Vanmiddag fiets ik met de Quest naar Enkhuizen om de VeloTilt op de wielen te zien komen. Ik kom speciaal met de Quest om te kijken in hoeverre ik de heel comfortabele zit in de Quest ook in de VeloTilt kan realiseren.
Als ik om drie uur arriveer is Bram de aandrijving aan het monteren terwijl Piet aan het tiltmechanisme werkt. Jan is bezig met het maken van de mallen voor de wielkappen. Afgelopen zaterdag zijn de pluggen in tweeën gedeeld en deze worden nu op een speciale manier opgespannen om er mallen van te maken.
De nieuwe nokkenkoppeling van de wielpoten wordt voor het eerst gemonteerd. Dat levert een spannend moment op maar verloopt prima en de ophanging blijkt goed belast te kunnen worden. De Risse Astro 5 schokbreker wordt tot 17 bar opgepompt. Als ik in de fiets ga zitten zakt deze mooi in en veert ook weer netjes omhoog als ik eruit stap. Het in- en uitstappen gaat heel makkelijk. Gewoon over de openstaande fiets heenstappen en gaan zitten. Dan de beide benen over de rand bewegen en inklikken. Makkelijker kan het niet en het kan zelfs zonder je handen te gebruiken.
De stemming is opperbest als blijkt dat het tiltmechanisme prachtig werkt en de ontworpen hellinghoeken uitstekend blijkt te halen. Ik beluister enkele licht pornografische kreten als de VeloTilt compleet op de wielen staat. Wow, wat een prachtig kind is dit.
Het lockingmechanisme werkt goed, maar als ik in de fiets zit en heen en weer schudt, blijkt de houdkracht van de TRP Spyre niet optimaal. Dat is mogelijk te verhelpen met aangepaste rempads met profiel erop. Waarschijnlijk kan ook een remtang van een brommer meer knijpkracht opleveren. Dit is waarschijnlijk makkelijk op te lossen.
Als de VeloTilt klaar is om een eerst proefritje te maken wordt dat verhinderd door opkomend zwaar weer. Harde wind, zware regenval en onweer zijn niet de juiste biotoop om een maidentrip te maken.
We maken allemaal foto's en zijn duidelijk tevreden met het resultaat tot nu toe. Als laatste zetten we mijn Quest naast de VeloTilt. Heel mooi zijn nu de verschillende ontwerpuitgangspunten te zien. De VeloTilt is 10 cm hoger dan de Quest. Dat de VeloTilt nogal wat slanker is behoeft geen betoog.
Ik rij in de stromende regen naar huis en kan pas om half acht aan het avondeten aanschuiven. 'Ik was de tijd helemaal vergeten' gaat voor mij wel op, maar Marian ziet dat toch wat anders :)
29 opmerkingen:
Hoi Wim en andere bouwers,
Het ziet er alle keren weer beter en mooier uit in eerste instantie lijkt het alsof je op volle snelheid door de bocht kan, het oogt in ieder geval allemaal super, succes met de verder ontwikkeling van jullie "kindje"
Ziet er werkelijk prachtig uit. Ben benieuwd naar de ervaringen na de 1e proefrit. Goed dat je gisteren niet bent gegaan,. Ik werd volgeraakt door de bui, de Quest leek wel een duikboot.
Hi Wim (en de rest van het VT-team),
Prachtige creatie nu het op de wielen staat! Nu nog even afwerken met de wielkasten achter, dan word het nog mooier om te zien.
Nou dan maar even wachten op de eerste ervaringen na de proefrit, dat houd de spanning er nog even in....
Het resultaat tot nu toe is in elk geval al een felicitatie waard!
Groeten, Adri.
Wow what a beautiful creation! I want one.
Wauw!
Waar kan ik inschrijven voor een proefrit;-)
Zo haal ik je nooit meer in Wim :)
Nu al een plaatje , met de wielkasten nog meer . Ga je ook tufts aan brengen ? Vooral de mogelijke probleemzone tussen wielkasten en romp interesseert me . Daar zou je mogellijk interference drag kunnen hebben .
Feliciteer met heel mooi ontwerp!
Iedereen die dit project volgt, zal het er over eens zijn ... prachtig!
Het ziet er erg mooi en organisch uit.
Dag Gerrit,
Er is zeker enige interferentie weerstand bij de achterwielen. Wel is die weerstand daar beperkt, de luchtstroom rond de romp is daar al turbulent.Mooier zou zijn als de wielen nog wijder uiteen zouden staan. Dat levert meer risico op aanrijdingen op en is voor het fietsen niet nodig.
De wielstroomlijnkasten zijn heel mooi gevormd en staan 3 graden aan de achterzijde naar binnen om de 'reference drag' zo laag mogelijk te houden.
Groeten,
Wim
Hoi Wim ,
dat lost in 1 klap het raadsel op waarom de CdA niet lager is dan 0.0405 . Toen ik de vorm eerst zag en vernam dat ie Velox3 en 4 genen had , had ik toch op een lager getal gewed . Tja , het moet natuurlijk nog praktisch inzetbaar blijven ook.
