vrijdag 15 november 2013

Geluidmeting in de Quest


Quezzzt heeft enige tijd geleden een serie geluidmetingen in zijn Quest gedaan. Daar kwamen alarmerende waarden uit. Zou ik echt al meer dan 100.000 kilometer aan deze waarden zijn blootgesteld, dan zou ik in beide oren al hoorapparaten moeten hebben met een fikse versterking. Toch heb ik, de normale achteruitgang bij een 66-jarige meegerekend, geen gehoorproblemen. Ik ben wel een neuroot waar het op geluid aankomt. Zeker waar het vermijdbaar geluid betreft. In velomobielen met een enkel laminaat, 'door de bocht wringende kunststof kliko', zo noemde Bram Moens mijn Quest eens, zijn trillingen onvermijdelijk. Om zoveel mogelijk herrie te vermijden heb ik een serie maatregelen getroffen. Daarover straks.

Vanmiddag is het mooi zonnig en droog weer en er staat Bft 3 wind uit het noorden. In de iPhone5 draait de nieuwste versie van Decibel Ultra. Volgens geluidstechnici een app die heel nauwkeurig is. Testrapporten laten zien dat Decibel Ultra in het belangrijkste geluidsspectrum maar één tot twee dBa afwijkt van een professionele geijkte decibelmeter.
Ik heb de standaard racekap erop en de wind komt steeds dwars in.

Ik kijk eerst eens wat er op de dBa meter komt stilstaand met de kap op. Vervolgens ga ik steeds 40 tot 42 km/u rijden, voor mij een comfortabele toersnelheid. Ook kijk ik wat er gebeurt als ik een stevige sprint aantrek. Ik doe metingen op de wielkast waar de iPhone normaal in zijn houder is geschoven. Ook doe ik onder gelijke wegcondities metingen met de iPhone voor mijn hoofd. Onderstaand de resultaten.

Stilstaand
45 dBa - met kap en vizier gesloten, geen verkeer in de buurt
72 dBa - met passerende vrachtwagen op 7 meter afstand
73 dBa - met rakelings passerende kleine personenauto

iPhone in de hand bij hoofd
73 dBa - 30 km/u op nieuw glad asfalt
76 dBa - 35 km/u op nieuw glad asfalt
78 dBa - 40 km/u op nieuw glad asfalt
81 dBa - 40 km/u op oud asfalt

iPhone in houder op rechter wielkast
81 dBa - 40 km op nieuw glad asfalt
84 dBa - 40 km/u op oud asfalt
90 dBa - 62 km/u op goed asfalt
94 dBa - 15 km/u op zeer slecht klinker wegdek

iPhone in hand buiten in vrije wind, microfoon van de wind af
96 - 100 dBa  - 40 km/u op glad nieuw asfalt.

Hoger dan 100 dBa meet Decibel Ultra en de iPhone zonder externe microfoon niet.

Ik heb steeds de gemiddelde geluidsdruk in dBa gemeten. Pieken zijn uiteraard veel hoger, maar duren zeer kort. De felle indexklik van het schakelen is zomaar 6 dBa harder. Ook de een fractie later optredende klik van het wisselen van tandkrans door de derailleur is 6 dBa harder.

Deze waarden zijn gemiddeld veel lager dan de waarden die Quezzzt heeft gemeten in zijn Quest. Die metingen trek ik zeker niet in twijfel. Wel vraag ik me af waarom de verschillen zo groot zijn. In ieder geval heb ik een serie maatregelen genomen om onnodige geluidhinder te vermijden. De maatregelen zijn, in volgorde van effectiviteit.

-Carbon hoeklijn boven trekkende ketting ter vervanging van kettingbuis
-Schuivend SKF E2 kettingtandwiel met 3 mm rubber O-ringen en kunststof tanden
-61-tands voorblad waardoor kettingsnelheid laag blijft
-Standaard racekap met rubber strips in de koepel, nauwkeurig passend in instapgat
-In racekap geen Nacaduct maar wel een deflector
-Nauwkeurig gebogen kettingbuis retourketting vanaf voorblad
-Kettingbuis in de tunnel met klittenband vrij van de bodem gebracht
-Risse Astro5 demper met zachte demping
-Meerdere carbon/schuim versterkingen in rechter zijkant van de body
-Carbon/schuim strips links en rechts om achterste wielkast om resoneren te voorkomen
-Vóór F-lite banden, wieldoekjes ook aan binnenzijde wielen
-Achter Schwalbe Super Moto
-Voetenstrips, o.m. ter vermijding turbulentie rond voetengaten
-Ventisit vloermat

