vrijdag 22 maart 2013

Lexan vizieren




Het najaar, de winter en een groot deel van het voorjaar rij ik met een van de toer/race kappen.
Goed zicht, comfortabel en snel.
Bij redelijk goed weer rij ik heel graag ook met de losse carbon deksel van de toer/racekap. Veel ruimte voor je gezicht en, in tegenstelling tot de benauwde schuimkap, een heel goede ventilatie. Een nadeel van de carbon deksel is dat zijwind soms te makkelijk om mijn hals en nek waait. Een aangepast vizier voorkomt dit goeddeels.

Vanmiddag maak ik een mal uit sterk maar dun karton. Het laat zich makkelijk knippen maar is toch stabiel. Na wat passen en meten knip ik de helft van het kartonnen vizier. Nu wordt deze mal overgetrokken op een nieuw stuk karton. De andere helft van het vizier teken ik af door de helft te keren en de tweede helft over trekken. Nadat de complete omtrek op het karton staat wordt het hele model uitgeknipt. Vervolgens vouw ik het model dubbel om te zien of geheel mooi symmetrisch is. De laatste stap is de kartonnen mal overtrekken op 0,75 mm dik Lexan en wordt het geheel netjes uitgeknipt.

Er is nu een soort grote boemerang ontstaan. Op de lippen een stukje klittenband en het geheel kan na het verwijderen van de schutfolie op de carbon deksel worden gezet. 'The proof of the pudding is in the eating' zeggen de Engelsen treffend. Het is snijdend koud met 2℃ en een 6 Bft harde oostelijke wind. Geen weer om eens een lekker eind te fietsen. Dat was ik ook niet van plan, maar een stukje rijden om het vizier te beproeven moet lukken. Het resultaat is prima. Met niet meer dan een shirt met lange mouwen stel ik vast dat de wind goeddeels over me heen waait. Ik ga daar de komende periode een aantal ritten mee rijden.

Een tweede groter vizier had ik eerder gemaakt. Deze enorm grote lap Lexan, afmetingen 25 x 82 cm, houdt veel wind effectief uit het instapgat. Ook regen zal heel veel minder hinderlijk zijn. Ik reed er gisteren met temperaturen rond het vriespunt zonder schuimkap en dat werkt prima. De snelheid blijft er prima in. Aero-dynamisch lijkt het grotere formaat geen nadeel. Tijdens het in- en uitstappen is het handig om het vizier even van zijn onderste klittenband te halen. Mijn voeten kunnen er dan makkelijk langs. Bij goed zicht is er via de spiegels goed achteruit te kijken door het Lexan heen. Met slechter zicht is dat wat minder.

5 opmerkingen:

Marc van de Riet zei

Ook ik rij graag met alleen het deksel, en heb inmiddels een redelijke verzameling lexan viziertjes in verschillende maten en vormen. Om het beslaan van de grotere vizieren tegen te gaan klem ik de standaard diffusor in een nagenoeg horizontale stand tussen het deksel en zijn met neopreen ommantelde geleiders van de 'helm'.

BrandweerQuest zei

Ziet er weer strak uit. Zoiets ben ook mee begonnen op mijn Alleweder. Eigen kap met opstaand ruitje vlakbij.
Volg je Bobslee Strada? Hij meldt de behoefte aan een afsluitbaar dekseltje bij gebruik van de losse kap in je WWW (Wim's Web Winkel....) Nu het toch een keer warmer gaat worden zullen er meer mensen met de losse onderkap gaan rijden denk ik. Ik zou het in elk geval wel doen. Veel koeler merkte ik deze zomer. Maar bij achterlaten van de fiets (ook met slecht weer) is het handig dat de boel helemaal dicht kan. Idee?
http://www.feedly.com/home#subscription/feed/http://a3manh.blogspot.com/feeds/posts/default

Wim Schermer zei

Hi Theo,
Ik volg Adri's blog uiteraard. Wij hebben een mooi carbon afsluitdeksel nu klaar. Alleen moeten we er nog een goed slotje voor vinden.
Komt in de komende weken in de winkel.
Kijk voor een afbeelding hier:
https://picasaweb.google.com/115284316129865207834/DekselInstapgatCarbondeksel
Groeten,
Wim

stradaatje zei

Wordt dat maatje groter vizier ook aangeboden op de webshop of zullen we het zelf moeten maken ?

Wim Schermer zei

Stradaatje,
Mogelijk wel. Zelf maken is lastig, het knippen van 1 mm Lexan hou je geen vizier vol.
Groeten,
Wim