donderdag 23 februari 2017

Veiligheid in een velomobiel, prijsverlaging Risse dempers

Het is geen discussie dat wij als velomobielrijders relatief kwetsbaar zijn in het verkeer. Bestuurders van motorvoertuigen zullen een confrontatie met onze breekbare karretjes altijd winnen. Maar er zijn niet alleen bedreigingen waar anderen een rol in spelen, onze veiligheid wordt voor een groot deel ook bepaald door de uitrusting van de velomobiel en de omstandigheden waaronder wij rijden.

Met grote afstand staat de wegligging van de fiets op nummer één als het gaat om veiligheid. Een Quest, Quest XS, een Strada en een Mango worden standaard uitgerust met een veerpoot die eigenlijk niet dempt. 
Het gevolg is dat het achterwiel niet onder alle omstandigheden op de weg blijft. In bochten met ruw wegdek dribbelt het achterwiel naar buiten en de kans op omslaan wordt dan groot. Dat dribbelen komt in veel meer situaties voor. Denk bijv. aan het rijden over een brug met dwarse beplanking. Ook harde zijwind kan met een goede demping van het achterwiel veel beter weerstaan worden.

De standaard veerpoot geeft de fiets een deinend karakter. Dit kost veel snelheid omdat de ketting en de achterkant van de fiets sterk in beweging zijn. Met een goede oliegedempte en luchtgeveerde demper kun je 8 tot 10 km/u sneller door een bocht. Dat hard rijden door een bocht is natuurlijk geen must, maar geeft wel een grote veiligheidsreserve. Als je minder hoeft af te remmen voor een bocht neemt je gemiddelde snelheid sterk toe.
Bij gladheid wil je dat je velomobiel achter stabiel op de weg blijft liggen. De standaard veerpoot geeft die garantie niet. Tenslotte levert een deinende fiets geen prettig strak stuurgedrag op.


Risse dempers zijn niet goedkoop, ze worden in beperkte aantallen speciaal in de VS voor onze velomobielen geproduceerd. Tot op dit moment zijn er 440 Risse dempers verkocht, een enorm aantal. Toch rijdt nog altijd tweederde van de fietsen van Velomobiel.nl met de standaard, naar mijn mening, onvoldoende veilige veerpoot rond.

In onderstaande URL zie je een filmpje waarin de rechter fiets is voorzien van een standaard veerpoot, de linker fiets is voorzien van een Risse demper.
https://www.youtube.com/watch?v=R_nuEfFRB24
Samen met Risse Racing zijn we nu in staat de Risse dempers in prijs te verlagen. Deze prijsverlaging is tijdelijk en beloopt 60 euro voor de Astro5 en 40 euro voor de Genesis. Daarnaast verkopen we een aantal dempers die door Risse in de VS zijn onderhouden en gemodificeerd. Deze zijn als nieuw, hebben een jaar garantie, maar kunnen soms een gebruiksspoor hebben. Deze dempers, wij hebben daar een beperkt aantal van, worden nog eens met een extra korting van 25 euro per stuk, verkocht. Allemaal zolang de voorraad strekt.
Je kunt deze dempers, ook de door Risse gemodificeerde dempers op de site bestellen. Wil je een Risse demper eerst vrijblijvend proberen? Dat kan natuurlijk. Bestel de demper van je keuze gewoon via een mailtje aan wgschermer  @  ziggo.nl. Zet je adres erbij en ik stuur je de demper toe. Gebruik hem twee weken en stuur hem dan terug of betaal de bijgevoegde factuur. Heb je de demper via de webshop Velomobielonderdelen.nl besteld en je zou hem binnen twee weken terugsturen, ook dan krijg je het aankoopbedrag van de demper terug.

Wil jij het voorjaar veiliger beginnen, sla dan nu je slag.
Het inbouwen van de Risse demper is een kwestie van enkele minuten werk. De beschrijving staat op Velomobielonderdelen.nl en een filmpje staat hieronder.
https://www.youtube.com/watch?v=oq9yP_RnH-c

Rechtstreekse bestellink Astro5: http://www.velomobielonderdelen.nl/product/130842/risse-astro-5-schokdemper

Rechtstreekse bestellink Genesis: http://www.velomobielonderdelen.nl/product/130841/risse-genesis-schokdemper

4 opmerkingen:

CV zei

Maar in die filmpjes is er (nagenoeg) geen massa aanwezig. Een betere vergelijking zou zijn als er ook iemand in de Quest zit.

Al moet ik eerlijk bekennen dat ik zelf de vergelijking ook niet kan maken. De 2e hands Mango+ 267 die ik recent gekocht heb heeft reeds een Risse demper. Rijdt echt heerlijk inderdaad.

Wim Schermer zei

Of er iemand in de Quest zit of niet maakt niks uit. Alleen het wiel wordt geveerd en gedempt.
Als er iemand in de fiets zit en je gaat over een drempel, word je gelanceerd met de standaard veerpoot.
Met een Risse demper blijft je wiel te allen tijde op de grond.

Peter de Rond zei

Hallo Wim, "te allen tijde op de grond", je weet uit ervaring dat dat niet waar is. Heb ze alle 2 type's in de fiets gehad, en kan de stelregel niet onderschrijven.
Gr. Peter

Wim Schermer zei

Dag Peter,
Ik publiceer altijd alle reacties, ook als ze me niet welgevallig zijn. En dit is er zo een.
Jouw oordeel over de Risse dempers is vooringenomen doordat jijzelf een alternatief veersysteem hebt bedacht. Jij hebt de beide Risse dempers dan ook met een dubbele agenda beoordeeld.
Onder normale tot zelfs extreme omstandigheden blijft het achterwiel door de Risse demper op de weg. Dit kan zeker niet gezegd worden van de standaard veerpoot, die dribbelt alle kanten op.
In extreme omstandigheden kan ook met een Risse demper het achterwiel van de grond komen. Dan moet je wel met 45 km/u een steile drempel over racen. Maar ook dan zal een Risse demper je niet lanceren en bij het landen de zaak direct in het spoor hebben.
Er zijn nu 440 Risse dempers verkocht, een beter bewijs voor de goede en erkend veilige werking ken ik niet.
Groeten,
Wim