vrijdag 27 februari 2009

Bestellen van keramische lagers

Ik gebruik al enkele jaren met veel succes hybride keramische lagers in mijn Quest. Veel eigenaren van Quests stellen mij daar vragen over. Tijd om eens wat te coördineren.
Na een gesprek met Hans van Vugt van Elan in Nijmegen en na overleg met de Amerikaanse leverancier Boca, heb ik een tweetal hybride keramische lagersets geselecteerd. Eén set bestaat uit lagers met de ABEC1 tot 3 specificatie, een tweede set bestaat uit lagers met de specificatie ABEC5. ABEC staat voor Annular Bearing Engineers Committee (ABEC) van de American Bearing Manufacturers Association (ABMA). Dit is een Amerikaans normalisatie instituut dat lager standaards overeenkomt en bewaakt. In Europa worden ABEC waarden vertaald in ISO normen.
De lagersets bestaan in beide gevallen uit 4 voorwiellagers, 3 achterwiellagers en 2 kettingwiellagers. De lagers zijn voorzien van geharde roestvaste lagerschalen en keramische kogels. Deze lagers zijn voorzien van RVS afdichtingen van het zogenaamde non-contact type. Ze zijn voorzien van een smering die levenslang meegaat.
Zoals inmiddels wel bekend gaan keramische lagers zo'n 10x langer mee dan normale stalen lagers. Ze roesten niet en zijn niet elektrisch geleidend. Je mag van hybride keramische lagers ook een iets lichtere loop verwachten. In een Quest gaan wiellagers tussen 20.000 en 50.000 km mee. Beland je een keer in de sloot, dan kunnen lagers door roest binnen een paar weken de geest geven.
Normaal gesproken hoef je in een Quest nooit meer een lager te vervangen als je keramische lagers toepast.
Waarom twee lagersets?
Vast staat dat lagers met de specificatie ABEC1 tot ABEC3 ruim voldoende zijn voor een Quest. ABEC5 lagers zijn een fractie nauwkeuriger al komt dat pas tot zijn recht bij toerentallen tussen 10.000 en 35.000 omwentelingen per minuut. Waarom dan toch een aanbieding van ABEC5 lagers? Dat is eigenlijk voor tussen de oren. Dezelfde reden waarom bijv. toerfietsers een carbon racefiets van 7 kg kopen. En geloof me, er worden er veel verkocht.
De lagers worden door Elan in de VS in grote aantallen besteld waardoor het zelf importeren geen voordeel oplevert. Het is sowieso een heidense toer om uit duizenden typen lagers de juiste te selecteren.
Voor ik een prijs per set noem nog even iets over het kettingwieltje. Velomobiel.nl monteert standaard een kunststof kettingrol. Deze rol veroorzaakt bijgeluiden, vooral tijdens het optrekken. De eigenaren van de stillere 26" Quest zullen zich afvragen wat dat raspende geluid onder in de fiets veroorzaakt. Dit is de vlakke kettingrol die iedere keer als een schalm op de rol aankomt een tikkend geluid produceert. Veel beter is een echt kettingwiel met 13 of 14 tanden. Terracycle produceert kettingwieltjes van een hoge kwaliteit. Uiteraard willen we dit snel draaiende wieltje nog lichter en vooral langer laten lopen en daarvoor zitten er in de lagersets twee lagers voor dit kettingwiel.

Lagerset ABEC1 tot ABEC3
4 voorwiellagers, 3 achterwiellagers en 2 kettingwiellagers kosten 243,55 euro.

Lagerset ABEC5
4 voorwiellagers, 3 achterwiellagers en 2 kettingwiellagers kosten 429,45 euro.

Een 13 of 14-tands TerraCycle kettingwiel kost 79 euro. Een 13-tands past in de Mango, een 14-tands kan ook in de Quest
Alle prijzen inclusief BTW en af Nijmegen.

Zijn deze lagers alleen voor de Quest geschikt? Deze sets wel. De Mango gebruikt in ieder geval dezelfde voorwiel lagers. Voor andere fietsen zoals Greenmachine en andere ligfietsen zijn natuurlijk ook keramische lagers zinvol toe te passen. Informeer bij Elan welke lagers je nodig hebt.

Waarom Elan? Ik zou de lagers natuurlijk zelf kunnen importeren maar ik zoek geen nieuwe business. Elan is daarnaast in staat de lagers te monteren, zij hebben o.m. een 2-tons lagerpers en kunnen je adviseren over het gebruik van keramische lagers in vele andere fietsen. Ik vind het leuk dat zij intensief bezig zijn met het maken van de snelste ligfietsen en het begeleiden van renners. Tenslotte zijn zij zeer betrokken bij het ontwikkelen van LED verlichting en het bouwen van een superlichte Quest. Als laatste, maar dit is wel heel prematuur, zijn zij, samen met mij, betrokken bij de mogelijke ontwikkeling van een snelle radiale Quest band.
Een belang in of bij Elan heb ik niet en betaal mijn lagers dan ook echt zelf.


Bij de foto: Een destructieve test bij een gelijke druk laat zien dat een stalen kogel onder de druk bezwijkt terwijl de keramische kogel bij dezelfde druk heel blijft.

7 opmerkingen:

Philip zei

Ik vind die kapotte stalen kogel wel mooier vanuit fotografisch oogpunt...

Groet, Philip

Wim Schermer zei

Hi Philip,
Is wel mooier om te zien, maar bepaald niet om in je fiets te hebben. Keramiek is toch wel heel mooi spul.
Groeten,
Wim

walter zei

Wim, mag ik vragen waarom je de lagers uit Amerika haalt? De SKF levert die dingen toch ook sinds jaar en dag?

grtjs, walter - binnenkort een Fujin met keramische lagers

Wim Schermer zei

Walter,
Dat klopt, maar tegen een veel hogere prijs.
Groeten,
Wim

Theo Mol zei

Aha, is dat graats-graats-geluid alleen afkomstig van het kettingwieltje .....

Wim Schermer zei

Hi Theo,
Je hebt in je Quest geen kettingwieltje, maar een gladde kunststof kettingrol. De ketting graaft zich daar wel een spoor in, maar dit gaat ten koste van geluid en weerstand. Met een goed kettingwieltje is dàt geluid vrijwel weg.
Groeten,
Wim

Ian zei

(I read your blog, translated by Google, love it!)

This reminds me, I need to get my Quest down to TerraCycle for some upgrades. I'm only three hours drive from them.

Also, found your past tire tests to be very informative, thank you.

-- Ian
- Quest owner, Washington state, USA