zaterdag 2 november 2019

Stuurstabilisatie Different


Achterwiel bestuurde velomobielen zijn gevoelig voor instabiliteit bij het rechtuit rijden. Je kunt het stuur niet loslaten omdat de fiets direct, onder invloed van bijv. een lichte helling, een kant opstuurt.

Piet Kunis heeft dit ook ervaren. Gelukkig zijn Piet, en ook Jan Reus, niet voor één gat te vangen. Piet heeft een simpel trekveren systeem bedacht en aangebracht. Nu kan Piet de Different zonder handen aan het stuur rechtuit laten rijden. 

Kan het nog beter? Zeker. De fiets rijdt nu wel rechtuit maar het gestuurde wiel reageert nog wel vrij direct op oneffenheden en gaten in de weg. De oplossing is een stuurdemper. Die zijn er in vele varianten en zelfs een gasveer kan de oplossing zijn. Die zal er in de komende periode op worden gemonteerd en uiteraard komt het resultaat hier op deze blog.


Piet komt graag in contact met Rudolf, alias tetetelacourse. Zou jij Rudolf, contact met mij willen opnemen?


De twee foto's van het houten frame zijn een model van de besturing.

10 opmerkingen:

Anoniem zei

Als je alle scharnieren een paar graden scheef zet dan krijg je ook rechtuit stabilisatie, dat is een veel mooiere oplossing.

Piet Kunis zei

Anoniem, omdat ik niet weet wie je bent, vind ik het een lastig om met je te communiceren. De enige bewezen, goed rijdende achterwiel bestuurde velo, is de Velayo en die besturing heb ik bij benadering gekopieerd. Het doel van onze houten creatie is, om de beste oplossing voor de sturing te vinden. De optie om de scharnieren een paar graden scheef te zetten is mij al eerder aangereikt en die opstelling ga ik ook zeker proberen. Het aanbrengen van trekveren vind ikzelf ook niet de mooiste oplossing, ..maar het werkt wel.

Eric Winn zei

I am curious about the front wheel drive. Is that also like the Velayo or are you doing something different?

Wim Schermer zei

Hi Eric,
The Velayo has propulsion on one front wheel. On straight level terrain this works well. Uphill can be a struggle.
At Different the propulsion takes place on both front wheels, we use 2 freewheel bearings and a derailleur with a sliding cassette and therefore always have a straight chain line.
Wim on behalve of Piet Kunis.

Kees van Hage zei

De Toyota i-Road is een driewielige auto met achterwielbesturing, maar ik weet niet hoe het probleem van de rechtuitstabiliteit daar is opgelost.

Stijn zei

https://youtu.be/scEPvTjLvkc
https://youtu.be/SZ7tdHKcZxs
Twee filmpjes van een achterwiel gestuurde velomobiel in wording. Ik vermoed van Harald Winkler (Meufl).
Heel mooi project hier op deze blog, ik volg het op de voet!

Piet Kunis zei

Dag Unknown. dank voor de link naar de filmpjes. Die fiets (Das kleine Schwarte)-en het 2e filmpje kende ik al. Het laat zien dat er mogelijkheden zijn. Het 1e filmpje kende ik niet, maar dat bevestigd de enorm directe besturing, die wij ook ervaren. Dat is heel prettig bij manoeuvreren, maar niet bij rechtuit rijden. Een variabele stuuroverbrenging zou dit kunnen oplossen. Hopelijk is de in bestelling zijnde stuurdemper ook een goede oplossing.

Stijn zei

Dag Piet
hier nog een filmpje van die fiets in close up met uitleg in het Duits over hoe de bouwer het stuurgedrag heeft aangepakt (en gestabiliseerd?):
https://playtube.pk/watch?v=-xDLUtEKDZ0
Succes nog!

Stijn zei

Hier ook een fragment van de Meufl Hecklenkung in actie:
https://www.youtube.com/watch?v=CMTNHVGRgLc
Als ik het vorige fragment goed begrijp gebruikt Harald Winkler een tegengewicht vooraan de velomiel om het stuurgedrag te stabiliseren. Het ziet er op hogere snelheid alvast erg stabiel uit.

Piet Kunis zei

dank je Stijn voor het meedenken. Inderdaad gebruikt de bouwer van Das kleine Schwarte een tegengewicht om overstuur tegen te gaan ..en het lijkt goed te werken. Vooralsnog vind ik gewicht toevoegen aan een Velomobiel een beetje vloeken in de kerk, maar ik sla deze mogelijk op.