Inmiddels wordt in Enkhuizen fulltime gewerkt aan onder meer de wielkast voor het voorwiel. De beide wielkastdelen wegen samen 250 gram! Ook het carbon luchtkanaal is nu gelamineerd en weegt maar 236 gram. Dit luchtkanaal zal aansluiten op de opening in de neus. Het luchtkanaal zal in de bovenkap worden gemonteerd en dient mede om de stijfheid van de kap te vergroten. Twee scharnierende carbon pootjes zullen aan zowel het voorframe als aan het luchtkanaal worden bevestigd. Dit ontwerp is van Piet Kunis. Het is prachtig om te zien hoe alle teamleden samenwerken om een heel hoogwaardig en efficiënt functionerend eindresultaat te krijgen.
De nieuwe lineaire geleiding is door Bram voorzien van een TRP Spyre schijfrem en een Risse Astro 5 schokdemper. Als alles meezit kan er volgende week worden proefgereden. Nu nog zonder wielstroomlijnkasten, die komen later aan bod. Het wordt nog spannend of alles voor CycleVision af is, maar aan de inzet van het team zal het niet liggen. 'Het komt gewoon af' en 'desnoods gaan we 24 uur per dag door' zijn zo de commentaren :).
11 opmerkingen:
Ik hoop echt dat het jullie lukt want ik ben zondag al naar Noord Limburg gereden om de route te verkennen naar CycleVision.
Suc6!
Ik wil hem echt zien rijden op CV , komaan jongens , een laatste inspanning nog
Wim komt er ook een uitstroom opening voor de benen uit die pijp of een andere luchttoevoer daar ?
Hoe meer luchttrek door de romp des te meer verdampend vermogen kan het totale huidoppervlak hebben omdat vocht verzadigde lucht dan wordt afgevoerd. Als er geen luchttrek is bij de benen verlies je al een deel koelend vermogen lijkt mij.
Maar jij hebt daar meer ervaring mee dan ik met dichte wielkappen....kost een velomobiel vol verzadigde lucht inderdaad vermogen ? Het lijkt me nogal een benauwde bedoeling al krijgt je hoofd/hals/borstkas voldoende verse lucht.
Ik zag Daniel Fenn meer dan eens met enkel een heel klein broekje en heel veel bloot huidoppervlak. Was dat noodzakelijk omdat zijn velomobiel onvoldoende luchtstroom door de romp had of was de luchtstroom voldoende maar gaf het hem gewoon nog meer vermogen zonder koelings problemen ?
In beide gevallen geeft het te denken over nut en noodzaak van een luchtstroom door de hele velomobiel. Vocht verzadigde lucht kan er toch het beste uit.
De velotilt zou immers ook voor andere dingen dan wedstrijdrijden worden gebruikt en moet dan niet oncomfortabel benauwd zijn. En EVO-R bodemventilatoren is vast de bedoeling ook niet...
Quezzzt,
De capaciteit van de ventilatiekoker is veel groter dan van de meestal gebruikte slangen. Doordat onze koker zo ruim is komt er veel lucht bij hoofd en hals. Er moet ook voldoende lucht naar de ruit gevoerd worden om deze te ontwasemen. In ieder geval in deze versie van de fiets.
Het is heel eenvoudig om ook enige koeling naar de benen te brengen. Uit ervaring weet ik dat de benen ook niet teveel gekoeld hoeven te worden. In 2012 reed ik gemiddeld 58,3 km/u tijdens de race op de RDW baan. De voetengaten waren geheel dicht. Zelfs de lamp zat nog op zijn plaats.
Met de VeloTilt wordt het aanpassen van de luchtstroom zeer veel gemakkelijker dan in enige andere velomobiel.
Ik kan me zelfs voorstellen dat in een uiteindelijke versie de luchtstroom zelfs tijdens het rijden kan worden versteld.
Daniel Fenn trapt meer vermogen dan ik. Dat levert meer warmte op die ook moet worden afgevoerd. Tijdens races zit ie dan ook vrijwel naakt in zijn steeds kleiner wordende cocon :)
De VeloTilt krijgt voor toeren een andere bovenkap waarbij de koeling naar hartelust kan worden aangepast.
Groeten,
Wim
Leuk dat het proeffietsen er aan gaat komen. Iets zegt mij dat alles voor CV gaat lukken !!
Vrijwel naakt fietsen in een vrijwel doorzichtige fiets, nee bedankt !!!
Dinsdag ga ik mijn Evo trouwens ophalen, en ga ik de Bebops proberen.
Groet
Rudolf.
Dag Wim,
Mooi is dat, dat het hele team als één man achter het project staat! Hopelijk halen jullie de deadline, en kan de opgebouwde spanning en nieuwsgierigheid van velen bevredigd worden op CV. En dan krijgt Jan misschien een moment om de carbon afdekkapjes eens klaar te maken, zodat je er eentje richting Noorwegen kan sturen..........☺
Succes en groeten, Adri.
My first impression when I saw the first picture was "That's elegant!"
It's looking mighty fine Wim!
How much does the velo weigh so far?
-Michael
Hi Michael,
The weight of the prototype will probably over 30 kg. Mostly because of the heavy aluminium frontframe.
If, and I say if, the VeloTilt will go commercial, the frontframe and the wheelarms will be made of carbon.
We hope to get the weight around 25 kg, maybe lower for competition versions.
Best regards,
Wim
Hallo Wim,
Als de complete Velotilt in Solid Works staat want dan kan je met Keyshot (www.keyshot.com) een prachtige render of animatie maken (bijv. exploded view). Stel dat je het commercieel wilt vermarkten draagt het wel bij aan een professionele uitstraling.
Groeten Joost
Dag Joost,
Het grootste deel van de VeloTilt, zoals bijv. de complete romp, staat in SolidWorks.
Als het prototype klaar is kan de rest ook in SolidWorks gezet worden.
Ik maak me niet zoveel zorgen over de professionele uitstraling :).
Groeten,
Wim
I quote : "If, and I say if, the VeloTilt will go commercial, "
That's what I like about you ! No hype , just plain facts ,and empirical evidence. Wait and see . But do know ,we tried our best ,more you cannot expect
Een reactie posten