zondag 25 november 2012

Bandentest 26" banden

Vandaag tref ik de eerste voorbereidingen om de pendel ook voor het testen van 26" banden te gebruiken. Het verwisselen van 20" wielen is inmiddels routine geworden. Om 20" wielen veilig te vervangen door 26" wielen vereist enig denkwerk. De hele pendel moet 7,5 cm hoger worden opgetild. 80 kg staal is goed in staat om botten te breken. 80 kg tillen is ook geen hobby van me.
Mijn oog valt op de oude oprijplanken waarmee ik de Quest voorheen op de Foldy car zette. Ik fabriek er een houten steun aan en het hefwerktuig is voor elkaar.

Nu de pendel toch voor de grote wielen geschikt is, kan ik het niet laten om twee uitersten te testen. Ik kies voor de Marathon Plus en de Furious Fred. Als eerste de Marathon Plus. De 47 mm brede band is opvallend makkelijk om de velg te leggen. Wel is ie zwaar, 1035 gram. Schwalbe specificeert 995 gram.

Als ik de eerste serie testresultaten met de Marathon Plus heb, realiseer ik me dat de pendel door de grotere wielen onder een steilere hoek naar de vloer wordt geduwd. Oops, dat is niet OK. Het hoogteverschil tussen 20" en 26" wielen is 7,5 cm. Ik voorzie twee eiken blokken van neopreen strips om precies 7,5 cm hoogte te verkrijgen. Nu start de pendel vanaf dezelfde positie. Het verschil is niet heel groot, enkele procenten, maar wel meetbaar.

Net als de 20" Marathon Plus, is ook de 26" niet erg gevoelig voor hogere drukken. Tussen 3 en 4 bar is het verschil maar enkele procenten. Bij 5 bar heeft de band zijn lichtste loop bereikt. Harder oppompen naar 6 bar levert niks op. Per saldo is de beste druk rond 4 bar. Dan is er nog een behoorlijk comfort. En vast staat dat het beter is dat de banden onregelmatigheden in het wegdek opvangen dan dat dit met te harde banden door de vering wordt geabsorbeerd. De daardoor ontstane trillingen in de carrosserie kosten meer energie.

De Furious Fred loopt een stuk lichter. Met 335 gram en heel soepele wangen is dit ook te verwachten. Ook hier zijn de verschillen tussen 3 en 5 bar niet heel groot, al is de winst bij harder oppompen relatief iets groter.

Komende dinsdag komt Jan Geel naar De Woude om die dag zoveel mogelijk banden te testen.

Volgende week zondag komt een delegatie van het nieuwe Human Power Team van de TU Delft, zij zijn inmiddels bezig om de Velox3 te ontwerpen, op De Woude banden testen.


13 opmerkingen:

BrandweerQuest zei

Al is het maar een aanlooptest, dit is al een aardig uitgangspunt.
De 26 inch Greenguard van Marloes gedroeg zich op slecht wegdek zeer slecht. Gewoon gevaarlijk. Ik had hem op 6,5 bar gezet onderweg. Dat kan dus veel minder.
Bovendien kreeg ik van onze belgische vriend Stradaatje de opmerking Big Apple zwaar? De Marathon is nog zwaarder! Idd, 1 kilo (ex. binnenband?) is erg zwaar. Had ik me niet gerealiseerd. Ook dat heeft effect op het weggedrag. (fijne trillingen slechter absorberen) Bij 20 inch minder aan de orde, bij 26 inch dus wel degelijk van invloed.
Ben benieuwd wat de testen nog meer gaan opleveren.

Wim Schermer zei

Hi Theo,
De Marathon Plus 26" is 1035 gram zonder binnenband.
Zeker als je deze te hard oppompt, heb je een gevaarlijker situatie geschapen. Ok, met een goede demper zal het nog wel lukken.
Dus terug naar 4 bar, loopt per saldo lichter omdat er minder trillingen naar de carrosserie gaan. Vooral ook comfortabeler.
Groeten,
Wim

Paul van Roekel zei

Wim,
Is dit ( 4 bar is meer comfort zonder snelheidsverlies) ook voor de 20 inch versie van toepassing?

Ook die heb ik nl. altijd op 5 bar staan. I ga dit in elk geval komende week eens even proberen in het woonwerkverkeer...

Wim Schermer zei

Paul,
Ik heb de 20" alleen nog maar op 5 bar en hoger getest.
Dinsdag zal ik deze ook met lagere drukken testen. Gezien het feit dat er met de 20" Marathon Plus tussen 5 en 6 bar naar 1,2 seconde verschil in pendeltijd was, denk ik dat 4 bar niet veel verschil met 5 bar laat zien.
Groeten,
Wim

Quezzzt zei

In mijn 26 inch greenguard mag maar max 5 bar volgens opschrift BrandweerQuest ??

Had hem zelf per abuis tot 7 bar opgepompt omdat de 20 inch greenguard voorbandjes 7 bar mogen hebben, maar bij ontdekking opschrift 26 inch band gauw maar weer druk uitgelaten.



Wijnandt zei

Heel interessant! Nu het echt herfst wordt, blogt bijna elke rechtgeaarde fietser over banden en verlichting :-)

Bij dit alles bedacht ik of fabrikanten van fietsbanden zelf hun banden eigenschappen bepalen, waaronder de rolweerstand. Eigenlijk mag je verwachten dat de toonaangevende fabrikanten in dergelijk onderzoek investeren. Als ik mij goed herinner heeft Schwalbe een of meer (experimentele) banden door Wim laten testen. Goed beschouwd vind ik dit een zwaktebod en behoorlijk amateuristisch aandoen.

Wim Schermer zei

Hi Wijnandt,
Fabrikanten moeten echt met praktische testen hun banden testen. Banden in het lab, zelfs op de rollenbank, kunnen heel anders reageren dan in de dagelijkse praktijk.
Schwalbe combineert die gegevens voor toekomstige ontwikkelingen.
Groeten,
Wim

Maciej Dlugosz zei

Beste Wim!
Is het ook mogelijk om 700c banden te testen (racefiets banden)? Deze banden kunen tot 12 bar oppompen worden.

Wim Schermer zei

Hi Maciej,
In theorie kan ik ook die banden testen. Ik heb er evenwel geen wielen voor en ik wil me graag beperken tot 20 en 26" banden. 28" komt in de velomobiel- en ligfietswereld bijna niet voor.
Groeten,
Wim

GroundFlyer zei

Sorry- no Dutch. I'm watching this with great interest. I get many puctures with my Durano front tyres (QuestXS) but have found that lowering the pressure as you suggest INCREASES the likelihood of "pinch punctures". (Usually caused when hitting holes in road at high speed) For me--a choice punctures or comfort?

Wim Schermer zei

Hi Groundflyer,
I suggest to lower the pressure in tires like the Marathon Plus. They normally are pumped to hard without benefit.
If you like Durano's and get to many punctures, than you can better use Durano Plus. They have the same puncture protection as the Marathon Plus.
Best regards,
Wim

GroundFlyer zei

Hi Wim,
Actually at Ymte's suggestion I already have a Durano Plus on the rear, unfortunately there doesn't seem to be a Durano Plus available in the size for the front. What would you recommend for the XS front? (Good for speed but reasonably puncture proof?)

Wim Schermer zei

Hi Groundflyer,
The standard Durano has a good puncture protection.
I will test other 406 tires in the near future. Please check my blog.
Best regards,
Wim