dinsdag 16 oktober 2007

Praktisch nut van bandentest

Een blogger vraagt zich op zijn blog af wat nu het nut van een bandentest is. Mijn uitgangspunt is dat het beperkte menselijke vermogen zo effectief mogelijk moet worden gebruikt. Bij toerfietsen is het van belang om comfortabel en met zo weinig mogelijk inspanning zo snel mogelijk te rijden. Goed uitgerust en bij goede weersomstandigheden, lees ik regelmatig een hartslag van 90 slagen per minuut af terwijl de Quest dan al 30 km/u rijdt. Dit is heel relaxed. Ook bij hogere snelheden, de hartslag loopt dan wel op, is een typische snelheid 40 km/u met een hartslag van net onder de 120. Dit is probleemloos een hele dag vol te houden.
Om het effect van lichtlopende banden te becijferen, reken ik het verschil uit tussen normale toerbanden als de Vredestein HPV en - dure - raspaardjes als de Avocet Fasgrip. Het verschil in uitrolafstand is 24,3%. De rolweerstand is dus eenzelfde percentage lager.
Op de site van Cabbike staat een serie bandentests. Zie daarvoor:
http://tinyurl.com/35yk7d
Daar is berekend dat een Quest bij 170 Watt 39,9 km/u rijdt. Van de benodigde 170 Watt wordt 65 watt of 38% door de banden opgenomen. De resterende 62% of 105 Watt is toe te schrijven aan luchtweerstand en wrijvingsverliezen in de aandrijving.
Deze laatste waarde is nauwelijks te beïnvloeden, de rolweerstand wel. Blijkens de test is de rolweerstand met 24,3% te verlagen. 65 Watt - 24,3% betekent een winst van 15,8 Watt.
In Kreuzotter.de kun je berekeningen uitvoeren met veel verschillende parameters. Ik voer alle voor mij geldende waarden in met als uitgangsvermogen 150 Watt. Dit levert een snelheid op van 39,5 km per uur. De bijna 16 Watt die ik kan 'verdienen' met snellere banden voer ik in als een vermogen van 166 Watt. De snelheid neemt nu toe tot 41,8 km uur. Dit is een verschil van 2,3 km per uur in het voordeel van de snellere banden.
Toegegeven, voor toeren is dit niet zo belangrijk, voor wedstrijden betekent dit dat je zo maar 10 plaatsen in het klassement kunt stijgen als je kiest voor de snelle band versus een standaard band.
Of..... is het voor toeren toch belangrijk? Ik vind van wel. Met een snelle band hoef je deze niet zo hard op te pompen. Het comfort verbetert aanzienlijk en de band blijft toch licht lopen. En dat merk je iedere keer weer.

6 opmerkingen:

eduardbotter zei

Hoi Wim,

Ik heb bewondering voor je ijverig werk om deze banden te testen. Ik heb zelf ook al verschillende keren nagedacht hoe de effectiviteit van banden, of bijvoorbeeld een stroomlijnkap het best kan worden bepaald. Mijn conclusie was dat dit nog geen eenvoudige opgave is. Je moet namelijk alle andere factoren uitsluiten. In jouw geval wordt de winst van een lage rolweerstand weer tegengewerkt door de hogere windsnelheid bij het naar beneden rollen. Bovendien geeft het een complex rekenmodel doordat je eerst afdaalt en daarna vlak uitrolt. Jouw test geeft een goede indicatie, maar ik denk dat het wat voorbarig is om je snelheidswinst al uit te rekenen. Misschien kom ik ooit ook nog eens met mijn eigen alternatief, ik denk er gewoon verder over na.

(om een tipje van de sluier op te lichten: ik denk over een test achter een auto waarbij de kracht wordt bepaald die nodig is om de Quest een bepaalde snelheid te geven. Je kan dan nog kiezen voor vlak achter de auto of er een heel stuk vanaf. Voordeel is dat je gegevens over een heel snelheidsbereik kan verzamelen, eventueel op verschillende wegdekken. Misschien kom ik tegen die tijd je assortiment banden lenen)

keep up the good work!!

