vrijdag 8 februari 2013

Mango sneller door aerodynamische profielen 2

Sneller dan verwacht stuurt Rudolf Kooistra me een nieuwe serie foto's van een testje met de tufts nadat de carbon profielen op de romp zijn bevestigd. De effecten zijn duidelijk waarneembaar. Bij de proef met de tufts zonder profielen, heeft de laagste tuft voor het wiel de neiging naar beneden af te buigen. Bij de proef met de profielen loopt deze tuft gemiddeld mooi recht naar achteren.

Een groter verschil is te zien aan de achterkant van het wiel. Daar wil de tuft op het wiel zonder profielen alleen maar achter de band verdwijnen. Met de strips erop zie je dat de tuft vanaf het wiel oversteekt en langs de strip gaat lopen.

Rudolf benadrukt dat er tijdens de proeven niemand in de Mango zit. Als hij in de fiets gaat zitten sluiten de profielen veel mooier aan en zal het effect verder verbeteren. Rudolf zal proberen de verschillen met en zonder strips zichtbaar te maken. Dat zal zonder SRM of andere vermogenmeter niet makkelijk zijn.

Het is hoe dan ook een fraaie oplossing. Het wordt geen Evo-K maar het zal zeker helpen. Niet vergeten om aan de staart van de Mango links en rechts een smal stripje Lexan te plakken. Dit verzorgt het loslaten van de lucht in hoge mate.

10 opmerkingen:

Wim zei

Nou alleen die Durano's nog vervangen door GreenGuards :)

Ik had ze op de XS. 2x lek in 500km en ik hoor van een aantal andere XS-rijders dezelfde geluiden.

Nu met de GreenGuard ga ik nauwelijks langzamer. Op sommige stukken heb ik zelfs de indruk dat het sneller gaat. Zeker op slecht wegdek en op klinkers kan ik nu veel gemakkelijker >30km/u rijden. Dat lukte met de Durano bijna niet. #jerammeltdanechtuitdefiets

Ik had de Durano op 8 Bar en de GreenGuard heb ik op 7 Bar; dus dat maakt niet zo heel veel uit.

Wim Schermer zei

Wim,
Een Durano kan prima op 8 bar. Een Marathon Greenguard op 7 is veel te hard. Ik zou hem op 5 bar zetten. loopt niet zwaarder en je hebt meer comfort en grip. De 47 mm Marathon màg zelfs niet harder dan 5 bar worden opgepompt.
Groeten,
Wim

Wim zei

Voor de Durano is 8 Bar het maximum toelaatbare. Datzelfde geldt voor de GreenGuard, maar dan op 7 Bar. Waarom zou 7 Bar dan te hard zijn?
Bij de ervaringen op Ligfiets.net staat ook de ervaring van "onze voorzitter" die duidelijk aangeeft dat de band zwaarder gaat lopen bij <6 Bar.

Heb jij deze versie van de GreenGuard getest? Ik zie namelijk alleen een test van de 26" versie.

Wim Schermer zei

Wim,

Ik weet niet welke Marathon Greenguard jij gebruikt.
Ik heb in 20" de 47 mm brede variant getest op 5 bar tijdens de proeven bij lagere temperaturen. Daar liep de Marathon op 5 bar lichter dan de Kojak.
Groeten,
Wim

Wim zei

Mijn excuses: Vergeten te vermelden.

Ik heb de 40-406 GreenGuard (4.0 tot 7.0 Bar).

Met de 47-406 denk ik niet dat er nog sprake is van enige stuuruitslag bij de XS :)

Quezzzt zei

Wim ik heb 47 mm Greenguards op mijn Quest.

De wieluitslag is genoeg om elke haakse fietspadbocht te halen, waar je dan wel weer de hele breedte voor nodig hebt. Soms moet ik dus wel fietsers hinderen een erg lastige bocht te halen.

Maar hij haalt de bochten wel.

Wim zei

@Quezzzt:
Bij de XS is er wel iets minder ruimte dan bij haar grote broer :)
Met de 40-406 zijn er al bochten die ik niet haal :(

Rudolf Kooistra zei

Inmiddels heb ik mijn vaste route gefietst met voor mij dezelfde belasting,het is een afstand van 14 km.
Over deze route is de gemiddelde snelheid 3,4 km hoger geweest.ik heb foto's van de app met de waarden,kan ze zelf niet plaatsen.
Dus ik heb geen bewijs,maar het lijkt een positief effect te hebben.

Wim Schermer zei

Dag Rudolf,
Ik zal in de komende dagen een nieuwe posting maken met jouw beelden erbij.
Groeten,
Wim

Rudolf Kooistra zei

Dag Wim.
Doe rustig aan,je hebt meer zaken aan je hoofd.
Groeten
Rudolf