De nieuwe romp is een doorontwikkeling van de Velox1 en Velox2. Het team heeft, op papier althans, nog een kleine verbetering in de aerodynamische vorm weten te vinden. Vooral de luchtstroom in de fiets heeft veel aandacht gekregen. Inmiddels weten we dat betere resultaten op papier nog geen wereldrecord breekt. De K-drive is verlaten voor een conventionele aandrijving met korte 155 cranks. Tot mijn verbazing komt er een planetair tandwielstelsel in om te voorkomen dat er een enorm groot tandwiel voorin komt. Op mijn vraag wat dit voor rendementsverlies oplevert blijven de jongelui het antwoord schuldig. Ik denk dat ze daar nog maar eens aan moeten meten. Vier continue meedraaiende tandwielen kosten naar mijn mening onnodig veel energie. Ook moet er aan het achterwiel nog steeds een derailleur worden gebruikt.
Mogelijk dat een Rohloff naaf, in de elfde versnelling is de aandrijving direct, een betere oplossing zou zijn.
We krijgen uitgebreid uitleg over het lamineren van de romp. Als voorbeeld is het kant en klare toegangsluik meegenomen. Ik vind dat een heel zwaar onderdeel. Er wordt o.m. gebruik gemaakt van kurk, vlas en ... polyesterhars. Dat zijn geen producten die je bij een recordfiets zou verwachten.
Toegegeven, het gewicht van de fiets speelt in Battle Mountain geen grote rol, maar het moet wel op gang worden gebracht. De adviserende rol van sponsor NPSP zou ik nog eens kritisch onder de loep nemen.
De keuze voor 20" wielen en Michelin radiaal banden is zeker uitstekend. Ze zijn wel iets breder dan standaard racefietsbanden, maar zo lopen zoveel lichter dat dit zeker winst gaat opleveren. Zeker als de banden tubeless gemonteerd worden.
Wil je vorderingen aan de Velox3 van dag tot dag volgen, kijk dan op http://www.hptdelft.nl/nl/
15 opmerkingen:
Lijkt me dat gewicht wel een heel belangrijke rol speelt als je absoluut zo hard mogelijk wilt rijden. Op 2 manieren zelfs :
1- Het spiersysteem. Een zwaarder voertuig accelereert langer en vergt meer energie en dwingt de rijder eerder in de gehele acceleratie het glucose spiersysteem (deels) in werking te stellen. Tegen de tijd dat de recordsnelheid moet worden overschreden heeft de rijder al teveel lactaat in de spieren opgebouwt en neemt het vermogen sterk af.
Een lichter voertuig accelereert sneller en/of vraagt minder energie wat te vroege lactaatstapeling tegengaat.
Zulke dingen breken recordpogingen dunkt me.
2- De rolweerstand van meergewicht. Wellicht minder belangrijk omdat het maar een klein percentage wordt van de totale weerstand en de speciale soort banden misschien minder last heeft van vervorming die rolweerstand geeft. Maar ieder percentage weerstand dwingt de rijder weer eerder lactaat op te bouwen, al is het maar fracties van seconden eerder. ( zie 1 )
Ik geef je gelijk Wim, het is niet alleen opmerkelijk maar zelfs voor leken onbegrijpelijk waarom zo een voertuig niet maximaal licht is.
En idd, aandrijfverliezen wil je ook niet. Je zegt dat een naaf in de 11e versnelling geen meerverliezen heeft, maar schakelend tot de 11e versnelling dus WEL. En dan komen we weer op het te vroeg lactaat opbouwen. ( zie 1 )
Elke weerstand die niet nodig is lijkt me uit den boze.
Wim, is DSM dan nog een sponsor? de sponsorlijst voor dit jaar is nog niet compleet/aanwezig op de HPT site, dus ik kan het niet controleren. Mogelijk dat dit op de presentatie wel aan de orde is geweest. Volgens mij is NPSP de sponsor op kunstof gebied dit jaar. Zij zijn erg druk met het ontwikkelen van natuurlijke vezels en dat zal waarschijnlijk de rede zijn dat de canopy hiervan gemaakt is; een promotie van deze materialen inruil voor sponsoring van het project. Ik ga ervanuit dat de keuze voor polyester hars ligt in de combinatie met de natuurlijke vezels, vermoedelijk werkt epoxy hier minder goed mee.
Groeten,
Francis
Dag Francis,
Kijk maar eens op de foto van het team. Daar staat DSM als sponsor in het midden van de geprojecteerde dia.
Groeten,
Wim
Ik kan me voorstellen dat als je snelheden boven de 120km/u wilt gaan rijden je fiets iets steviger dient te worden ivm de veiligheid en dus iets zwaarder. Er zal denk ik toch wel over nagedacht zijn lijkt me.
