zondag 1 maart 2015

VeloTilt krijgt toertop


Nu de lock uitstekend werkt is het tijd om kilometers met de VeloTilt te gaan maken. Met de nu aanwezige racetop is het zicht tijdens ritten op de openbare weg niet optimaal. Vooral bij regen en duisternis is het zicht door de ruit onvoldoende. Dat was al ingeschat en vandaag maken Jan en Jeroen een begin met het lamineren van de toertop. Deze kap wordt lager dan de racekap en zal aanvullend een losse racekap krijgen met een vizier. Hiermee is te allen tijde een goed zicht gegarandeerd. Uiteraard kan de racekap achterin meegenomen worden om geheel open te rijden.


Er is vrij harde wind voorspeld maar toch fiets ik de 93 kilometer op en neer naar Enkhuizen. Als ik om half een in de werkplaats arriveer hebben Jan en Jeroen het lamineren al achter de rug. Dat betekent dat de mal goed is voorbewerkt met een lossende was. Daarna is er een laag glasvezel ingelegd en met epoxy aangerold. Achtereenvolgens komt er een laag 200-grams carbon, een laag 3 mm schuim en weer een laag 200-grams carbon in de mal. Iedere laag wordt met epoxy ingesmeerd en goed aangerold om luchtinsluitingen te vermijden.


Nu wordt een laag geperforeerd plastic aangebracht en daarover een absorptiedoek. Als laatste laag komt er een soepel maar stevig vel plastic overheen. Dit vel plastic, ik moet dit eigenlijk een vacuumzak noemen, wordt minutieus op de rand van de mal vastgeplakt met tape.  Tenslotte wordt de slang van de vacuumpomp aangebracht. De vacuumpomp wordt aangezet en direct daarna zien we de overtollige epoxy door het geperforeerde plastic in de absorptiedoek trekken. Het werk voor vandaag is klaar. Na het weekend zal Jan een versterkingsrand aanbrengen en kan de kap in de oven worden afgebakken.


Jan heeft een carbon stuur gemaakt ter vervanging van het aluminium stuur. Weegt het aluminium stuur 175 gram, het carbon stuur weegt maar 43 gram. Jan laat een fraai resultaat van een andere opdracht zien. Het is een model van de zeppelin Graf Hindenburg geheel met de hand door Jan vormgegeven. Deze zal door de eigenaar worden voorzien van 4 elektromotoren die ook op drones gebruikt worden. Een heel fraai resultaat.


Ook maak ik een foto van de twee schakelaars die de lock bedienen. Zowel Piet als Bram hebben er een gemaakt. De uitvoering intern verschilt iets maar de werking is gelijk. Het is prachtig om zoveel kwaliteit in ons VeloTilt team samengebald te zien.


De wind wakkert steeds verder aan als ik om half drie terug naar De Woude fiets. Het is nu Bft 6 met uitschieters tot Bft 7. Ik voel de wind hard aan de Quest trekken en op de hoge dijken van de Schermer rij ik 38 km/u ... zonder te trappen. Dat betekent dat de grens van rijden of van de dijk worden geblazen dicht bij elkaar liggen. Dankzij de stormstrips voorop, achterop en op de racekap blijft de Quest rechtop en voel ik alleen aan de opstuurhoek dat het heel hard waait.

Voor de liefhebbers van grote wielen, heeft Piet Kunis een schets gemaakt van de VeloTilt met twee 28" wielen. Deze versie heeft ook de lagere toertop en de eerder genoemde racekap met vizier. Voor de slimmeriken onder ons, Piet heeft een gewone racefiets vork getekend en dus niet een enkelzijdige ophanging. Ziet er al met al niet gek uit toch?






9 opmerkingen:

Adri Manhave zei

Hi Wim,

Ik ben benieuwd hoe dat er uit komt te zien met de toertop. De schets van Piet ziet er prima uit met die grotere wielen, die zullen makkelijker rollen dan kleinere wielen. Het voordeel van 3 gelijke wielen is dan weer weg natuurlijk....
Mooi dat er weer vooruitgang te melden is aangaande het project!

