maandag 8 december 2014

Winterschoenen en antispat en antifog


In de winter is een velomobiel veel comfortabeler dan een gewone (lig)fiets. Toch zijn er een aantal bezwaren die het rijden in de winter minder aangenaam maken. Het wordt tijd dat die eens aangepakt worden.

Winterschoenen
Ik rij al vele winters met de gewone Sidi zomerschoenen. Ik heb twee paar raceschoenen en een paar MTB schoenen. Onder de 8 gr. C. krijg ik in deze schoenen koude voeten. Therm-IC voetverwarming helpt redelijk goed, maar vaak niet voldoende. Ik zoek wat rond op het internet en stel vast dat de winterschoenen van Northwave steeds als beste getest worden. Birger Landuyt heeft recent ook Northwave schoenen aangeschaft en is er happy mee. Lees hier zijn ervaringen. Mantel in Arnhem heeft de goede prijs en is bereid mij twee maten op te sturen waarvan ik er één mag terugsturen.
De eerste ritten in de kou van de afgelopen week zijn veelbelovend, de voeten blijven warm. Het volume van de schoenen is flink groter dan de normale schoenen. De Bebop pedaalplaatjes passen er prima onder. Wel raak ik met mijn linkervoet steeds de crank en de rand van het voetengat. Links monteer ik een crankverbreder en dat is de goede oplossing.


Anti-spat oplossing
Veel velomobielrijders zijn blij met hun comfortabele toer/race kap. Echter, als het regent moet vaak het vizier een stukje open om veilig alles te kunnen zien. Regendruppels kletteren op de liggende deksel en spatten uiteen in vele kleine druppeltjes. Die druppeltjes worden deels door de luchtstroom meegezogen onder het vizier door en belanden op je bril. Hier moet toch iets op te bedenken zijn.
Er moet voorkomen worden dat de druppels uiteen spatten. Eerst een proefopstelling maken. Die bestaat uit een schuinstaande glasplaat waarop ik waterdruppels van een meter hoog laat vallen. Als de druppels op de glasplaat vallen spatten ze vrijwel volledig uiteen. Dan experimenteer ik met allerlei stoffen en andere materialen. Het lusjesband van klittenband doet het verrassend goed. De druppels worden keurig opgevangen en er spat nog maar weinig water op. Kan het nog beter? Bij enkele leveranciers van fleece stoffen vraag ik stalen fleece met hogere pool. Die heb ik nu binnen en de test op de ruit leert me dat de druppels nog beter worden opgevangen.


Anti-fog middel
Rudolf Kooistra, de man met de fraaie rode Mango met mooie carbon staart, stuurde me enige tijd geleden een klein flesje met anti-fog middel van Dräger. Dit spul wordt professioneel gebruikt in brandweermaskers. Met een toer/racekap van Velomobielonderdelen.nl is beslaan gemiddeld geen probleem. Wil je evenwel rijden met gesloten of vrijwel gesloten vizier dan kan de deflector zijn effectieve werk niet doen en beslaat het vizier natuurlijk wel.
Ik doe enkele druppels van de wat vettige Dräger anti-fog op een doekje en breng dit aan op de binnenkant van het vizier. Nu maar eens rijden met kletsnat weer.


Werkt het?
Vanmiddag regent het soms pittig. Ik maak een rondje Schermer en laat het vizier vrijwel dicht. Er is geen sprake van beslaan. Ik span me lekker in en rij een tijdje ruim boven de 40 km/u. Dan word je behoorlijk warm en beslaat soms het vizier achter de bedieningspootjes een beetje. Nu is daar geen sprake van. De Dräger anti-fog helpt echt en duidelijk veel beter dan het anti-fog product van Halfords. Uit onderzoek blijkt dat het niet Dräger is die de anti-fog produceert. Ik heb de werkelijke fabrikant achterhaald en heb hen gevraagd of Velomobielonderdelen.nl dit werkelijk goede product mag verkopen. Meer hierover als ik een reactie uit Duitsland heb.

Ook de regen blijft waar ik wil dat ie blijft, buiten. De lusjesklittenband op de voorkant van de liggende deksel zorgt ervoor dat de druppels worden geabsordeerd en niet meer uiteen spatten. Nu heb ik nog niet in een echt zware bui gereden maar dit scheelt al een slok op een borrel. Wel heel prettig is nu al dat de klittenband alle licht absorbeert en er geen spoor van reflectie meer is. In de komende periode ga ik testen met de andere materialen en uiteraard horen jullie hier de resultaten.

20 opmerkingen:

Wim zei

Goeie tip: anti-fog middel van Dräger. Bedankt.

De winterschoenen van Northwave, de Artic, heb ik ondertussen ook alweer een aantal jaren. Ze bevallen mij erg goed op de Roeifiets.
In de XS draag ik gewoon mijn Bont-schoenen met overschoenen. Gaat ook prima.
Ik heb namelijk LOOK-pedalen en die plaatjes kunnen niet onder de MTB-Northwave Artic. Nou kan ik uiteraard ook de race-variant kopen, maar nog een paar winterschoenen vind ik op dit moment toch net iets te gek.

Piet zei

Ik gebruik de Norhwave Artic nu voor het 3e winterseizoen en krijg geleidelijk aan nog steeds koude voeten, maar het duurt langer. Dat is dan op de open roeifiets en temperaturen net boven of onder het vriespunt. Als het echt koud wordt gebruik ik ook Therm-IC.
Eigenlijk zou het schoenplaatje van kunststof moeten zijn en nog beter de pedalen ook. Dat is een pré van de LOOK pedalen.