Dag Mark,
Sterk en veilig hoeft niet persé zwaar te zijn. Een laag carbon, een honingraat en een laag kevlar/carbon is even sterk en weegt de helft.
Groeten,
Wim
Dag Wim,
Inderdaad heeft een planetaire overbrenging geen 100% efficientie.
Volgens wikipedia, heeft een dergelijke overbrenging een verlies van 3%. Dat valt dus mee...
http://en.wikipedia.org/wiki/Epicyclic_gearing
Bij een versnelling naaf met meer veel versnellingen, is er sprake van meerdere overbreningen in serie. Bij 3 overbreningen (gebruikelijk bij 7, 8 of meer versnellingen) is de efficientie in het slechtste geval 0.97^3 ofwel een verlies van 8.7%!
Google ook maar eens op "planetary gear efficiency". Je krijgt een hoop leuke papers.
Kortom, de Velox 3 gaat geen record breken, tenzij ze er een opgepompte Michael Boogerd in leggen. Mark my words. De fiets is te zwaar doordat ze de sponsor de materialen laten kiezen en krijgt de verkeerde overbrenging. Het is moeilijk te zien, maar ik heb ook de indruk dat hij relatief hoog is voor een record fiets. Het zal veel radicaler moeten.
Ik hoop dat het ontwerp team dit leest en me een poepie zal laten ruiken...
Magic Bullet,
Ik denk dat het wel gaat lukken. Wel denk ik dat team Elan met Jan Bos sneller zou kunnen zijn.
De planetaire overbrenging kost 3% rendement. Dat is weinig omdat ze daarmee een drie keer zo groot tandwiel voorkomen. Daarmee blijft de fiets laag.
Gewicht is in Battle Mountain nauwelijks van belang. De weg loopt 1.5% omlaag en dan is een zware fiets niet nadelig.
Inderdaad heeft de sponsor m.b.t. de materiaalkeuze een grote invloed. Al met al zijn de kaarten geschud, de romp is rond nu al klaar.
De fiets is zeker niet te hoog. Er moeten twee zeer forse fietsers in die 193 cm lang zijn. Lager kan echt niet.
Groeten,
Wim
1.5pct downhill, neemt toch een heel klein beetje vancde glans weg...en het lijkt zo plat daar. Door het "heuvelland" van Twente heb ik 0,15pct helling. En dat voel ik al. Maar goed, dan ben je idd misschien beter af met een iets zwaardere fiets en een enorme beer van een vent erin. Snap ik alleen die 20 inch nog niet. Dat maakt het zoveel moeilijker met de overbrenging. Hogere rolweerstand ook. Groter zou toch moeten passen?
Magic Bullet,
De deelnemers vinden het ook wel een klein beetje vals spelen. Maar wel leuk.
Die 20" banden zijn de Michelin Radiaal banden. Er is geen fietsband ter wereld die lichter loopt dan deze Michelin radiaal banden. Zelfs een stuk lichter dan welke 26, 28 of 29 inch ook.
Kijk voor testresultaten maar eens hier:
http://wimschermer.blogspot.nl/2012/12/bandentest-overzicht-en-correctie-cr.html
Groeten,
Wim
...snap ik, maar die maken ze dus niet 26 inch, begrijp ik uit je antwoord.
Inderdaad, alleen maar in 20".
Groeten,
Wim
1,5 % downhill ????
Ik zou daar grote moeite mee hebben als recordpogingrijder omdat dat je sportieve prestatie toch de zweem geeft van niet helemaal op eigen kracht. Terwijl ze natuurlijk alles geven wat ze kunnen en de prestatie even groot is als op een geheel vlakke weg. En niet uitmaakt tov deelnemende concurrenten.
Als ontwerpers hebben ze dan waarschijlijk gekozen ( berekent ) om opzettelijk meer gewicht toe te passen...op een helling kan een grotere massa met een heel geringe luchtweerstand natuurlijk sneller rijden.
Ik hoop ze dit jaar wel op CV te zien rijden ;-)
De helling is maar -0,64% zoals te lezen op: http://www.recumbents.com/wisil/whpsc2011/whpsc_site.htm
De 'helling' is ook niet echt een helling. Over het verloop van de baan (5 mile runup) zit een verval van 0,64 procent. Dit is echter niet een strakke lijn, maar in twee bulten. Veel rijders gebruiken dat punt om er een zwik extra snelheid in te gooien die je daarna vast moet zien te houden op het vlakke gedeelte.
De prestatie wordt er zeker niet minder om en is goed te vergelijken omdat er al jaren op deze zelfde weg wordt geraced. Het resultaat wordt er uiteraard wel iets aansprekender van, maar dat kunnen wij als fietsers toch niet erg vinden?
Een reactie posten