woensdag 23 augustus 2017

Speed pedelec, snel, duurzaam en veelzijdig


De Quest is en blijft voor de langere ritten de favoriete fiets. Maar ... de speed pedelec maakt toch ook best veel kilometers. Met de pedelec is omkleden niet nodig en fietsschoenen zijn ook niet nodig.

Zoals bekend rij ik voor Velomobielonderdelen.nl vrijwel dagelijks naar het postkantoor in Akersloot om pakjes te bezorgen. En daar blijkt de pedelec bij uitstek geschikt voor. Moet ik in de Quest de pakjes klein houden, op de pedelec gaat gerust een doos van een meter lengte mee. Ook 18 halve broden kunnen in de beide zijtassen mee.


Vandaag heb ik zo'n doos met een vel Lexan en carbon vizierstokjes naar Akersloot te brengen. Het is  prachtig weer. Als er dan ook nog weinig wind staat is het druk op de fietspaden. Zo druk dat ik zelfs een groen licht periode moet wachten omdat er zoveel wachtenden voor het groene licht voor me zijn. En wachten is hier heel zinvol, bij groen licht trekken de auto's met grote snelheid op. Een gewaarschuwd man telt voor twee, nietwaar Piet?

Ik wil weten wat het energieverbruik van zo'n pedelec is. Tussen de lader en het stopcontact zet ik een verbruiksmeter. Tijdens de eerste minuten neemt de lader 154 Watt, toenemend tot180 Watt na twee uur. Dan topt de lader tot 58 Watt af en net binnen 3 uur is de accu weer vol met 0,41 kWh.

Dat levert helemaal een kostenpost van helemaal 6,2 eurocent op. Met een volle accu kan ik drie keer de 13 km naar Akersloot op en neer afleggen. Zo'n rit kost dus ruim 2 eurocent aan elektriciteit.
Per km dus 0,16 eurocent.

De Tesla verbruikt voor dezelfde 3x13 km 8 kWh, dat is maar liefst 20 x zoveel. De laadkosten van een Tesla bij ons thuis zijn 3,04 cent per km. De energiekosten om met de Tesla die 3x13 km af te leggen zijn dus € 1,33. De speed pedelec is dus inderdaad 20x voordeliger

Gewicht is hier allesbepalend want de stroomlijn van een Tesla is beter dan van een fietser.

De moraal van dit verhaal, zo gauw de trip met een fiets gemaakt kan worden, ongeacht of dit de Quest of de pedelec is, dan wordt ie met één van twee gemaakt.

17 opmerkingen:

CV zei

Cd*A van de Tesla is niet lager dan van een fietser, maar vooral omdat het frontaal oppervlak groter is. Weerstandscoëfficiënt van de Tesla is natuurlijk wel beter.

1 cent per rit klinkt goed. Accu kosten zijn waarschijnlijk het tienvoudige.

Moet je ook een aparte verzekering hebben voor het rijden van zo'n speed pedelec, zoals met een brommer?

Wim Schermer zei

Waarschijnlijk bedoel je CdA en die is van een Tesla lager dan van een fietser.
Uiteraard is de totale weerstand van een Tesla hoger omdat het frontale oppervlak van een Tesla flink hoger is.

De accu, ik geloof dat zo'n ding los rond € 400,- kost, zal inderdaad een veelvoud van de stroom kosten. Stel dat de accu 1000x geladen kan worden dan praat je al snel over 40 cent per oplaadbeurt.
Geldt ook voor de Tesla. Als je 200.000 km met die auto aflegt, heb je 40.000 kWh verbruikt. Dat kost 6000 euro, een fractie van de prijs van de auto.
Bij een brandstofauto is dat overigens ook zo. Een zware benzineauto die 200.000 km rijdt met 1:7, verbruikt bij een literprijs van 1,50 euro totaal 42.857 euro aan brandstof. Dat is ruim 7x zoveel maar nog steeds niet zoveel als die zware auto kost.
Over CO2 uitstoot zullen we het nu niet hebben.

De speed pedelec moet een verplichte WA verzekering hebben, kost rond 40 euro per jaar. De verlichting brandt altijd en er is zelfs kentekenverlichting. Ook het remmen met één of beide remmen doet een fel remlicht oplichten.

Belle zei

Reken voor een fietsaccu maar 800 à 900 euro, zoveel kost deze althans voor mijn fiets. Maar Wim kan ze wellicht voor inkoopsprijs krijgen?

Wim Schermer zei

Ik heb het nu even opgezocht, de originele nieuwe accu kost € 619,-. Er zijn refurbished accu's te koop vanaf 350 euro.
Heb je eenmaal zo'n accu dan kun je bij Gerrit Tempelman de accucellen laten vervangen voor rond de helft van de nieuwprijs van de accu. Meestal neemt de capaciteit dan nog flink toe ook.
Ik koop nooit accu's in voor elektrische fietsen, dus een inkoopvoordeel zit er niet in.

rob, nieuwegein zei

Ik zag de foto en dacht, dat is misschien mijn bestelling. Ik wacht de komst rustig af. Komend weekend kan ik dan lekker een nieuw vizier maken.

Piet Kunis zei

Wim ik probeerde het juist te vergeten( het is al meer dan 5 jaar geleden), maar nu maak jij de wond weer open. Het is inderdaad een oversteek waar je maar beter eventjes wacht.

