donderdag 1 augustus 2013

VeloTilt vorderingen


Vanmorgen om half 10 zit ik in de Quest en rij naar Enkhuizen voor een afspraak met het VeloTilt ontwikkelteam. Het rijdt heerlijk licht met een temperatuur van 26 gr. C. In Hoorn rijdt een grote blauwe bestelbus plompverloren de voorrangsweg op. Ik kan net op tijd tot stilstand komen en mag de welgemeende excuses van de chauffeur in ontvangst nemen. We zijn elkaar zo dicht genaderd dat ik de hoog boven mij uit torende bestuurder een hand kan geven. De man is zielsblij dat ik hem wèl gezien heb.

In Enkhuizen zijn David Wielemaker en Jeroen Koeleman al bezig met één van de maldelen. Er wordt waterproof gepolijst om kleine oneffenheden in de mal te corrigeren. Piet Kunis is ook al gearriveerd en uiteraard is ook Jan Reus al aanwezig. Bram Smit completeert de groep. Arnold Ligtvoet is er niet, Raptobike is open en je kunt niet op twee plaatsen tegelijk zijn.

De mechanische specialisten Bram Smit en Piet Kunis tonen het frame van een kale VeloTilt. Deze 'fiets' is het basismodel waarop alle onderdelen moeten passen. Bram en Piet lichten de ontwikkelingen tot nu toe. Alle onderdelen komen langzaam aan gereed. Een zorgenkind is nog de lock van de fiets. Ik heb naast de Risse lock, daar lijkt wat mis mee, een hydraulische lock van Nederlands fabrikaat laten maken. Deze functioneert uitstekend en maakt Bram duidelijk blij. Bram en Piet gaan nu de onderste geleiding van de voorvork maken.

De composietploeg overlegt over het lamineren van het prototype. Lang wordt er gesproken over de mate van versterking van de romp. VeloTilt moet vooral een veilige fiets worden. De drie remmen worden mechanische schijfremmen van 203 mm (voor) en 160 mm (achter). Een Nacaduct in de aero-dynamische wielkappen zal voor een optimale koeling zorgdragen.

Er wordt door de hele ploeg gesproken over de modulaire opbouw, bereikbaarheid en montagegemak van alle onderdelen. De voortrein, achterwielen en tiltingmechanisme moeten allemaal in enkele minuten kunnen worden gemonteerd en gedemonteerd. Dit stelt hoge eisen aan de maatvoering. Er zijn al las- en lamineermallen gemaakt en er worden er nog meer gemaakt. Hoewel er nog geen beslissing is genomen over commerciële productie, is het natuurlijk wel zaak de fiets zodanig te ontwerpen dat als die beslissing positief uitvalt, de fiets snel en makkelijk samen te bouwen is. Dat ziet er nu al heel goed uit.

Om half twee rij ik weer naar De Woude. De temperatuur in de fiets is 33 gr. C. Het fietst wederom heerlijk en van de warmte heb ik, zoals gebruikelijk, geen enkele hinder.

12 opmerkingen:

Quezzzt zei

Klopt het dat de velotilt geen vering heeft ?

Ik zie F-lites dus ik neem aan dat die ook onder de uiteindelijke velotilt zullen passen, wat natuurlijk al een heel eind komt qua schokabsorbtie. Zonder veren wordt het wel wat 'sportiever' dan de Quest en minder een lange afstands toermachine.

Ik vind de wielen en schijfremmen erg mooi. Ik vind persoonlijk schijfremmen ook fijner en krachtiger remmen.

Wim Schermer zei

De beide achterwielen worden geveerd en gedempt met een speciaal ontwikkelde Risse demper.
Het voorwiel is niet geveerd, althans niet bij het prototype.
Groeten,
Wim

Adri Manhave zei

Dag Wim,

Al enig idee wat het hele spul zal gaan wegen? Ik neem aan dat dit het frame is op de foto's, dat ziet er al behoorlijk massief uit, ondanks dat het aluminium is zal dat toch al richting 2 kilo of eroverheen gaan.
Wielen zien er mooi uit!
Ben net zo benieuwd als iedereen naar het vervolg.

Groeten, Adri.

Piet zei

Hi Wim,

Bestaat er geen gevaar dat je over de kop vliegt bij een klapband voor? Ik had dat laatst met mijn Greenmachine (en F-lites).
Mijn ervaring met de F-Lites in combinatie met de composiet wielen van Flevobike is de banden, (zeker als het warm is) niet te hard op te pompen. Als de druk teveel oploopt schieten ze vrij gemakkelijk uit de velg. Bij een velomobiel worden de banden niet bloot gesteld aan direct zonlicht dus dat zal zeker schelen.

grt.
Piet

Wim Schermer zei

Dag Adri,
Nog geen idee wat het gaat wegen. Al dat aluminium dat je ziet is om een rijdende kale VeloTilt te maken. Hiervan komt, op de voorste framebuis en de wielpoten na, niets van in de VeloTilt.
De voorste framebuis kan t.z.t. ook nog van carbon woden gemaakt.
Groeten,
Wim

Wim Schermer zei

Dag Piet,
De wielen zitten volledig in stroomlijnkappen, zowel het voorwiel dat helemaal binnen in de fiets zit, als de achterwielen. Daarvan zal alleen een klein stukje van de onderkant aan de zon worden blootgesteld.
Doordat de wielen draaien zal dit nooit heel warm worden.
Hoeveel bar pomp jij in de F-Lites?
Groeten,
Wim

Piet zei

Hallo Wim,

Ik reed altijd met 5 bar in de F-Lites, maar rijd nu met 4 bar. Niettemin vorige week bij erg warm weer had ik een klapband achter, terwijl mijn fiets in de zon stond. Op dat moment had ik 4 bar in de achterband wat in de felle zon bij stilstand dus niet kon.

grt.
Piet

Adri Manhave zei

Dag Wim,

Bedankt voor je antwoord, dat maakt veel duidelijk. Dan word de body van de Velotilt dus stevig genoeg om als dragend gedeelte te fungeren.

Groeten, Adri.

Wim Schermer zei

Dag Adri,
In het achterdeel van de body wordt een oersterke 'plank' gelamineerd. Hierop wordt het zitje gemonteerd aan de voorzijde, de wieldraagarmen worden aan de achterzijde gemonteerd.
Groeten,
Wim

Chase zei

Cool!

Roberto zei

It has been a bit difficult to follow, with my not reading Dutch, but, just wanted to say that I'm excited to see this project progressing along!

Marjon Dokkjorp zei

Hallo Wim, de velotilt zag er erg gelikt uit tijdens CV. Helaas geen tijd gehad om hem technisch te bekijken, ben benieuwd! Groet van marjon