Eduard Botter

Wim Schermer zei

Hi Eduard,
Je conclusie dat een lage rolweerstand wordt tegenwerkt door de hogere windsnelheid is maar heel beperkt waar. De hoogste snelheden tijdens het afdalen liggen maar 2 km/u uit elkaar.
Mijn test is eigenlijk een zoektocht naar de snelste band. De onderlinge vergelijking onder dezelfde condities gaat dan m.i. zeker op.
De berekening gaat m.i. ook op. Ik heb de tekst nu ook op de mailinglijst geplaatst. Ik zie de kritische commentaren graag tegemoet.
Groeten,
Wim

Anoniem zei

Hi Wim,

Leuk dat je verschillende banden hebt getest.
Maar ik schrik toch een beetje van het resultaat van de hpv band van vredestein.
Ik rij zelf in een versatile met deze banden en ik vind ze heerlijk rijden en naar mijn mening lopen ze ook licht,gelijk als de marathon racer denk ik.
Gefeliciteerd met zo'n goede conditie,als ik in mijn versatile 30km rij dan heb ik een hartslag van 140 en ik rij ongeveer 150km in de week,en nu komt mijn vraag,rijdt jouw fiets nu zoveel lichter dan mijn fiets,of heeft Wim Schermer gewoon een sterk gestel.
Dat de Quest lichter loopt dan de versatile dat weet ik wel,maar dat je 40km kan rijden met een hartslag van net onder de 120 lijkt mij wel erg mooi.

gr.Kars

Wim Schermer zei

Hi Kars,
De verschillen tussen een optimaal toegeruste Quest en een Versatile zijn vrij groot. Tests hebben uitgewezen dat het rijden van 40 km/u in een Versatile 55% meer vermogen vraagt dan diezelfde 40 km/u in een Quest. Als je vervolgens die Quest optimaliseert met keramische lagers en de lichtst lopende banden, dan lopen de verschillen verder op.
M.b.t. de hartslag, ja ik heb een lage hartslag, niet alleen tijdens het leveren van een prestatie, maar ook in rust zit ik met 45 bpm 's avonds en tot 39 bpm 's morgens vroeg inderdaad laag. Daarnaast is mijn conditie gewoon goed. Ik fiets 8000 km per jaar, soms een jaar 10.000 km. Ik hou er van om tijdens die ritten altijd wel wat interval training op te nemen.
Groeten,
Wim

jackdekker@hetnet.nl zei

Wim,
in het artikel wordt een verwijzing gedaan naar de site van Cab Bike. Dit zijn echter de resultaten uit Nederlands onderzoek die verder gepresenteerd zou gaan worden. Ik meen me te herinneren dat de testen zijn gedaan op een gladde vloer. De uitkomsten van de testen waren helemaal niet in overeenstemming met de ervaringen van de testers met de verschillende banden. Het was ontzettend veel werk, maar uiteindelijk kon er dus weinig mee worden gedaan. Ik denk dat deze test uiteindelijk wel twee gevolgen heeft gehad
-de vereniging heeft een trekveer gekocht om heel precies metingen te kunnen doen (zover ik weet nog niet gebruikt)
-de toenmalige testers hebben niet meer de energie op kunnen brengen om het te herhalen.

Uitkomsten van een bandentest kunnen dus zeer controversieel zijn. De uitkomsten van jouw verhaal, temeer omdat het op de gewone weg wordt gemeten lijken mij betrouwbaar.
Groeten,
Jack

Wim Schermer zei

Hi Jack,
Banden testen is inderdaad controversieel. Je kunt de methode eenduidig en verfijnd in elkaar steken. Een test op een gladde vloer of de straat levert totaal verschillende resultaten bij dezelfde band op. Banden met grote volumes hobbelen veel makkelijker over oneffenheden heen, smallere banden doen de fiets inveren en dat kost meer energie. Toch geeft de lijst op de site van Cabbike wel een goede indicatie van de banden die op dat moment zijn getest. Daar zie je evenwel dat de HPV toen nog een razendsnelle band was, en nu één van de langzaamste is. Ook de Tioga Comp Pool die nu nog leverbaar is, is totaal geen vergelijk meer met de Tioga's die ik nog heb.
Belangrijk is dat ik mezelf, en blijkens de vele reacties die ik off-list krijg, een plezier doe.
Groeten,
Wim