Tijdens het rijden met 40 km/u hoor ik iedere auto duidelijk van achter aankomen en passeren. Dat betekent dat het geluidsniveau in de Quest lager moet zijn. Een stille fiets is naar mijn mening niet alleen veel prettiger maar ook een belangrijk veiligheidsaspect. Bij een lawaaiige fiets hoor je een auto van achter niet of veel later aankomen.

Ik denk dat de huidige Quest, Strada en Quest XS al veel stiller zullen zijn dan versies van jaren geleden. Alle verstijvingen die nu aangebracht worden leveren niet alleen een snellere fiets op, maar zeker ook een stillere fiets. Een sandwichconstructie is ook zeer veel stiller. Wat niet meer in trilling kan komen blijft ook stil.



9 opmerkingen:

Quezzzt zei

De nauwkeurigheid van mijn apparaat wordt op dit moment vergeleken met veel professionelere meetapparatuur omdat bij loslaten op machinistencabines in treinen er ook veel te hoge waarden uit kwamen rollen : gemiddeld 93 db aan 140 km/u.

Aangezien machinisten tot 9 1/2 uur dienst doen waarvan zeker 7-8 uren onder belasting die volgens mijn metertje te hoog is, betreft het een ernstige zaak die onafhankelijk ( van de vervoersmaatschappij ) en professioneel nagetrokken moet worden hetgeen nu ook gebeurd door een vakbond.

Na afronding daarvan krijg ik mijn metertje weer terug en hoor ik of die wel of niet nauwkeurig is.

Wat betreft gehoorschade....dat hoef je zelf helemaal niet te merken en kan heel sluipend over langere tijd plaatsvinden. Het is wel onomkeerbaar en komt bovenop normale ouderdomsachteruitgang.

Het kan dus bijvoorbeeld betekenen dat je - mocht je zo oud worden - onnodig doof bent als je de 70 of 80 passeert. En ook dan wil je kwaliteit van leven en zou je wensen dat je voorzichter was geweest.

Ik rijd alweer maanden met 22 db oordopjes en ( in de trein ) 21 db gehoorbeschemer.

De rust van oordopjes in de Quest is merkbaar comfortverhogend vind ik zelf. En (belangrijke)verkeersgeluiden hoor ik echt nog wel...alleen niet meer hinderlijk hard.

liggende fietser zei

Gehoorschade is ook afhankelijk van persoon tot persoon. Ik heb 4 jaar geleden (toen was ik 42 jaar) een gehoortest gevraagd op het werk. En deze bleek een nagenoeg perfect gehoor aan te tonen, in elk geval veel beter dan veel beginnende arbeiders (jonge twintigers).
Ik had deze gevraagd naar aanleiding van alarmerende berichten over gehoorschade bij de jeugd door te luide muziek op fuiven en optredens. En daar ik jaren naar (metal)optredens ben geweest, zelfs geluidsman ben geweest (dan draag je geen gehoorbescherming of je weet niet wat de bezoekers te horen krijgen).
Nu had ik al ondervonden dat ik veel meer last had van geluiden dan vele anderen. Dikwijls bleek ik dingen te horen, die de anderen helemaal niet hoorden (en het waren helemaal geen spook geluiden). Maar dat blijkt nu te komen doordat ik ook zo goed hoor. Het is dus eigenlijk nooit goed :-( .
Dat zegt natuurlijk niet dat iedereen zomaar aan moet doen. Ik draag bvb op het werk ook oordopjes, al is het maar zodat om minder geïrriteerd te geraken van alle geluiden die op me af komen. En natuurlijk mag er een geluidsmeting in een velomobiel gebeuren, met eventuele verbeteringen, het kan het comfort alleen maar verhogen.

Er zijn dus mensen die zeer snel gehoorschade oplopen, en andere die behoorlijk wat kunnen hebben.

