zaterdag 7 november 2015

Pendel aangepast


De pendel en de resultaten daarmee worden door velen intensief gevolgd. Veel reacties blijken ook heel nuttig, vooral de opmerkingen van Mathieu van Rijswick snijden hout. De massatraagheid blijkt een rol te spelen. Mathieu merkt op dat het testen van dezelfde banden op zowel 19 mm als 25 mm verschillen oplevert doordat de massatraagheid (MoI) niet wordt meegenomen. Mathieu gaat ervan uit dat de 25 mm velgen zwaarder zijn dan 19 mm velgen. Dat blijkt niet juist te zijn. De 25 mm velg met spaken en trommel weegt 893 gram, de 19 mm velg weegt 916 gram. De smallere 19 mm velg weegt dus 23 gram meer. Die 23 gram leveren voor de massatraagheid geen relevante verschillen op.


Tot nu toe heb ik de stalen platen van de pendel bijeen gehouden met ducttape. Dat werkt maar ziet er niet fraai uit. Ook willen de pakketten stalen platen, totaal 20 stuks van 3,7 kg ieder, nog wel eens iets verdraaien om de staande as. Eerder al waren de platen in vijf pakketten van vier stuks aan elkaar gepuntlast. Gemiddeld wegen de pakketten van vijf platen 14,7 kg en zijn nog goed te hanteren. Nu boor ik door het totale pakket drie gaten van 8,5 mm diameter. Drie draadeinden van 8 mm met boven en onder een moer houden de pakketten nu, mede dankzij een dwarsstang, goed op zijn plaats.
Ik zorg ervoor dat het totale gewicht van de pendel gelijk blijft. Er is een correctiegewicht van 100 gram nodig om de pendel ongeremd waterpas te krijgen. Dit is op de eerste foto net te zien bij de onderste moeren van de dubbele draadstang. Een beetje zilverkleurige lak erop en het geheel ziet er wat fraaier uit.


De reden van deze aanpassing ligt ook in het feit dat ik in de toekomst met de pendel wel eens op reis zal gaan. Er ligt een verzoek van een fabrikant van kunststof en houten velodrome vloeren om de rolweerstand van enkele bestaande velodrome vloeren te meten. Ook ten behoeve van vergelijkende metingen met andere meetapparatuur zoals rollenbanken, is het handig de pendel uit elkaar te kunnen halen. Mogelijk ga ik met Kees Bakker, tester van de Fietsersbond, vergelijkende proeven doen.

3 opmerkingen:

velofan zei

Goed bezig Wim!
Ben benieuwd wat het oplevert als je met Kees Bakker vergelijkende testen gaat doen.

Groet, Richard

Johan zei

Wim,

In je stelling over massatraagheid betrek je alleen de massa van de wielen. Dit is voor een vliegwiel (want dat zijn wielen) niet helemaal correct. Het gaat er ook om waar de massa zich bevindt. Als je 2 wielen neemt met identieke afmetingen en identiek gewicht, maar het bij het ene wiel is de massa homogeen over het wiel verdeeld, terwijl bij het andere wiel de massa geconcentreerd is in de velg, dan zal dat 2e wiel een hogere massatraagheid hebben dan het eerste. Of om het concreet te maken, stel je hebt een fietswiel hebt met een lichte naaf en een zware velg en een ander wiel met een zware naaf en een lichte velg. Beide wielen hebben dezelfde afmetingen en zelfde gewicht en dezelfde lagering. Wanneer beide wielen eenzelfde aanvangssnelheid krijgen, dan zal het eerste wiel langer blijven draaien, omdat dit wiel een hogere massatraagheid heeft.
Zover mijn 2 centen.

Groet,
Johan

Wim Schermer zei

Dag Johan,
Inderdaad is bepalend waar het gewicht zit. Mathieu van Rijswick heeft de massatraagheid gemeten van twee fietswielen, de een zonder en de ander met een 400 gram zware versnellingsnaaf. Er bleek vrijwel geen verschil te zijn. Dit bewijst dat alleen gewicht aan de buitenzijde van het wiel van betekenis is.
De pendel wordt altijd met twee identieke wielen en banden gebruikt. Gelukkig blijkt nu dat de gewichten van de 19 en 25 mm brede velgen vrijwel even zwaar zijn. Wel zal er bij het testen van superlichte bandjes gewicht aan de buitenomtrek van de wielen moeten worden toegevoegd tot het gewicht van de gemiddeld zwaardere banden van dezelfde maat.
Groeten,
Wim