vrijdag 29 maart 2013

VeloTilt plug in Enkhuizen



Vandaag komt de schuimplug van de VeloTilt naar Enkhuizen. Als ik arriveer ligt de boreling al op de grond in de werkplaats. Wat een klein ding als je 'm naast de witte Quest van Jan ziet staan. Naast elkaar staande kun je zien dat de zit in de VeloTilt zo'n 10 cm hoger is dan in de Quest.
De relatief kwetsbare schuimplug is nu voorzien van twee lagen glasvezel en epoxy. Het geheel is nu keihard en kan de komende weken mooi glad gemaakt worden.

De twee mensen die hier vooral aan gaan werken zijn Jeroen Koeleman en Sigurd van Starkenburg. Jeroen Koeleman studeert aan de Haagse Hoge School Delft en heeft veel ervaring met composieten. Vorig jaar werd ik ongemerkt door Jeroen op Texel tijdens de tijdrit verslagen. Hij reed toen in zijn zelf ontworpen en geproduceerde carbon monocoque tweewieler.

Sigurd van Starkenburg is werkvoorbereider op de composietafdeling van Rondal. Rondal maakt onder meer 6o meter lange carbon masten voor de miljoenenjachten van Royal Huisman Shipyard.

David Wielemaker, de ontwerper van de Velox1, Velox2 en de VeloTilt, laat ons in de nieuwste ontwerptekeningen zien op welke manier diverse versterkingen in de VeloTilt moeten worden aangebracht. Ook de versterkingen t.b.v. de vierpunts gordels worden nauwkeurig aangegeven.
David heeft nog meer interessante zaken meegenomen. Hebben onder meer te maken met de veiligheid van velomobielen, ook de bestaande. Daarover later meer.

Wat ik wel kan aankondigen is dat David voor de Quest wielkappen gaat ontwerpen. Helaas niet klaar voor de komende CycleVision, maar volgend jaar zeker wel.





10 opmerkingen:

Magic Bullet zei

Mooie lijnen, hoor! Naast iets wat je kent (Quest) gaat het toch meer leven vanaf de foto. Op de foto's lijkt het trouwens dat de staart links holler is weggesneden dan rechts...gezichtsbedrog of...?

Wim Schermer zei

Zou niet moeten kunnen. Ik denk dat het gezichtsbedrog is. Tijdens het maken van de foto hang ik er in de bovenaanzichten niet recht boven.
Op de foto van achter komt er meer licht van rechts.
Groeten,
Wim

Quezzzt zei

De wielkappen van je velotilt worden eigen productie of komen die er nog nog achteraan van de computer gestuurde freesmachine ?

Erg spannend nadat de mallen zijn gemaakt of de eerste delen wel passen op de kanteltrike.

Dat David wielkappen gaat ontwerpen voor de Quest is mooi, gaat hij wedstrijdkappen maken of openbare weg kappen ? Eerste en laatste is natuurlijk nogal een verschil in potentiele afzet. Wotdt het een prodct uit jouw onderdelenwinkel ?

Wim Schermer zei

Quezzzt,
De wielkappen voor de VeloTilt worden nog gefreesd door David. Die kappen zijn cruciaal voor de uiteindelijke snelheid.

De kappen worden voor de wedstrijden gemaakt. Kappen voor de 'openbare weg' zijn, bij snelheden van rond de 35 km/u, nauwelijks zinvol. De kappen komen t.z.t. in de webwinkel.
Groeten,
Wim

Quezzzt zei

Ik wil je nog even vervelen met een reactie Wim,

Ik denk dat wielstroomlijnkappen die je kunt gebruiken op de openbare weg - lees niet te hoge verkeersdrempels, boomwortelbeschadigingen e.d. -en 'nauwelijks zinvol zijn bij 35 km/u' wel degelijk zinvol genoeg zijn dat het iets scheelt.

Een deel van de ( lange afstands ) Questrijders gaat toch waar ze kunnen richting de 40 km/u en dan scheelt het alweer wat meer. Zoals gezegd bij flinke tegenwind(snelheden) ben je dan ook blij dat je ze hebt.

Het ligt natuurlijk aan de balans wat je wel kunt en niet meer kunt met die kappen. Maar de Quest heeft dat van nature ook al dat je niet meer kunt rijden waar je wilt met zijn dichte wielkasten en daar doet geen Questrijder moeilijk over.

Ik denk als je tot een halve km/u sneller ( of met minder inspanning bij tegenwind ) kunt rijden ( potentie ) EN 80 % van de verkeersdrempels nog over kunt dat dat een aantrekkelijk product kan zijn met wel degelijk nut. Ligt dan alleen nog aan de prijs of een halve km/u of iets makkelijker tegen de wind in fietsen het waard is.

Ik denk van wel. Misschien moeten jullie dat overwegen ;-)

Wim Schermer zei

Quezzzt,
Wielstroomlijnkappen die makkelijk op de openbare weg zijn te gebruiken hebben het model van Jan Geel. Mogelijk gaan we wel die kant op.
Bij lage snelheden levert een minivizier meer snelheidsvoordeel op.
Ik denk niet dat een snelheidsvoordeel van minder dan een km per uur ook maar één verkoop oplevert.
Het interesseert de gemiddelde rijder gewoon niet. Ik zie nog steeds velomobielen rijden zonder minivizier. Dit terwijl vast staat dat dit stukje Lexan 2 tot 4 km/u winst oplevert.
Groeten,
Wim

Magic Bullet zei

Haha Wim, ik ben 1 van die rijders! Het heeft wel degelijk mijn interesse, maar de wind rond mijn kop is ook lekker. Wie weet komt het nog eens.

Wim zei

Op de Mango8 had ik vroeger geen mini-schermpje, bestond toen nog niet ;)

Nu heb op de XS45 wel zo'n schermpje en ik ben er erg blij mee. Ik heb het schermpje zo staan dat ik nog wel wat wind voel. Ik denk zo'n 20% van vroeger.

Het grootste minpunt van een VM vond ik altijd het gebulder van de wind in je oren. Met het schermpje is dat voor het grootste deel verleden tijd.

Het snelheidsvoordeel vind ik totaal niet interessant. Het gaat mij echt om het comfort. Dat is trouwens sowieso mijn argument om op/in een ligfiets/VM en een roeifiets te rijden.

De bobslee-Strada 119 zei

Hi Wim,

Ook mij gaat het zuiver om het comfort van het vizier, snelheidswinst in het terrein waar ik doorfiets geloof ik ook niet erg in.

Groeten, Adri.

John Dankers zei

Hoi Wim,
Ieder snelheidsvoordeel voor een comfortabele wegfiets, hoe klein ook, ben ik in geïnteresseerd, dus ook stroomlijnkappen voor mijn carbon Quest.
Aan de andere kant, de aanschaf van een Velotilt -als deze op de markt komt- is een nog interessantere optie!
Gr. John Dankers