donderdag 14 februari 2013

IJzel en sneeuw bandentest Continental superieur


Continental gaf me gisteren een standje dat ik hun Continental Topcontact Winter II had getest onder omstandigheden waarvoor de band niet is ontworpen. Hun tip was even te wachten op sneeuw en dan nog eens een proef te doen. Zelf hebben ze proeven in de sneeuw gedaan en zagen zij een verkorting van de remweg van 50%. Ze voegden eraan toe dat dat morgen mogelijk wel zou kunnen lukken.

Vanmorgen begint het op De Woude licht te sneeuwen. Dat gaat even later over in ijzel. Het wordt spiegelglad. Als er een laagje ijzel ligt komt de sneeuw weer terug. Dit zijn de meest gevreesde omstandigheden voor fietsers. Deze condities komen wel als geroepen om onze aangedreven achterbanden onder echte winterse omstandigheden aan de tand te voelen. Het is +0,2℃ en dat blijft precies zo gedurende de test.

Ik wil de banden nu in de rijrichting belasten. Het trekkoord haal ik simpelweg door de velgen van de pendel en zet 'm aan de unster. Ook nu weer probeer ik zo laag mogelijk te trekken. In elk geval voor iedere band dezelfde hoogte.

Op de pendel zitten de 26" velgen met de Vredestein Black Panther 55 banden op 4.0 bar.
Naast mijn ijsbaantje op het terras is het egaal beijzeld en besneeuwd, ideale testomstandigheden dus. Het kost me 23 kg trekkracht om de Black Panther aan het glijden te krijgen. Tijdens het glijden springt de meter flink heen en weer zodat een stabiele waarneming van de dynamische belasting moeilijk is. Gemiddeld lees ik rond de 16 kg af.

Dan snel naar binnen en de Continental Topcontact Winter II banden op het ene stel velgen dat ik heb. De banden zitten er binnen enkele minuten om en de pendel wordt op een maagdelijk stukje sneeuw gezet. Als ik begin te trekken stel ik al heel snel vast dat ik deze combinatie simpelweg niet van zijn plaats krijg. Bij 35 kg slippen mijn geprofileerde schoenzolen over het beijzelde terras en ... dan houdt het op. Dan haal ik er een katrol bij met de bedoeling om de trekkracht te halveren. Die katrol bevestig ik aan ons huis. Dat is niet OK zoals PieterZ in de reacties terecht opmerkt. Ik verander namelijk de trekrichting wel maar niet de kracht. Gelukkig ligt alles er vanavond nog precies zo bij als vanmiddag. De temperatuur is met 0,8℃ een fractie hoger.
Ik doe de test opnieuw en weer krijg ik de pendel niet van zijn plaats. Als ik een stukje sneeuw- en ijsvrij maak glij ik niet meer weg en krijg dan de pendel met 36 kg eindelijk van zijn plaats.
Zo gauw ik de kracht verminder, bijt de Conti zich weer vast en moet ik met boven de 30 kg trekken om hem te laten glijden. Het is meer bokken en springen dan glijden. De weerstand tegen slippen is echt fantastisch.

Veel fietsers rijden nu nog met de Kojak 50 mm rond. Daarom deze nu ook maar eens meegenomen.
De banden verliezen hun grip al bij 14 kg statisch. Dynamisch ongeveer 8 kg. Mijn conclusie is duidelijk maar volgt later.

Een ook veel gebruikte winterband is de Vredestein Perfect Moiree 54 mm. Bij 25 kg verliest de PM grip en glijdt over het beijzelde terras achter me aan. Dynamisch rond de 17 kg.

Als laatste een van de meest populaire winterbanden van dit moment, de Schwalbe Marathon (Green Guard). De slipweerstand op ijs was heel matig, op een realistischer ondergrond zoals vandaag presteert deze band ook heel matig. Al bij 13 kg gaat de Marathon aan het glijden. Dynamisch rond de  8 kg. Dat is nog slechter dan de Kojak.

Conclusie
De conclusie is eenvoudig. Voor de gemiddelde winterse omstandigheden is de Continental TopContact Winter II verreweg de veiligste keus als je niet met spijkerbanden wil rijden. De Schwalbe Marathon (Green Guard) mag dan een goede allround band zijn met goede roleigenschappen en een goede lekbestendigheid, de slipgevoeligheid is een heel groot nadeel. Iedereen die met een Kojak in de winter rijdt verklaar ik voor gek. Bizar is dat de Marathon op dit belangrijke punt nog slechter scoort dan de Kojak.
De Vredestein Black Panther en de Vredestein Perfect Moiree doen het gemiddeld goed.
Op het gebied van veiligheid en lekbestendigheid denk ik dat de Continental Topcontact Winter II samen met de Michelin Protek Max de best mogelijke combinatie is. Die binnenbanden, ik rij daar nu de hele winter licht en lekvrij mee, staan in de webwinkel.