Groeten, Adri.

Wim Schermer zei

Dag Adri,
Grote wielen rollen lichter met dezelfde soort banden. Echter ... met de lichtlopende banden als Michelin radiaal banden rollen de 20" wielen toch lichter. Een voordeel van kleine wielen is ook dat er minder kans is op aërodynamische interferentie met de stroomlijn van de body.
Groeten,
Wim

Kees Rookus zei

Hoi Wim,

Ziet er open en met toerkap ook goed uit vind ik. De grote wielen staan niet verkeerd. Het oog wil ook wat... :-)
Mooie sandwich constructie overigens. Goed gebruik van maar enkele laagjes glas/carbon en toch mooi stijf vermoed ik. Zoals je het omschrijft neem ik aan dat de schuimkern ook met epoxy gevuld wordt? Of zijn er mogelijkheden om het ontluchten van het schuim te voorkomen (gesloten cellen?) en de buiten- en binnen lagen met elkaar te verbinden door regelmatige gaatjes in de schuimlaag? Hmm... veel vakkennis in je team inderdaad. Leuk!
Groeten,
Kees

Willem zei

Prachtig werk!

Wim Schermer zei

Dag Kees,
De schuimlaag is geperforeerd en bestaat uit allemaal vierkantjes waar de epoxy tussendoor kan en er dus talloze brugjes ontstaan tussen de carbonlaag aan de binnenkant en die aan de buitenkant.
De individuele schuimcellen zijn gesloten en kunnen geen epoxy opnemen. Dat is ook de bedoeling omdat het anders te zwaar zou worden.
Het resultaat is enorm stijf.
Groeten,
Wim

Robbedoes zei

Het ziet er weer prachtig uit allemaal
Mocht je nog een testrijder zoeken die veel stadswerk doet……. :-)
Dan hou ik mij van harte aanbevolen :-)

Gr Rob

justme zei

Hi Wim,
I do hope this project works out and you end up producing it.

I was tempted to buy a DF but am waiting to see how the VT works out but Lord how the wait has been a trial!

In another comment, you mentioned 20" Michelin radials. Are they available? I thought you only had samples for your rolling resistance test.

Cheers,
Michael Greene

Wim Schermer zei

Hi Michael,
The Michelin radials are not for sale. Happily Michelin was willing to support the VeloTilt project and I was able to buy a few.
Best regards,
Wim

Robert-Jan zei

Hallo Wim,

Een late reactie op dit artikel. De 28" achterwielen zien er practig uit en het klinkt als een prachtige optie. De bandenkeuze bij 28" is natuurlijk vele malen groter en de Michelin Radiaalbanden zijn niet vrijelijk verkrijgbaar. Uiteraard blijf je bij de Velotilt vastzitten aan 20" omdat het voorwiel niet groter wordt. Zoals andere reageerders schrijven wil het oog ook wat. De 28" achterwielen lijken een wat beter uitgebalanceerd beeld te geven. Stel dat de wielen voorzien kunnen worden van standaard 100mm. naven (zoals gemonteerd in race- en trekkingfietsen) en de "vorkpoten" voor dubbelzijdige wielophanging in 20" en 28" beschikbaar komen, dan kan ieder zelf kiezen voor zijn eigen set-up. De 28" vorkpoten moeten dan wel aangepast worden, niet alleen in lengte, maar ook met een kromming omhoog omdat anders de rijhoogte veranderd. Een voordeel van gebruikmaking van standaard naven is dat er ook gebruik gemaakt kan worden van naafdynamo's, en zelfs van 70 of 90mm trommelremmen. Voor deze laatste moet er wel een nokje op de vork gelast worden.
Ideeën te over, ik blijf het project nog steeds met veel interesse volgen!

Sportieve groet,

Robert-Jan