Deze week is, nadat de grootste hitte was verdwenen, het derde maldeel op de plug gemaakt. Nadat dit deel was uitgehard is deel 2 bij wijze van proef gelost. Dat ging prima. Om de mallen sterk en stabiel te maken is de hele combinatie van plug en maldelen in de oven gezet. Deze oven is een eigenbouw bestaande uit platen hechthout die aan de binnenzijde met 3 cm Styrodur zijn geïsoleerd. De oven is te zien achter Jeroen Koeleman die even poseert op de Munzo tilting trike van Bram Smit. Na 24 uur is alles door en door uitgehard en kan het geheel worden gelost.
Zo makkelijk als deel 2 eerder loste, zo lastig is het nu. Kennelijk is de gebruikte was door de hoge temperaturen in de oven wat gesmolten. Hierdoor is er meer hechting ontstaan tussen de plug en de maldelen. Na wat wrikken komen de delen er één voor één goed af. Er is één luchtbelletje, verder zien de maldelen er heel fraai uit.
Nu kan bepaald worden op welke wijze de eerste romp van de VeloTilt zal worden gelamineerd.
Wordt vervolgd.
3 opmerkingen:
Dag Wim,
Dat ziet er goed uit! Ben zeer benieuwd naar het vervolg.
Groeten, Adri.
Ik ben benieuwd hoe je dit wil gaan lamineren. Als één geheel gaat je niet lukken denk ik want de gehele mal is gesloten. Ik denk niet dat je vrijwilligers zal krijgen die ín de mal de boel gaan lamineren, dan laten uitharden (met de vrijwilliger er nog in) om te wachten tot hij/zij eruit gezaagd kan worden.
Tja, er moet natuurlijk nog wel een ruit in. Logischer zou het dan zijn om te proberen de ruimte voor de ruit uit de bovenmal te zagen. Dan kunnen de 3 maldelen wel aan elkaar gemonteerd worden en kan je via het raamgat gaan lamineren.
Andere optie is natuurlijk een vergelijkbaar systeem maken als bij de fietsen van VM.nl. Dus een plaat maken over de onderste 2 mallen, in die plaat een gat zagen die een centimeter of 6 kleiner is dan de opening die je nu hebt. Je kan dan via dat gat gaan lamineren en dan ook zo'n zelfde rand maken als in de Quest, etc.
Als je goed kijkt bestaat de hele mal uit drie delen. De top is een losse mal, de feitelijke body van de fiets wordt gemaakt in twee delen.
Op de foto boven die waarop Jeroen poseert zie je de mal voor de linker helft van de fiets. Uiteraard kan de body niet in één keer gemaakt worden, het laminaat zal niet lossen.
Als de twee delen zijn gelamineerd worden ze aan elkaar gezet, precies zoals de Quest e.d.
Voor de ruit wordt er een matrijs gemaakt voor de vacuumvormmachine.
Groeten,
Wim
Een reactie posten