woensdag 27 juli 2016

Bandentest Schwalbe Almotion 26



Het is alweer even geleden dat ik een bandentest publiceerde. Toch wordt er redelijk intensief van de pendel gebruik gemaakt. Enkele bandenfabrikanten willen graag weten of hun nieuwe ontwikkelingen ook echt waarmaken wat ze verwachten. Het is begrijpelijk dat ze van me verlangen dat ik er niet over publiceer. Ook een asfaltfabrikant heeft een aantal asfaltmengsels door mij laten testen met de pendel.

De revalidatie van mijn vrouw gaat heel langzaam. Gelukkig kan ze steeds meer zelf en de uitgebreide huishoudelijke taken raak ik één voor één weer aan haar kwijt. Er is dan ook nu weer meer tijd voor testen.

Regelmatige lezers van mijn blog kennen mijn voorkeur voor de Schwalbe Super Moto. Heerlijk comfortabel en snel. Niet erg lekbestendig, maar met één lekke band in gemiddeld 10.000 km is dat geen probleem. Wel is het probleem dat de dure Super Moto gevoelig is voor hoogteslag. De hieldraad is niet erg sterk en wil lokaal soms iets uitrekken. De band wordt dan onrond en is het rijden ermee geen plezier meer.


De Schwalbe Almotion had ik in de winter van 2015 al eens gependeld in het kader van een onderzoek naar het gedrag van de band bij koude. De band bleek toen al heel snel te zijn. Voor ik mogelijk afscheid neem van mijn geliefde Super Moto wil ik de Almotion nogmaals, samen met de Furious Fred en de Vredestein Black Panther pendelen.

Velomobiel.nl stelt twee Almotions beschikbaar en de test kan beginnen. De testresultaten liegen er niet om. De Almotion blijkt de snelste van de vier geteste banden. Bij 4.0 bar pendelt de band maar liefst 80,5 seconden. Bij 5 bar blijkt de band iets trager, terecht dus dat Schwalbe de maximum druk op 4.0 bar adviseert. De Furious Fred is met 72,1 seconden nummer drie. De vrij grove Black Panther 55 mm is  met 59,2 seconden bij 4.0 bar duidelijk wat trager. 



De SuperMoto testen is wat lastig nu, ik heb er maar één en die is nog gebruikt ook. Geen nood, op de pendel blijft één Almotion zitten en de andere band wordt de SuperMoto. Het geheel pendelt bij 4.0 bar 78,8 seconden. Dit betekent dat deze combi 1,7 seconden trager is dan de set met twee Almotions. Zouden er dus twee Super Moto's worden gependeld dan zou zo'n combinatie dus 77,1 seconden pendelen. 

Als ik de Almotion op mijn Quest monteer en ga rijden voelt de band inderdaad als heel snel aan.  De band is mooi rond. Onder optimale omstandigheden, vrijwel windstil weer en een temperatuur van rond 20 graden C., bereik ik op mijn standaard trainingsrondje heel snelle tijden. Bij 120 hartslag wordt dat op mijn 30 km lange trainingsrondje in de Schermer polder een gemiddelde snelheid van 45,4 km/u. Een rondje op maximale snelheid levert een gemiddelde snelheid van 49,8 km/u op. De hartslag is dan gemiddeld 143 slagen per minuut. De kruissnelheid bij 120 hartslag is 47 tot 48 km/u en bij hartslag 143 is dit 53 tot 54 km/u.

Al met al is de Almotion een meer dan uitstekende band voor dagelijks gebruik. De band is zeer goed lekbestendig, maakt geen lawaai en is zeer comfortabel. Dat ie ook nog snel is, is een mooie bonus.

De Almotion is bij Velomobiel.nl in voorraad voor 40 euro per stuk.


