donderdag 14 februari 2013

Sliptest op ijs 3 conclusie


Gisteren meldde ik de vreemde resultaten van de 26" Vredestein Black Panther. Het was toen al duidelijk dat meten bij temperaturen boven 0℃ niet tot vergelijkbare resultaten zou leiden.

Vanmorgen doe ik de test opnieuw. Het vriest nog licht en de ijsvloer ligt er strak bij.
De Black Panther doet het met 18 kg statisch en 10 kg dynamisch goed. Net onder de Continental Topcontact Winter II en iets boven de Vredestein Perfect Moiree.

Conclusie
Het is glashelder dat de Schwalbe Winter met de spikes op ijs onverslaanbaar is. Met deze band rij je op ijs en ijzige ondergronden net zo veilig als met droog weer op asfalt.

Opvallend is de grote weerstand tegen slippen van de F-lite. Deze band heeft het grootste contactoppervlak met het ijs en daar zit de crux. Banden met profiel, nuttig op sneeuw en zand, verkleinen het contactoppervlak met het ijs en dat levert meer slipgevaar op ijs op. De Durano en de Ultremo zijn smalle bandjes, weinig contactoppervlak en dus snel slippen. De bredere Marathons slippen ook makkelijk. Ook hier levert het profiel een kleiner contactoppervlak op en dus eerder slippen.
Belangrijk is te weten dat als de temperatuur boven 0℃ komt, en dat hoeft maar enkele tienden van graad te zijn, het risico op slippen direct 2,5 keer zo hoog is. Bij 0,8℃ slipt de Black Panther dynamisch met 4 kg, bij -0,2℃ is dat 10 kg.
Een leuke test met verrassende uitkomsten.


4 opmerkingen:

Hans Verbeek zei

Werkt de Marathon Winter niet als een soort zaag voor de wielkassen van een Quest? Ik kan me voorstellen dat ze op de voorwielen nog wel eens de zijkanten aanraken en de spikes daar zijn dan niet echt bevorderlijk.

Of zijn de zijkant-spikes er zonder overige problemen uit te halen?

Wim Schermer zei

Dag Hans,
De buitenste rij spikes zit gerekend vanaf de zijkant van de band 4,5 mm naar binnen. Ze zullen de binnenkant van de wielkast dus nooit raken.
Groeten,
Wim

Marcel Tisseur zei

Quote "Boven nul graden loopt het risico op slippen op"

Kijk maar eens bij curling daar verwarmen ze het ijs met bezems om de Curl als het ware op een laagje water te laten glijden wat zelfs in die situatie de curl in snelheid laat toenemen.

Lijkt me dus vergelijkbaar, dat er zich dus een laagje water vormt tussen de band en het ijs wat het glijden bevordert.

De bobslee-Strada 119 zei

Deze uitkomsten kloppen inderdaad helemaal met de praktijk, net boven nul is het slipgevaar veel groter. De spijkerbanden zijn inderdaad onverslaanbaar op ijs, ik rijd nu al vanaf eind oktober vast op de spikes, en dat is soms zwaar, maar geeft wel het meest veilige gevoel. De afgelopen week wel 3x de fiets uitgemoeten op de laatste helling naar huis toe, en 40 meter moeten duwen, 13% was te veel zelfs voor de 26" spijkerband op het achterwiel. Ik trapte het wiel gewoon rond op de circa 1 cm dikke ijslaag op het wegdek. Tot 8% ging prima als je het midden van de weg gebruikte waar nog een sneeuwspoor lag, dan hadden de noppen/spijkers nog grip genoeg.
Nuttige test weer!

Groeten, Adri.