Door een bijzondere constructie van de voorvork is er geen balhoofd nodig. Daardoor kan de Rohloff naaf een heel stuk lager worden geplaatst en zit ie niet in het gezichtsveld. Dat is ook nodig omdat één van de luchtslangen over de Rohloff naaf zal lopen.
Bram is één van de kleinere fietsers en hij kan de pedalen prima rond draaien. Dat lukt alle andere teamleden, inclusief de lange David Wielemaker, ook. Wel is er een kans dat een scheenbeen bij het ongewild uit het linker pedaal schieten tegen de bracket van de Rohloff naaf kan komen. Daarvoor heeft Piet al een herzien ontwerp voor de bevestiging van de Rohloff naaf getekend. Hiermee is dit probleem ook getackeld. De juiste plaatsing van alle componenten is belangrijk omdat de VeloTilt maar 248 cm lang is.
Uitgebreid staan we stil bij de achterste wielophanging. Er moeten keuzes gemaakt worden tussen geavanceerd en duurder of eenvoudig maar zwaarder. Beide mogelijkheden zijn nu ontwikkeld en kunnen beide op de inmiddels vervaardigde montagebalk worden aangebracht.
Foto:
Op het stoeltje Jeroen Koelman, staand Bram Smit en hurkend Piet Kunis
17 opmerkingen:
Zoals velen volg ik met grote spanning, interesse en een geheime portie bewondering jullie werk op. Helaas voel ik me nu toch echt verplicht te vragen hoe je zo'n Rohloff verantwoordt? Volgens een 'studie' die op verschillende plaatsen geciteerd wordt, is Rohloff in bepaalde versnellingen ongeveer even efficiënt als een derailleursysteem, maar helaas heb ik nog geen mooie test gezien uitgevoerd door iemand anders dan Rohloff zelf. Wie 1000 euro investeert in zijn aandrijving zal vlug overtuigd zijn dat het verschil tussen de oren zit. Ik heb heel wat kilometers gereden in mijn Waw met derailleur, daarna met Rohloff en uiteindelijk terug met derailleur. Als het verschil in efficiëntie tussen de oren zit vrees ik dat ik me dringend moet laten opnemen want dan is het ernstig ;-)
Als je hem commercieel wilt maken gebruik je het best niet de duurste techniek die beschikbaar is, enkel en alleen omdat elke euro die hij duurder wordt hij uit bereik raakt van meer en meer potentiele kopers.
Een peperdure hoogtechnologische velomobiel wordt geen commercieel succes. Dat weten we van de Evo-R.
Wel kun je natuurlijk een "basis" versie maken en als extra, voor diegenen met wel een diepe buidel die hightech opties beschikbaar maken. Doen andere velomobielbedrijven feitelijk ook met hun carbon frames, dat is ook (nog) niet standaard.
Maar tegen wie praat ik hehe....Wim Schermer is een veel betere handelsman dan ik :-)))
Dag Wim,
Helaas ontneemt het been van Jeroen deels het zicht op de constructie. Zal het voorwiel ook geveerd worden uitgevoerd, of is dit een functie van de voorvork?
Groet,
Marc
Dag Pieter,
In het prototype gebruiken we een Rohloff naaf. Dit is constructief het makkelijkst. Mag ook ook een veel voordeliger Shimano Alfine zijn. De efficiëntie van een Rohloff naaf komt heel dicht in de buurt van een derailleur. Een serie vergelijkingen vind je hier:
http://fahrradzukunft.de/16/wirkungsgradmessungen-an-nabenschaltungen/
http://fahrradzukunft.de/16/koenigsklasse-der-nabenschaltungen/
http://fahrradzukunft.de/archiv/
Een derailleur zou ook kunnen, maar de cassette maakt het mogelijk iets te breed.
Maar nogmaals, dit is een prototype, alles kan daaraan nog veranderen.
Groeten,
Wim
HI Quezzzt,
Zoals in de reactie op Pieter kun je lezen dat het ook een Shimano Alfine 11 van onder 400 euro mag zijn.
In dit prototype wordt - nog - niet gelet op een euro meer of minder :)
Zou de VeloTllt in de handel komen dan realiseer ik me maar al te goed dat een fiets van 15.000 euro onverkoopbaar is. 10.000 euro is al een onneembare barrière.
