donderdag 12 februari 2009

De Woude Dronten Velomobiel.nl v.v. (1)

Vanmorgen ziet het er niet aantrekkelijk uit om te gaan fietsen, zeker niet een kleine 200 km naar Dronten. Het heeft een paar centimeter gesneeuwd en dikke sneeuwbuien trekken precies over de route die 'k nog moet afleggen. Niet zeuren, met een kreet 'ik doe voorzichtig hoor' stel ik mijn vrouw gerust.
Op het fietspad is het één en al sneeuwprut en vooral kletsnat. De toch wel ver versleten Avocet bandjes krijgen er van langs. In Graft, nog maar 7 km onderweg, is mijn linker voorband lek. Het sneeuwt volop en in mijn haast om weer in de Quest te komen is de nieuwe binnenband kennelijk niet goed in de buitenband terecht gekomen. Met een enorme knal explodeert de binnenband en in het rustige dorpsstraatje verschijnen verwonderde blikken voor de ramen. De tweede en laatste binnenband gaat er wel goed in en de reis gaat verder.
In Avenhorn wacht Kees van Hattem en samen rijden we over besneeuwde en natte wegen richting Enkhuizen. Het is inmiddels prachtig zonnig weer en de beloofde Bft 5 zijn een prima windkracht 3 tot 4 geworden. Vlak voor de Houtribdijk genieten we van Kees' koffie met appeltaart. Dan gaat het met een flinke snelheid van tussen 35 en 43 km/u richting Lelystad. Vielen er eerst sneeuwklompen van Kees' Quest, nu wordt de gesmolten sneeuw als een watergordijn omhoog geslingerd. Kilometers lang rijden we naast elkaar, tegenliggers zijn er immers niet.
Net voorbij de helft van de dijk rijdt ook Kees lek. Een mooi moment om de schuimkap te verwijderen. Het aflezen van de GPS met de kap eraf is in Lelystad wat makkelijker. Het verschil in helderheid tussen een in het gezicht staande zon en de duisternis onder de kap is voor mij te groot. Op volle snelheid maak ik een paar foto's van mezelf, met en zonder kap. Opvallend hoe goed de Canon G10 dat toch doet.
Het rijden door Lelystad is eenvoudig met een GPS track. Om kwart voor één rijden we voor bij Velomobiel.nl. De mannen houden lunchpauze en wij schuiven aan en genieten van onze boterhammen en fruitbakje.
Wordt vervolgd in deel 2

1 opmerking:

Wijnandt zei

The Yellow Submarine... :-)