Wat een chaos is er te zien op bovenstaande foto. Dit is een deel van de in de laatste jaren geteste banden. Veel banden zijn speciaal hiervoor aangeschaft, een deel ook van fabrikanten gekregen. Het wordt tijd een beetje orde in de chaos te scheppen. Ik ben nu bezig te inventariseren wat er allemaal is. In de komende weken zal ik overzichten maken en deze publiceren. De banden zullen voor een aantrekkelijke prijs worden verkocht.

12 opmerkingen:

Gert Reilink zei

Veel beterschap gewenst voor je vrouw.
Dat is inderdaad belangrijker dan banden testen.

Velen zullen trouwens verlekkerd kijken naar de foto van je bandenstapel.

We zien al uit naar een volgend berichtje.

Piet zei

En uit ervaring kan ik zeggen dat de Almotion ook heel lang mee gaat. Ik heb er nu 18.000 km mee gefietst en er is nauwelijks slijtage. 30.000 km is makkelijk te halen en waarschijnlijk veel meer. Voor wedstrijdrijders die flink moeten accelereren is het gewicht een klein nadeel. Maar ik ben erg blij dat ik een fiets heb waar de Almotion goed onder past. Een Almotion in 40-406 erbij zou helemaal perfect zijn.

Wijnandt zei

Hallo Wim,
Goed om te lezen dat je vrouw langzaam maar zeker weer opkrabbelt!
Ik zie dat jij nu ook meer tijd achter de computer kunt doorbrengen, want dezelfde posting heb je 2x neergezet... :=} ...

Wim Schermer zei

Hi Wijnandt,
Dubbele postings ontstaan snel als je de posting aanmaakt op de ene computer en een wijziging of aanvulling op een andere computer.
Dank voor je opmerkzaamheid.
Groeten,
Wim

Casper Jansen zei

en er is meer mis met die computer, want je blog geeft aan dat er nog geen reacties zijn en als ik erop klik zie ik er nu 3!

Maar goed, even serieus, gezondheid is het allerbelangrijkst. op de tweede plaats komt (lig)fietsen :)

Ik kan de ervaring van Piet bevestigen. De band gaat bij mij al 20.000 km lekvrij mee en kan nog wel eenzelfde afstand mee, denk ik. Jammer, want ik wil ook wel eens wat anders. Maar deze bevalt erg goed.

Wim Schermer zei

Hi Casper,
Dat je de reacties nog niet zag komt omdat ik die reacties pas minuten geleden heb gelezen en doorgeplaatst.
Groeten,
Wim

Budi zei

Ik ben ook zeer tevreden over de Almotion en onderschrijf de reacties van anderen over de lekbestendigheid en levensduur. Jammer dat er geen 20" versies van zijn, toch?

Goed om te lezen dat je vrouw weer aan de beterende hand is. Ik maak me altijd een beetje zorgen als het erg stil is op je blog.

marcel beekmans zei

klinkt veel belovend! maar geen 20 inch van almotion? umm dat is weer jammer

en even off topick.. hoe staat het met het ontwerpt van de grotere versie tourkappen?

Anoniem zei

Hallo Wim,

Zou je misschien ook een update willen geven over de Velotilt?
We zijn zo nieuwsgierig!
Zou je eens kunnen aanstippen hoe realistisch het is de Velotilt in zeg 2 jaar aan te kunnen schaffen?
Er zijn misschien wel een hoop mensen die hier op wachten?

Bedankt!
Chris Woudstra

Berend zei

Beste Wim,

Als geïnteresseerde leek vraag ik mij af of de verschillen in dikte/hoogte van 50-55-60 de test niet minder relevant maakt?

Groeten Berend.

Wim Schermer zei

Het verschil is maar 5 mm. Met de flinke spoorbreedte van de pendel is de scheefstand maar heel klein. Geen meetbare verschillen dus.

Christoph G. zei

Hi. I am an international follower and it would be great if your blog would also be available in english language. I am very excited about your product if there are more people like me interested in your bike you might reach a bigger community by offering an englisch version as well.