Groeten,
Wim
Dag Marc,
Het prototype van de VeloTilt krijgt geen voorvering. Daarvoor zal de voortrein behoorlijk moeten worden aangepast. Is nu geen prioriteit.
Groeten,
Wim
Ben zo benieuwd naar het eind resultaat.
Het ziet er allemaal veel belovend uit.
Gr. Rob
Hoi Wim ,
hoe zit het met crank-frontwheel interference . Heb zelf een deelbare lowracer met FWD van eigen design en alhoewel ik zo ver mogelijk naar voren zit , blijf ik dat hebben , ondanks 155 mm cranks . Heb zelfs een gat vooraan in mijn stoeltje om het nog verder naar voor te schuiven . Ik moet echt opletten bij scherpe bochten dat de stand van mijn cranks geen contact met het voorwiel veroorzaakt . Ik geef toe dat ik nog wel een paar cm zou kunnen winnen door frame redesign en dan ben ik er vanaf , maar het luistert echt heel nauw bij mij . Ben dan ook maar 1.68 m met niet echt lange benen . Torque steer vind ik ook echt niet leuk bij FWD . Hoe zit het daar mee ? Heeft Bram dat eruit kunnen halen ?
Dit heb ik ook al elders gepost , maar ik wil het je niet onthouden :
nog ff wat over open (of gesloten) wielkasten . Ik heb wat papers op internet hierover gevonden want daar wordt natuurlijk door de autoindustrie en racerij onderzoek naar gedaan . In de LeMans prototypes worden die wielkasten vooraan bovenaan geventileerd wat voor meer downforce zorgt (de druk is daar blijkbaar hoger dan 1 atm)
Ik had wat anders gedachten : het kan bijna niet anders dan dat de weerstand van zo’n wielkast te danken is aan pure pressure drag want de stroming is behoorlijk turbulent , zeker in een open wielkast. Ergo , moet de luchtdruk achter het wiel lager zijn dan aan de voorkant van het wiel (metingen en CFD tonen dat aan). Wat zou er dan gebeuren als je gewoon een rond gat vooraan en achteraan de wielkast maakt en die verbind met een (soepele) buis .Het drukverschil lost dan op en de weerstand verlaagt . No free lunch here , want je bent natuurlijk lucht aan het verplaatsen . Echter , met aero trade off’s weet je maar nooit en misschien win je daar een aantal watts mee , misshien ook niet en verlies je zelfs . Maar wellicht iets om eens uit te proberen . Of voor David om uit te rekenen via CFD
Dag Gerrit,
Ik heb het Bram gevraagd en hij schrijft:
Dankzij de 5 graden achterwaarts gerichte vork en de 45mm naloop is er geen kans dat de cranks in aanraking komen met de band.
Zelfs personen van 175cm kunnen op deze manier probleemloos fietsen.
In jouw geval kun je een langere trapas monteren en cranks met een grotere Q-waarde.
Wellicht is een smallere band ook een optie
De Munzo had vrijwel geen Torque steer, belangrijk hierbij is dat de trekkende ketting evenwijdig moet lopen aan de balhoofdshoek
Succes !
Bram
hello Wim,
will the frame stay in aluminium?
this could be a security issue. In case of a crash the inner legs will be hurt.
Richard
Hi Dooxie,
No, the frame will not be built in the VeloTilt. Only the central tube will be built in the bike.
Best regards,
Wim
Beste
Ben geen expert, dus misschien beetje domme vraag: Waarom wordt er eigenlijk gewerkt met een tussen-as en niet rechtstreeks van tandwiel naar wiel?
Robin,
Zonder tussenas zou het voortandwiel rond 100 of meer tanden moeten hebben. Dat past niet in de stroomlijn.
Groeten,
Wim
Wim, bedankt voor de verduidelijking.
Wat ik ook nog niet helemaal begrijp is hoe dat voorwiel kan draaien en toch aangedreven kan worden.
Wat gebeurt er met de ketting als het wiel draait? Of draait dat wiel niet/nauwelijks?
Robin,
In de aandrijving zit een freewheel. Als je rijdt en niet trapt, draait alleen het wiel en staat de ketting stil.
Zo gauw je weer trapt zorgt het freewheel ervoor dat het voorwiel weer aandreven wordt.
Groeten,
Wim
Dat weet ik uiteraard wel :-). Met draaien bedoel ik zwenken.
Een reactie posten