maandag 27 november 2006

Keramische wiellagers, nogmaals

Eén van de lezers van mijn weblog noemt een webpagina waar e.e.a. over de werkelijke 'winst' van keramische wiellagers staat. De winst bij een racefiets met 28" wielen is zegge en schrijven 0,73 Watt ofwel 0,26% bij een vermogen van 285 Watt.
In een Velomobiel worden deze verschillen wel groter, er zijn nu eenmaal 3 wielen en geen 2. Ook de diameter van alle wielen is een stuk kleiner waardoor er bij een gegeven snelheid meer omwentelingen worden gemaakt.
Al met al zal het bij een Quest 1,5 Watt opleveren, niet veel maar wel voldoende voor 'tussen de oren'.
http://www.fietsica.be/naven_en_lagers.htm

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb zo niet even een linkje bij de hand, maar ik weet 100% zeker dat het met 0.2 bar extra oppompen van de banden (of misschien zelfs slechts één band) meer winst oplevert dan die keramische lagers.

In beide gevallen wordt echter een groter voordeel verkregen: de slijtage van keramische lagers is vrijwel nul en de slijtage van harder opgepompte banden is minder dan van zachtere banden.

GO-ONE 101 zei

In een statische opstelling geloof ik zeker in keramische lagers. Echter bij stootbelasting, zoals dit bij een fiets / velomobiel gebeurt, heb ik twijfels bij de levensduur. Keramiek is hard, maar bros en daardoor hiet goed bestand tegen stoot belasting. Bij het uitbreken van keramische deeltjes zal de rolweerstand enkel toenemen.

Wim Schermer zei

De keramische kogels zijn sterker dan stalen kogels. De toegelaten belasting, stootbelasting incluis, is groter dan van stalen kogels. Daarom konden deze lagers ook zonder bezwaar gebruikt worden in de solar-auto's die in Australië over de openbare weg hebben gereden. De snelheid van deze wagens is maximaal 130 km/u. De keramische lagers hebben zonder problemen gefunctioneerd.