Quezzzt zei

Tja liggende fietser gehoorbeschadiging komt in allerlei gedaanten en variaties, juist mijn beschadigde oor hoort ook heel scherp - veel beter dan het niet beschadigde oor - en ik kreeg ook al complimenten van de arbo medewerkster dat mijn gehoor zo goed was voor mijn leeftijd en beroep...en het gehoor van treinmachinisten wordt echt wel streng beoordeeld. Het is een voorwaarde veilig te kunnen werken.

Jammer genoeg heb ik WEL elke avond even flink last van luid gepiep en gesis voor ik in slaap val van het beschadigde oor, en kan ik plotselinge harde geluiden die een ander moeiteloos verdraagt niet hebben. Zoals mijn kleine dochterjes erg hard kunnen gillen en krijsen. Mijn vrouw geeft geen krimp en vind het niet zo hard...bij mij gaat dat ver door de pijngrens ( het beschadigde oor ) en ik moet wel naar mijn oren grijpen in een pijnreflex.

Quemo zei

Er valt vast heel wat te zeggen over dit experiment. Maar wat mij betreft mag het meten op het dashboard achterwege gelaten worden. Daar heb je ook contactgeluid wat meegenomen wordt in de meting. Ik denk dat maar weinig velomobielrijders met hun oor tegen de carosserie gedrukt zitten tijdens het rijden.

Willem zei

Gehoorschade...na 17 jaar professioneel motorrijden met aangemeten "oortjes" waardoor wel het mobiliofoonverkeer goed waarneembaar moest zijn en heel wat jaartjes in de garage werken al dan niet met autoplastieken in mijn oren heb ook ik uiteindelijk (55) gehoorschade overigens word ik nog steeds elk jaar goedgekeurd voor de repressieve dienst bij de brandweer maar het is al 5 jaar meetbaar. Ik heb al 20 jaar een piep, de ene keer harder als de andere keer en dat heeft er vlgs. de bedrijfsarts niets mee te maken. Ik wil maar zeggen, ondanks de duizenden €ries die in de loop de jaren uitgegeven zijn heb ik toch kleine gehoorschade ik hoop maar dat het nog maar zo weinig is omdat ik altijd met die plastieken in mijn oren gewerkt en gereden heb; ik gebruik ze elke dag weer als het nodig is. In de Quest alleen af en toe een muziekje op.

Rene van den Berg zei

Hmm. Ik heb zelf volgens mij ook lichte gehoorschade vanwege een uit de hand gelopen bandrepetitie 10 jaar geleden. Sindsdien speel ik niet meer muziek zonder (aangemeten) professionele gehoorbeschermers en gebruik ik tevens in-ear monitors bij optredens.

Toen ik nog geen racekap had gebruikte ik ook altijd de gehoorbeschermers. Met een muts over de oren werkt trouwens ook wel aardig.

Sinds de racekap heb ik geen gehoorbescherming meer gebruikt want ik heb het idee dat dat niet nodig is. Ik vind dit bericht dan wel wat verontrustend en vraag me af of ik toch maar niet weer mijn oordoppen in moet doen ook al rijd ik met de racekap. Ik rijd 10,000 km per jaar in de Quest en ben heel voorzichtig met mijn oren. Wat vindt men hiervan? Toch maar weer in doen?

René

Wim Schermer zei

Dag René,
Uit mijn metingen blijkt dat er maar liefst 20 dBA verschil is tussen de metingen buiten en de meting onder de racekap. Onder de racekap is het veel stiller. Quezzzt kwam tot de conclusie dat de racekap de zaak verergerde, ik kom precies tot de tegengestelde conclusie.
Rijden op slecht wegdek levert altijd teveel lawaai op. Op goed asfalt valt het nogal mee.
Groeten,
Wim

Willem zei

Dag Wim, trouwens een mooie app, ook ik heb inmiddels ervaren dat het onder de racekap stiller is.

Sjoerd zei

Blij met mijn stijve sandwich Strada (ruim een jaar geleden overgenomen van Monique)! Ik wil bij de oliebollentocht wel eens kijken of ik een keer van fiets kan ruilen met iemand om het verschil te merken. Oftewel: lange Strada rijder gezocht die ook naar de oliebollentocht gaat en het verschil wel eens wil proberen :-)