maandag 18 januari 2016

Nieuwe voorvork VeloTilt


Het is al een maand geleden dat ik het laatste bericht publiceerde. Gebeurt er dan helemaal niks? Welzeker, maar de beslommeringen rond de revalidatie van mijn vrouw Marian nemen me nogal in beslag. Eten koken, wassen, hulp bij douchen en een groot huis schoon houden nemen veel tijd in beslag, helemaal als je die dingen niet gewend bent.


De ontwikkeling van de VeloTilt gaat gestaag door. De nieuwe lagering van de wielen, 2 kleine lagers op 4,5 cm afstand van elkaar, heeft de rolweerstand een heel eind verminderd. De nieuwe constructie maakte het rondtrappen moeilijk, ik raakte met de onderkant van mijn schoen de nieuwe constructie.
Omdat het onderste halfronde geleidingssegment verbogen was, kon dit in weer een nieuwe voorvork meteen 1 mm dikker en dus veel sterker worden uitgevoerd. 


Bram Smit en Piet Kunis verwijderen de bestaande vork en verwisselen deze voor de nieuwe versie. Het verwisselen gaat heel vlot. Er hoeven maar vier moeren te worden gelost, het voorframe kan dan wat omhoog, en de nieuwe vork kan op zijn plaats. Het past perfect en de vork draait zonder weerstand.


Links de oude vork met het 3 mm  halfronde segment, rechts de nieuwe versie met een 4 mm halfrond. 


Op bovenstaande foto is goed te zien dat er veel meer ruimte is ontstaan om met de voet er overheen te draaien.


Tegelijkertijd gaat de kappenproductie door. Hier is Jan Reus bezig een geplamuurde kap te schuren. Hierna kan de kleurlaag erop en kan de kap worden afgemonteerd.


De nieuwe vork is gemonteerd en alles loopt spelingvrij. De nieuwe constructie voorkomt tevens dat de ketting eraf kan lopen.




12 opmerkingen:

Robert-Jan zei

Goedemiddag Wim,

Allereerst nog heel veel sterkte met de mantelzorg voor Marian en de zorg voor het huishouden.
Gelukkig is er weer te lezen dat de ontwikkeling rond de Velotilt niet stil ligt. Ik ben echt heel benieuwd wanneer het uitontwikkelde product beschikbaar komt voor verkoop. Mijn Q is toch wel een beetje aan vervanging toe (of beter gezegd, ik ben in de markt voor iets nieuws, en de Velotilt is absoluut mijn favoriet)
Wellicht maak ik eerdaags weer eens een ritje naar Enkhuizen of de Woude, afhankelijk van waar ik de Velotilt weer een keer in vol ornaat kan aanschouwen!

Sportieve groet,

Robert-Jan

René Voorburg zei

Hallo Wim,
Ik zie nog een versnellingsnaaf. Wordt die nog vervangen door een derailleur?
Succes!
René

Wim Schermer zei

Dag René,
De Rohloff zal vervangen worden door de zelf ontwikkelde glijdende derailleur. Die zijn we momenteel aan het optimaliseren met een 10-speed csssette.
Groeten,
Wim

Eric Winn zei

Best wishes to you and Marian for a speedy recovery.

Your Velo Tilt progress continues to intrigue me. I really like the entire design, especially the access to all the mechanicals.

I see you have two different pedal positions for your cranks. Is that to accommodate different x-seams or are you testing some other issues?

I too am eager for you to reach production!

Wim Schermer zei

Hi Eric,
The cranks are 170 mm. With that size my shoes will hit the body of the VeloTilt. Therefore we made a new position on 155 mm.

Maarten zei

Dag Wim,

De prioriteiten lijken me duidelijk: eerst Marian, dan het blog. Gelukkig kunnen de mannen die fiets ook prima bouwen zonder dat jij je er mee bemoeit, alleen horen wij er dan niets van. Als dat het grootste probleem is, is er weinig aan de hand.

Sterkte,

Maarten

Kibby Brown zei

Hi Wim,
I"ve been following with great interest the Velotilt project.
How long before it goes into production?
Are you taking orders yet?
Thanks and keep up the good work!!

Kind regards
Chris Brown
England.

Wim Schermer zei

Hi Chris,
We have no idea if and when the bike goes in production.
Now we are testing the rolling resistance and the aerodynamic drag.
Keep following this blog.
Best regards,
Wim

Kibby Brown zei

Hi again Wim,
I will be travelling to Germany to the "Spezi" bikeshow in April. I was wondering if you'll be attending to show your "Velotilt".
I would really like to see it in the flesh and possibly have a test drive.

Kind regards
Chris Brown.

Wim Schermer zei

Hi Chris,
We are still sorting out some challenges and testing.
We will not on Spezi because we like to finish the development first.
I think we will be on Spezi if we made the decision to bring it to market.
That is not the situation now.
Best regards
Wim Schermer

Schlub Brass zei

Hi Guys,
is there any open source plan for this trike as to allow other groups to build and experiment as well?

Beautiful design, and have enjoyed following it so far.

Best, George

Wim Schermer zei

Hi George,
We have no plan to make this project open source.
Best regards,
Wim