CV zei

Wim,

Cd*A is exact hetzelfde als CdA. De tekens voor vermenigvuldiging worden normaliter weggelaten, maar het is wel degelijk opgebouwd uit een weerstandscoëfficiënt(Cd; Coefficient of drag, dimensieloos) en een oppervlak (A, area, in vierkante meters dan wel vierkant voet).

De Cd van de Tesla is lager dan van een fietser. Het frontaal oppervlak (de 'A' van 'area') van een Tesla is echter veel hoger van een fietser.

Voor de totale weerstand moet je die weerstandscoëfficiënt vermenigvuldigen met het frontaal oppervlak. De Tesla Model S staat bij Wikipedia met een Cd van 0,24 in de lijst en een CD*A van 0,576 m^2, het frontaal oppervlak (A) zou dan 2,4 m^2 moeten zijn.

De Cd*A van een gewone fietser is in de kreuzotter (op de hembrow.eu site) gegeven als 0,661 ft^2, wat gelijk is aan 0,061 m^2; ruim negen keer lager dan de Tesla.

Dus zelfs al zou de Tesla maar 25 kg wegen; dan nog zal die ruim negen keer meer vermogen nodig hebben op dezelfde snelheid.

De weerstandscoëfficiënten zijn overigens niet constant; bij verschillende snelheden kunnen die verschillend uitpakken.

RB zei

Hoi CV,

ergens maak je een fout, want Cd van een rechtopfietser is ca 1 en A is circa 0.7 m^2,
dus ik denk dat de 0,661 van de kreuzotter site niet in ft^2 maar in m^2 is. Daarmee kom je op een CdA die voor een rechtopfiets (=speedybike) ongeveer hetzelfde is als voor de Tesla, en dat zou ik ook verwachten. De verliezen zitten hem vooral in de hogere snelheid en gewicht.

In de toekomst komt er zeker een punt, als we dat al niet gepasseerd zijn, waarop accu-gebaseerd vervoer minder CO2 uitstoot dan de aardappelen die een human power fietser extra moet eten. Wim is die grens al lang gepasseerd, omdat hij een douche uitspaart. Maar ook dan blijft het lonend om te blijven fietsen, omdat een mens nu eenmaal minstens een half uur per dag moet sporten om gezond te blijven.

Uiteindelijk is het overigens niet de CO2 per kilometer die bepaalt hoe belastend een vervoermiddel is, maar de CO2 per seconde. Tijd is namelijk voor werkende mensen in westerse landen een schaarsere factor dan geld. Ga je op vakantie met de fiets dan reis je 30-150 km per reisdag, doe je dat met de auto dan loopt dat op tot 100-1000 km, etc.
Kijk je bij vliegtuigen naar de CO2 per kilometer dan doen ze per reiziger niet veel onder voor de auto, maar kijk je naar de CO2 per seconde dan is het vliegtuig opeens een factor 10-20 slechter dan de auto.

RB

CV zei

RB,

Oeps; je hebt gelijk. Die 0,66 moet wel m^2 zijn.

Wim; mijn verontschuldigingen.

Kees zei

De alinea over het energieverbruik is mij niet geheel duidelijk. Na een paar minuten al zo'n lage input is niet erg waarschijnlijk. Was de accu vol vóór 1 ritje naar Akersloot v.v.? Het verloop van het energieverbruik tijdens de lading is vreemd. Van 35 W tot vol duurt normaal gesproken een klein half uur bij een 400 Wh Bosch accu. Ik krijg er maximaal ongeveer 380 W in waarbij de lader een deel van de tijd flink warm wordt, dus daar vrij veel verlies ook nog.

Wim Schermer zei

Dag Kees,
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet precies meer weet hoe lang ik na de start van het laden op 35 Watt zat. Ik weet wel dat ik dat vrij snel vond. Ik vind het ook vreemd dat er uiteindelijk maar 0,2 kWh geladen werd.
De 400 wH accu was leeg en ik kon er maar 200 wH in stoppen.
Ik zal de lineariteit eens preciezer bekijken.

CV zei

Wim, met welk apparaat meet je die 0,2 kWh? Sommige zijn uitermate onnauwkeuriger bij bepaalde apparaten.

Wim Schermer zei

Wim,
Het is een Cresta, een goedkoop ding. Heb tot nu toe geen aanleiding gevonden om aan de resultaten te twijfelen.
Heb het ding ooit gekocht om te kijken hoeveel lampen, laders e.d. verbruiken.
Voor zware verbruikers kijk ik nu liever op de Qurrent app. Die geeft het werkelijk gemeten verbruik weer.

Wim Schermer zei

Wim,
Volgens Hardware.info is die Cresta toch een goed metertje. In elk geval het beste getest met een afwijking van minder dan 6%
https://nl.hardware.info/reviews/1460/6/vergelijkingstest-9-energiemeters-tabel-met-testresulaten

Wim zei

Hoi Wim,

Dat was ik niet hoor. Dus ik verdien deze eer niet.

Volgens mij is het CV die jij bedoelt.

Gr. Wim H

Wim zei

Of toch Kees.

Gr. WimH

Unknown zei

Hallo Wim,
Het is al weer meer dan 13 maanden geleden dat je berichte over de voortgang van het VT project. Ik volgde de voortgang steeds met grote belangstelling omdat ik geloof dat een goed rijdende VT een aanwinst is in Fietsland.
Wil je er nog een berichte over loslaten?

Met vriendelijke groet,
Henry de Sterke