dinsdag 3 december 2013

VeloTilt cabrio


De ontwikkelingen met de VeloTilt gaan nu snel. De voortrein is klaar om ingebouwd te worden. Zaterdag komt het team weer bij elkaar om de voortrein en het VeloTilt mechanisme in de body te passen. Ook de achterwielophanging is gereed evenals het versterkte schot om deze aan te bevestigen.

Deze week zal de ruit voor de fiets bij Alrec gemaakt worden. Hierna kan de kap worden gelamineerd en zijn alle onderdelen, op de wielkappen na, wel zo'n beetje klaar.

Naast de volledig gesloten versie zoals die nu ontwikkeld wordt, gaan de gedachten ook al uit naar een versie die meer geschikt is voor dagelijks gebruik. Uiteraard is de volledig gesloten versie het snelst, maar door een grote vlak liggende ruit is 's avonds en als het regent onvoldoende te zien. De VeloTilt krijgt een grote luchtinlaat vooraan voor veel verse lucht en ontwaseming van de ruit, maar in het donker met licht van tegenliggers zal dit geen veilige rit opleveren.

Piet Kunis heeft op basis van de ontwerptekening van David, enkele eenvoudige schetsen gemaakt hoe een VeloTilt voor dagelijks gebruik er uit zou kunnen komen te zien. Er zijn dan drie nieuwe configuraties mogelijk, cabrio, cabrio met een minivizier en met een dakje. Zo ontstaat er een heel veelzijdige combinatie. Het dakje zal in zijn geheel in de bagageruimte van de VeloTilt kunnen worden meegenomen zonder dat dit veel ruimte inneemt. Dit is een groot voordeel t.o.v. racekappen die niet in de fiets kunnen worden meegenomen.
Prettig is dat deze mogelijkheden alleen de kap betreffen. De basis van de VeloTilt blijft gelijk. Je kant er zelfs zonder kap mee rijden. Je hebt dan een open tilting trike.

Te zijner tijd zal David deze schetsen als uitgangspunt gebruiken om ze om te zetten in een computertekening. Deze tekening zal dan de basis zijn voor het frezen van de plug voor deze iets lagere kap en het dakje.

Morgen: een VeloTilt uit albast





11 opmerkingen:

John Dankers zei

Hoi Wim,

Ziet er goed uit!

Is er ooit overwogen om de voor- en achterverlichting en de knipperlichten bovenop de fiets in een soort van vleugel/spoiler onder te brengen? Dit zou m.i. het eigen zicht (licht van een grotere hoogte naar de weg), de zichtbaarheid en daarmee de veiligheid van de velotilt aanzienlijk verbeteren t.o.v. de huidige configuratie in neus en staart.

Gr. John

Adri Manhave zei

Misschien nog een rijdend prototype voor kerst? Spannend!

Groeten, Adri.

Quezzzt zei

Wim,

We hebben kunnen lezen dat er knappe koppen in je team aanwezig zijn die als er op problemen gestoten wordt met passende technische oplossingen komen.

Is het niet gewoon het overwegen waard om een (velomobiel)ruitenwissersysteem te ontwikkelen op jouw velotilt ? Of dat nu vernuftig handbediend is, of electrisch, als het maar werkt, licht is, en aanzienlijke meerwaarde heeft ( veiligheid = je dure vm niet aan splinters rijden ) juist bij regenachtig weer waneer een velomobiel op zich meerwaarde heeft boven een open (lig)fiets.

Een racevelomobiel ontwikkelen is belangrijk voor promotie en bekendheid van het product, maar het zijn niet de racemodellen die goed zullen verkopen.

Hoe volwaardiger en completer het alledaagse gebruiksmodel van de racevelomobiel, hoe succesvoller ze waarschijnlijk zullen zijn. Ik denk dat (geforceerde) ventilatie en een ruitenwisser ( was toch ook optioneel op EVO's ? ) de velotilt met originele ruit bruikbaar en comfortabel zullen maken.

Alle andere kappen met vizieren maken het gewoon een velomobiel met exact dezelfde tekortkomingen in de regen/duisternis als alle andere. Nu is er nog de kans in ontwikkeling de velotilt ver daarboven te verheffen en nog meer afstand te scheppen tussen concurrerende velomobielen.



Anoniem zei

Hoi Wim,

Ziet er prachtig uit allemaal. Heel werk ook .

Het idee van John vind ik een heel mooi idee. Je kunt zo alle electronica bundelen in een unit. Buiten het zilte milieu van binnen in de fiets. Bel/claxon en Dash Cam kunnen er ook in worden geintegreerd, alsook de batterij.
Afneembaar, zodat je deze makkelijk naar het stopcontact kan meenemen.

Ik zat er voor mijn alleweder ook al aan te denken.

Groet
Rudolf.

Wim Schermer zei

Dag John,
Inderdaad is dat wel eens ter sprake geweest. Maar niet lang omdat we eerst maar eens een prototype rijdend moeten zien te krijgen.
Pas als de fiets goed rijdt gaan we daar wel naar kijken.
Groeten,
Wim

Michael Greene zei

You might try a couple of things before redesigning the windshield.

First, there are water repelling surfactants that you can apply to glass. I use it on my car to avoid using the wipers.

Secondly, you might contact Leica and ask them if they can suggest a coating treatment to handle oncoming headlight glare. It may increase the cost of the windshield but would enable you to retain the sleek look you currently have. The revised design sketches look more like a Quest than sleek design you currently have.

Wim Schermer zei

Dag Quezzzt,
Het is zeker mogelijk een ruitenwisser op de VeloTilt te maken. Toch zal bij regen en duisternis het zicht door de vlakke liggende ruit niet heel goed zijn.
In ieder geval is het wel het proberen waard. De kappen van de VeloTilt zijn zo verwisseld.
Groeten,
Wim

Kees Rookus zei


Ik kijk altijd uit naar nieuws over de VeloTilt... ;-)
Erg benieuwd wat je rij-ervaring gaat worden!
Groeten,
Kees

Wim Schermer zei

Hi Michael,
We have not decided yet to go commercial with the VeloTilt. If we do so, the bonnet can easily be made depending of the purpose.
Maximum aerodynamic shape for racing can be achieved easily with the current sleek top. We will make a 70 mm wide air inlet in the nose cone. Riding in rain and night is normally impossible with an almost horizontal window.
Best regards,
Wim

Michael Greene zei

Hi Wim,
I think part of what makes the original Tilt design so attractive is the uniform lines. There are a minimum of lines that distract the eye as it moves from front to back.

Contrast that against the hood on your Quest (shown at the top of your blog). The black lines, the different shade of yellow,and the joint lines all combine to make the Quest hood look like an after-thought. The hood really ruins the sleek look the Quest might of had had the hood been originally integrated into the top.

Your sketches suggest you're going down the same path Quest did by making the hood removable. I understand the rationale it's just I don't care for the damage it does.

Your current shape has an optics problem which might be solvable by talking to an optics expert. They may solve your optics problem without messing up the beautiful lines the Tilt currently has.

Cheers,
Michael

Wim Schermer zei

Hi Michael,
The original VeloTilt is the first one we are going to make. And you are right it is really beautiful.
On the other hand I know the demands of every day use. The now designed window lies very flat. During daytime and good weather the visibility through the window is reasonable. For racing OK.
But if it rains and gets dark the visibility gets worse and will be dangerous. Although we have not yet decided to go commercial, it is always good to think ahead. I think it is a good idea to be able to change the top for a version that is less beautiful but more practical and safe. In sunny weather and high temperature it is very pleasant to ride the VeloTilt cabrio. The best of both worlds :)
Best regards,
Wim