GroundFlyer zei

I also have a pair of the Northwave boots and they completely cured my cold feet problem in winter-- a bit pricy but available occasionally on "special deals" at places like http://www.chainreactioncycles.com/ or sportpursuit.co.uk

Erwin zei

Hoi Wim,

Heb je enig idee waar dat Dräger anticondensmiddel te koop is in Nederland?

Groet

Erwin en Tante Lies

Wim Schermer zei

Hi Erwin,
Het is in Nederland niet te koop. Ik heb inmiddels contact met de Duitse fabrikant. Ik denk dat ik het snel in de webwinkel heb.
Groeten,
Wim

Erwin zei

Hoi Wim,

Daar word ik nou blij van, zo'n snelle actie!

Groet

Erwin en Tante Lies

Rudolf Kooistra zei

Dag Wim,
Dus het werkt,ik heb nooit iets anders gebruikt en ben zeer tevreden over het anticondensmiddel .

Groeten
Rudolf

Wim Schermer zei

Dag Rudolf,
Het werkt inderdaad veel en veel beter dan alle andere producten die ik eerder probeerde.
Ik krijg monsters van de fabriek van de verschillende mogelijkheden en het zal vrijwel zeker snel in de webwinkel te krijgen zijn.
Dank voor je monster, samen komen we verder.
Groeten,
Wim

Mick zei

Dag Wim,
Een goed anti-condensmiddel is natuurlijk
verre te prefereren boven een middels tracing verwarmd vizier!
Ik schreef over een "goed ontvette skibril" maar ik gebruikte daarvoor Halford's anti-fog. Gewoon omdat ik er helemaal niet van overtuigd ben dat het meer doet dan bijvoorbeeld afwasmiddel. En ik wou dus ook de indruk daarvan niet wekken...

Adri Manhave zei

Dag Wim,

Zeer nuttige tips deze keer, bedankt!
De North Wave Artic schoenen gaan bij mij nu hun 2de winter in, en bevallen ook mij prima.

Groeten, Adri.

rob, nieuwegein zei

Het was gisteren heerlijk onder de kap, terwijl de hagel naar beneden kwam. Ik zag wat jaloerse blikken toen ik voor het stoplicht stond. De twee lekke banden van vanmiddag waren dan weer wat minder.

Wim Schermer zei

Hi Rob,
Ik begrijp dat je plezier hebt van het oude leenkapje?
Er is echt wat te doen aan lekke banden. En dat is tubeless banden gebruiken. Tubeless banden kunnen vrijwel niet lek raken. Alleen complete insnijdingen maken een tubeless band weerloos.
Ik ga daar de komende tijd wat mee doen omdat lekke banden altijd onverwacht en ongewenst zijn.
Groeten,
Wim

Anoniem zei

Dag Wim,

Zou dat anticondensmiddel ook werken op een fietsbril? De mijne beslaat (vooral met dit weer) vaak en snel door de warme vochtige lucht die uit de fiets omhoog komt als ik lig te wachten voor kruisingen of verkeerslichten.

Groeten, Sander van de Wal

Wim Schermer zei

Dag Sander,
Er zijn twee verschillende producten, één voor standaard en ongeharde plastic en Lexan producten.
Een tweede product is bedoeld voor geharde glazen van brillen e.d.
Ik schrijf er de komende dagen zeker weer over.

Belle zei

Wat ook echt goed helpt tegen koude voeten zijn Polar Wrap Toasty Feet inlegzooltjes. Erg moeilijk te verkrijgen, de Amerikaanse Amazon wil het bijvoorbeeld niet naar Nederland verschepen. Kan je daar ook niet eens naar kijken of het interessant is voor in de webshop. Wordt in de bouw gebruikt en meer professioneel verkocht in plaats van particulieren is mijn indruk,

Willem zei

Wim, MSA (de conculega van Dräger) heeft een soortgelijk en evengoed werkend anti-condens middel in onze ademluchtwerkplaats wordt dit door elkaar gebruikt op de vizieren van de volgelaatsmaskers...MSA. zit in Hoorn en je kunt het daar wellicht zo ophalen?

Wim Schermer zei

De professionele producten van Pilot zijn de enige producten die door het Duitse Ministerie van Binnenlandse Zaken worden geadviseerd voor brandweer, politie en (duik) reddingsdiensten.
Ik ben nu met Pilot in gesprek om met name de professionele produkten Fluid Super en Fluid Super Plus te mogen verkopen in Nederland.
Groeten,
Wim

Willem zei

Ja snap dit MSA en Dräger zijn de twee grootste conculega's van elkaar maar we zijn hier in Nederland en wij hebben te maken met het Ministerie van BiZa beide producenten gebruiken ws. hetzelfde middel anders zou het niet door onze ademluchtmensen door elkaar gebruikt mogen worden. Was alleen een tip om er wat gemakkelijker aan te komen. Ik gebruik hetzelfde goedje uit een pompflesjje geleverd door MARES mijn duik uitrusting leverancier, ditzelfde spul wordt weer gebruikt bij de KM. duikwerkplaats. Het werkt de gehele zomervakantie, ik hoef nooit in mijn masker te kwatten. Mocht je geen fiat krijgen bij Pilot heb je hierbij een planplus.

Jan Goddemaer zei

Wim, ik vermoed dat het materiaal dat Ventisit gebruikt ook een prima anti-spat oplossing kan bieden? Het is heel open, vochtbestendig en uitermate stevig (maar wel duurder dan klittenband). Misschien is de soort die gebruikt wordt voor de vloermatjes geschikt.

Wim Schermer zei

Dag Jan,
Dit heb ik ook overwogen. Het is evenwel een stuk dikker en het tilt het vizier van de toer/racekap een stukje op.
Het werkt wel goed, maar is ook wat minder goed te bevestigen.
Groeten,
Wim