Update 20.00 uur
Pieterz attendeert mij erop dat ik een fout heb gemaakt met het gebruik van de katrol. Deze heb ik aan het huis vastgemaakt. Dit levert geen halvering van de trekkracht op. De katrol had natuurlijk aan de pendel vastgemaakt moeten worden.
Hartelijk dank Pieter, een nieuwe test en de correctie is nu verwerkt.

11 opmerkingen:

pieterz zei

Beste Wim,

Met belangstelling lees ik altijd je blog. Echter heb ik het idee dat je met je katrol te snel door de bocht gaat. Met een vast katrol verander je alleen de richting en niet de grote van de kracht. Voor verandering van de kracht heb je een los katrol nodig. Jij geeft aan dat het katrol aan het huis vast zit. Hieruit concludeer ik dat het een vast katrol is welke alleen de richting van de kracht veranderd. Dus trek je mijn inziens nog steeds met een kracht van 35 kg.

Wim Schermer zei

Dag Pieter,
Je hebt helemaal gelijk. De katrol had natuurlijk aan de pendel vastgemaakt moeten worden.
Ik heb de correctie en een update al gemaakt.
Dank voor je oplettendheid.
Groeten,
Wim

Pjotr320 zei

Mooi testwerk.

Indrukwekkend, wat een grip. Dat lijkt me echt geweldig voor het natte en gladde seizoen met de Pioneer. Nu knijp ik hem al met een beetje regen op de Marathons.

Marathons rijden verder inderdaad fijn. Vervelend is dat ze, bij mij tenminste, sterk reageren op de richels tussen tegels. Zelfs op 4 bar al. Daarom zou ik ze nooit adviseren als achterband op een velomobiel.

Wim Schermer zei

De Marathon als achterband is inderdaad gevaarlijk. Je wilt bij een velomobiel beslist je achterband de beste grip laten hebben. Dat doet de Marathon dus zeker niet. Het negatieve effect is dat bij een slip de achterband het eerste slipt, mede omdat ie intermitterend wordt aangedreven. Dan sta je direct dwars en hup lig je op zijn kant.
Dan beter een Conti, evt. aangevuld met een Michelin Protek Max.
Groeten,
Wim

Bastiaan Welmers zei

Hoi Wim,

Erg tof, deze testen, dank ervoor. Het brengt een voorheen onderbelichte eigenschap in de schijnwerpers van banden in de winter: grip.

Wat betreft contactoppervlak het volgende:
- contactoppervlak is afhankelijk van de druk van de band, niet zozeer van de breedte.
- Het contactoppervlak van een dunne band is langwerpiger dan van een brede band.
- de weerstand tegen slippen zou slipkracht = wrijvingscoëfficient_rubbersoort X normaalkracht moeten zijn. In theorie dus onafhankelijk van druk band en contactoppervlak.
In de praktijk zie je dat druk wel degelijk van invloed is op de grip. Mijn hypothese is dat de band met lagere druk/groter contactvlak flexibeler is en makkelijker statische grip kan vinden. Dezelfde reden waarom die Continental band grip kan houden.
- een brede band zou dus meer grip in de rijrichting moeten hebben, een smalle band meer in de bochten.

Mijn ervaring is ook dat de Marathon weinig grip heeft. Zelf denk ik dat het vooral te maken heeft met het gebruikte rubber, en niet zozeer door het profiel of de breedte van de band. (ik gebruik zelf de 40-406 versie) Volgens Schwalbe zou de Energizer meer grip moeten hebben. Iets voor het volgende winterseizoen misschien?

Groeten, Bastiaan

Wim Schermer zei

De F-Lite wordt 20% minder slipgevoelig bij 2 bar minder druk. Het is dus wel degelijk van belang.
Bij de F-Lite speelt ook de breedte een rol. Mogelijk nog belangrijker is dat deze banden deels versleten en een behoorlijk vlak en ruw oppervlak hebben. Deze micro oneffenheden glijden blijkbaar moeilijk weg.

Profiel, en dan met name een fijn lamellenprofiel in een zachte compound, maken het verschil.
Groeten,
Wim

Anoniem zei

Wim,

Here is another idea for tire testing. There isn't much data on the effect of wheel camber on rolling resistance. Maybe just an Ultremo ZX. You could angle the asphalt testing troughs 8 degrees and leave the testing cart as is. If there isn't much difference, maybe the Quest could be adjusted for more camber and stability.

Thanks,

Peter B.

Wim Schermer zei

Hi Peter,
I know that up to 15 degrees there is hardly no increase in rolling resistance. You cannot apply too much camber because your tire will hit the inside of the wheelbay.
Best regards,
Wim

Anoniem zei

Kan ik cintinental topcontact winter II gebruiken met een E-bike ?

Wim Schermer zei

Uiteraard kun je de Topcontact Winter II op een E-bike gebruiken. Zeer veel veiliger.
Groeten,
Wim

Richard zei

Zonde trouwens dat de Continental winterbanden er nog niet zijn voor de voorwielen..
Dat zijn toch de banden die je nodig hebt met remmen..