vrijdag 7 november 2014

VeloTilt lock werkt


Na een lange zoektocht naar de ideale lock voor de VeloTilt ziet het er eindelijk heel goed uit.
In een eerdere blogpost beschreef ik al de lange zoektocht naar de perfecte lock om de VeloTilt tijdens stilstand goed rechtop stil te laten staan.

De laatste ontwikkeling is een variant op het griplock systeem. Iedereen kent dat systeem van de lijmpistolen en lijmtangen. In de VeloTilt is het een stuk ingewikkelder. Allereerst moet het systeem naar twee kanten werken en ook nog eens op een gebogen oppervlak. Om het nog wat moeilijker te maken mogen de onderdelen van het systeem elkaar niet raken tijdens het rijden.

De eerste versies leken het goed te doen. Al gauw bleek dat de fiets steeds naar rechts viel terwijl de VeloTilt naar links muurvast bleef staan. De bogen van de eerste versies waren met de hand afgerond. Al zit er op de boog maar een fractie van een millimeter verschil tussen links en rechts, dan wordt het blokkeerplaatje scheef getrokken en verloopt de blokkering niet goed. Met een speciale frees is de huidige versie afgerond. 

Nadat de nieuwste variant is ingebouwd lopen we direct weer tegen een teleurstelling op. De blokkering doet het nog steeds niet goed. Al gauw blijkt dat het systeem bij belasting van de stoel net tegen de lock aanloopt. Nadat dit verholpen is doet de lock het nu naar beiden zijden perfect. Hoe hard er ook aan de fiets wordt getrokken, de lock geeft geen krimp.
Een compliment aan het team is hier volmondig op zijn plaats. Na iedere tegenslag zijn ze enthousiast met een schone lei opnieuw begonnen.

Nu de lockproblemen opgelost zijn kunnen we de andere zaken aanpakken. We hebben ervaren dat de wielarmen weerstand ondervinden in de zogenaamde drooglooplagers. Dit zijn glijlagers waar de wielarmen om scharnieren. Deze drooglooplagers hebben last van ‘kleef’ die enige losbreekweerstand oplevert. Elke weerstand in het tilting systeem is voelbaar tijdens het rijden.
We gaan nu de drooglooplagers vervangen door grote kogellagers.

Als laatste beginnen we met het maken van een toerkap met afneembare racekap. Testrijden met de fiets op een afgesloten baan gaat uitstekend met de racekap. Voor het rijden op de openbare weg is deze kap minder geschikt.

11 opmerkingen:

Theo Z zei

Mooi! Weer één, belangrijke, barrière geslecht.
Complimenten!

Adri Manhave zei

Hoi Wim,

Proficiat aan het team met deze stap vooruit, weer een probleem de wereld uit!
Het ziet er naar uit dat het toch nog goed gaat komen!
Benieuwd naar de volgende ontwikkelingen...........

Groeten, Adri.

Rudolf Kooistra zei

Knap werk.
Ben benieuwd hoe het geheel gaat bevallen
In de praktijk.

Gr.
Rudolf


tetetetelacourse zei

Wim,

Dat is fantastisch nieuws.
Laatste loodjes wegen altijd het zwaarst he :-)

Gefeliciteerd.

Groet
Rudolf.

Quezzzt zei

Dit is natuurlijk een prototype maar in een eventuele productieversie moet het wel ook een robuust mechanisme zijn die niet na 1 onbedoeld tikje totaal ontregelt is/niet meer werkt.

Ik vind het werk er vakkundig gemaakt en licht van gewicht uitzien maar ook wel wat fragiel...als het zo blijft in een eventuele productieversie moet er denk ik wel gedacht worden aan een niet-indrukbare beschermplaat/kap er overheen.



velofan zei

Hoi Wim,

Heel fijn voor jullie dat deze horde genomen is.
Succes met de laatste loodjes en dan rijden maar!

Groet, Richard

Glen Stickley zei

Great work Wim and team. I am very interested to see how fast Velotilt goes and how well it handles crosswinds.

Mick zei

Proficiat kerels!

Maarten zei

Heel mooi, dat was een lastige horde. De andere bovenkant is hopelijk een stuk eenvoudiger, en dan maar testen, op jacht naar zwakke punten en slijtage gevoelige delen.

Gelukkig is fietsen nooit een straf.

Kees van Malssen, voorzitter ligfietsvereniging NVHPV zei

Mooi! Nu in een proefopstelling zetten en 10.000 keer aangrijpen, twee kanten belasten en weer lossen.

O en hoe zit het met vuil dat zich op de lange termijn onvermijdelijk op dit systeem gaat zetten?

Wim Schermer zei

Dag Kees,
We gaan het gewoon in de praktijk testen.

Vuil hoeft het systeem niet te worden. Hoewel je nu, door de stoel op te klappen, zo op het systeem kan kijken, kan het zonder probleem helemaal afgedicht worden. Een plaatje Lexan beschermt het systeem tegen vuil en inspectie blijft toch mogelijk.