naast de originele Velomobiel.nl veerpoot. Ter vergelijking ligt er een Risse Genesis demper naast. Op de laatste foto zie je de demper in de veer poot. De cassette weegt totaal 83 gram. Dat is de helft van het gewicht dat de standaard veer op de schaal brengt.
1 opmerking:
Ich habe ja schon einen Risse Dämpfer hinten im Quest und bin davon voll und ganz überzeugt.
Ich bin gespannt auf die Dämpfer für vorne. Toll das die ersten Exemplare bereits fertig sind.
Een reactie posten