donderdag 12 december 2013

Even uitwaaien, smog en nieuwe camera


Na een paar spannende dagen i.v.m. een zware operatie die mijn vrouw Marian onderging, is het vandaag mogelijk wat te ontspannen. De operatie is goed verlopen en het mooie zonnige weer lokt me naar buiten. Ik neem voor het eerst mijn nieuwe Canon Powershot G1X camera mee. Dit is de opvolger van de Powershot G12 die een veel kleinere sensor heeft.

Het is 4 gr. C. en dus tijd om de voetverwarming weer te monteren. De afstandsbediening daarvan werkt niet meer, kwestie van een nieuw batterijtje. Ik maak mijn standaard rondje over de Schermer dijken. Het eerste dat opvalt is dat er een sterke inversie is. Een inversie, sterk verschillende temperaturen in boven elkaar liggende luchtlagen, zorgt er voor dat deze luchtlagen niet goed met elkaar mengen. Vaak met gevolg dat sterk vervuilde lucht in de onderste regionen van de atmosfeer blijft. Dit is goed te zien als je wat hoger staat zoals op het hoge viaduct bij West-Graftdijk.

De luchtdruk is hoog, de temperatuur laag. Dat levert flink wat luchtweerstand op naarmate de snelheid oploopt. 40 km/u vraagt in de zomer zo'n 140 Watt vermogen. Nu is daar 175 Watt voor nodig. Bij de Schermer molens maak ik een paar plaatjes. Aan de andere kant van de dijk staat de molen van Hans Dulfer, de saxofonist. Het is pal tegenlicht en de zon schijnt glashard in de lens. Ik zie pas later dat de ISO instelling op 3200 ASA staat. Bij de G1X heeft dat optisch nauwelijks nadelige effecten, zelfs niet als de opname gemaakt wordt op 1/3200 met F16. 200 ASA zou natuurlijk beter zijn. Die opname maak ik ook, maar die opname is niet spannend omdat de zon nu alleen maar een grote witte vlek is.







9 opmerkingen:

Paul van Roekel zei

Hallo Wim,

Ik heb al vaker gezien dat jij geel plakband over je knipperlichtjes heb geplakt. Waarom doe je dat? Stroomlijn?

groet,
Paul

Wim Schermer zei

Dag Paul,
Aanvankelijk deed ik het voor de stroomlijn. Toen bleek dat de zichtbaarheid van de LEDs veel beter was doordat een veel groter oppervlak wordt verlicht.
Ik rij er inmiddels al jaren mee en iedereen die het effect ziet is overtuigd.
Groeten,
Wim

Unknown zei

Dat is een mooie omgeving.komt van de camera zeker..
Wat een verschil in vermogen bij wat temperatuurverschil
Mooi hoor een vermogensmeter.
Groeten.
Rudolf

Wim Schermer zei

Dag Rudolf,
Het was gisteren niet alleen vrij koud, ook de luchtdruk was met ruim 1030 millibar heel hoog.
Daarnaast wordt de smering van de aandrijving wat stugger en ook de banden lopen minder soepel.
Groeten,
Wim

Unknown zei

Nu nog een windtunnel,een ventilator en een buis of kanaal en een veerunster..
Kun je de invloed van modificaties onmiddellijk meten,en o ja nog wat rook natuurlijk om de pijnpunten in beeld te brengen,of is dit achterhaalde techniek en is er een leuk programma voor?
Er moeten wel wat uitdagingen zijn natuurlijk.
Ik denk dat kleine dingen een grote invloed kunnen hebben,als je op de juiste plaatsen wat fijnslijperij toepast.
Even met Adrian newey bellen.
Groeten.

Kees Rookus zei

Oef... Goed om te lezen dat operatie van je vrouw goed is verlopen. Veel sterkte daarmee.
Groeten,
Kees

De Bobslee zei

Dag Wim,

Beterschap toegewenst voor je vrouw! En mooie foto's!

Groeten, Adri.

Cees zei

Doe je goed Wim, effe ontspannen. Wordt nog weleens vergeten in moeilijke tijden, Groet Cees

Willem zei

Ja Wim, veel sterkte en kracht voor jullie beide.... maar dat komt wel goed denk ik zo.