Maar , je zit zeker in de buurt van alle andere super snelle VM's en je gaat er zeker op een reuze sprong op vooruit vis a vis je compleet getunede Quest . No doubt about it
Beste Wim en de rest van het team,
Hij ziet er werkelijk heel mooi uit! Nu nog ervaren hoe het rijden in de praktijk zal zijn, waarbij ik erg benieuwd ben hoe het zicht achter de mooi gestroomlijnde ruit zal zijn bij flink trappen in de regen.
Alvast succes verder.
Dag Gerrit,
Velox1 had een Cd*A waarde van 0.032. Dit is een tweewieler waar 128 km/u per uur mee is gereden. VeloTilt is flink hoger om een fatsoenlijk zicht door de ruit te bieden. VeloTilt heeft meer stuuruitslag en drie wielen. Dan is een Cd*A waarde van 0.0451 best goed.
Zeker in vergelijking met de Quest die een Cd*A waarde heeft van 0.0916.
We gaan het allemaal zien.
Groeten,
Wim
Dag Peter,
Rijden in de regen en op de openbare weg in deze versie zal geen veilige rit opleveren.
Voor die toepassing is een extra kap ontworpen met een geïntegreerde racekap met openschuivend vizier.
Groeten,
Wim
As you look forward towards production versions, do you envision a smaller unit for those of us who are height challenged? My legs are so short, I had to cut some 7 cm off my Optima Baron's boom just so I could reach the pedals. If I'm not mistaken, you Dutch are among the world's tallest on average.
Gerrit has posted on BROL that he's trying to get his DF weight down to 20 kg. The smaller version would probably be lighter as well which would help.
Secondly, how are you and Gerrit arriving at CdA numbers?
The velo is looking pretty sleek! Kudos!
Cheers,
Michael
P.s. Yo Gerrit! Are you having second thoughts about your deposit on the DF?
Wauw :-)
Almost there :-)
Grtz
Rudolf.
P.S. De Bebop pedalen bevallen goed.
Hi Michael,
The designed minimum length of the rider is about 1.65 meter. We have no decision made about possible commercial production. If that will be positive we will make a larger VeloTilt for people larger than 1.85 cm.
Cd*A numbers are from the designer of the VeloTilt David Wielemaker. He designed 3 of the 4 Velox bikes.
Best regards,
Wim
Beste Wim, ziet er geweldig uit. Ik ben benieuwd naar de ervaringen tijdens de proefritten.
Beste Wim,
Het wordt echt een prachtige velomobiel.
Ik hoop echt dat de VeloTilt goed gaat werken in de praktijk en dat deze uiteraard beschikbaar komt voor de gewone stervelingen, ook voor lange gewone gewone stervelingen van 191 :-)
Wanneer verwacht je dat de eerste proefritten gaan plaats vinden?, deze week nog hoop ik :-)?.
Gr
Edward
Dag Edward,
Ik denk dat we volgende week de eerste proefritten kunnen maken.
Als de VeloTilt commercieel geproduceerd gaat worden, komt er zeker een versie voor mensen tot 2.00 meter.
Groeten,
Wim
Dag Wim,
Het ziet er goed uit,ben benieuwd hoe dit gaat rijden.
Hoe ga je het doen met verlichting?
Achterlichten ,leds op de wielkasten?
Luchtuitlaat ?,achter in de romp?
Succes
Rudolf
Hi Rudolf,
Achterverlichting kan met een rode LEDstrip op de schuine rug. Voorverlichting kan mogelijk in de luchtinlaat.
De luchtuitlaat maken we waarschijnlijk met transparante NACA ducts in de zijkant van de body. Dan kan de luchtuitlaat ook als extra zijraampje dienen.
Dit soort details zijn nog niet allemaal ingevuld.
Groeten,
Wim
@Michael : no absolutely no regrets , I may change my order this Sunday a bit after a talk with Ymte . Would like to know if Daniel could chop a few centimeters out of the height and width to lower A and Cd even more . If there ever is a Velotilt that is an XS version of this one , and properly designed to prevent heel frontwheel interferences to the maximum possible , I will definitely be very interested . I may end up with 2 VM's .
Hello Wim,
I am curious how rear view mirrors will be mounted and perhaps controlled/adjusted from within the full canopy. Seems a shame to interrupt the lines.
Also, have the dimensions changed any since they were defined in your introduction slides?
Cheers,
-Eric
Hi Eric,
No, the dimensions have not changed. The current prototype looks a bit smaller at the shoulders because we laminated 1,5 cm thick foam at the edges to make the body and hood stronger.
Best regards,
Wim
Hi Eric,
Your first question. We have not decided what to do with mirrors. In the future maybe a small camera with the picture on the iPhone?
Best regards,
Wim
Wim, How wide are your shoulders and what is the proper way to measure shoulder width to determine suitable fit for a velomobile, the Velo Tilt in particular?
For example, the photo with you (that is you, right?) seated in the Velo Tilt with the canopy off makes it look like your shoulder width exceeds the width of the body but then with the cap on you don't appear too squished but of course I can't see how the fit actually is inside.
-Eric
Hi Eric,
I am 45 cm wide and fit well in the current prototype. Yes, I am the one on the photo :)
We can make some more room for the shoulder/upper arm, but it won't get wider than 48 cm.
If VeloTilt comes in production, we will plan to make a version that fits for 55 cm wide guys. Than they can also be up to 2 meter in length.
Best regards,
Wim
Wim , je moet het podium voor je presentatie op zondag 13.45 h
Zie de site van Cyclevision
Een reactie posten