zaterdag 28 februari 2009

Quest 237 wordt Quest 305

Vanmorgen rijden Kees van Hattum en ondergetekende naar Dronten. Pé Koomen zou ook meerijden maar heeft de afgelopen nacht met diarree goeddeels op het toilet doorgebracht. Vandaag wordt Quest 237 verwisseld voor Quest 305. Het is zwaar bewolkt, het zicht is 500 meter, het waait 3 Bft uit het westen en het miezert. Als ik bij de Quest kom blijkt de achterband leeg te staan. Snel gewisseld en op weg naar Avenhorn. Precies op het moment dat ik de Mijzenpolder uit rij, rijdt Kees voor me langs, perfecte timing dus.
Met een snelheid van rond de 35 km/u rijden we vlot naar Enkhuizen. Daar stoppen we zoals gebruikelijk voor koffie van Kees. Eenmaal op de Houtribdijk neemt het zicht verder af en de motregen wordt intenser. Letterlijk iedere 10 seconden moet de bril worden afgenomen. Mijn fleece shawl en hoofdband worden grijswit van het water.
10 kilometer voor Lelystad krijgen we een gele velomobiel in beeld. We stoppen en de tegenligger blijkt Jan Geel uit Oostwoud te zijn. Jan heeft een vrijwel volledig uit schroot opgebouwde velomobiel in elkaar gesleuteld. Het resultaat mag er zijn, inclusief een aantal slimme vondsten als dagrij verlichting in de spiegels en een zonnepaneel in de kap. Jan komt uit Lelystad en vraagt waar we heen gaan. 'Mag ik mee' vraagt ie en als wij dat prima vinden wordt de 'baanbreker' zo bedenkt Kees spontaan een nieuwe naam voor de velomobiel, 180 graden gekeerd en rijden wij door naar Dronten.
Na een afdaling van een viaduct dweilt de Quest plotseling de bocht uit. Met kunst en vliegwerk blijf ik overeind en wissel de lekke band.
Bij Velomobiel.nl is het lunch tijd. Tom Hospes haalt ook zijn Quest af. Dat verloopt niet eenvoudig. Tom is ruim 2 meter en hij past maar net in de Quest. Zelfs het kettingwieltje onder de stoel moet lager worden gemonteerd. Tom vertrekt voor de tweede keer en komt niet meer terug.
De nieuwe Quest ziet er prachtig uit. Het SuperNova E3 lampje is prachtig ingebouwd. Nieuw zijn dagrij verlichting en een mooiere bediening van richtingaanwijzers en claxon. Ook is er nu een hoofdschakelaar. De nieuwe stoel is even wennen. Door de grotere breedte onderaan passen de tas en de cameradoos nog maar net. Ymte zet de TDP-pedalen in mijn nieuwe Quest en de nieuwe SPD pedalen gaan in mijn 'oude' fiets.
Kees bouwt de armsteunen over en Jan zet de Avocet banden over. Ik plak de lekke band en sla en passant een aantal binnenbanden in bij Ymte.
Na de koffie gaan we gedrieën weer naar Noord-Holland. Wij hebben nu lichte tegenwind en de snelheid houden we rond 32 km/u. Dat is voor Jan, hij is inmiddels 68 jaar, net te behappen. Het weer is flink opgeknapt en ik rij, net als het grootste deel van de heenweg, zonder kap. Halverwege de dijk houden we een sanitaire stop en verorberen de laatste versnaperingen. Mijn waterzak is leeggelopen doordat het mondstuk klem heeft gezeten. Kees stopt voldoende water in mijn Camelbak, hartelijk dank Kees.
In Enkhuizen slaat Jan rechtsaf, wij linksaf. Kees trekt er lekker aan, van inzinkingen nu totaal geen sprake, en met 36 km/u rijden we naar Hoorn. Vlak voor Hoorn worden we bij een reconstructie van het fietspad op de rijbaan gedwongen. Een verkeerslicht dwingt ons te stoppen. Achter ons verzamelen zich een aantal auto's die 500 meter achter ons moeten blijven. Dat wordt niet op prijs gesteld. Enkele bestuurders passeren ons rakelings en hun claxon maakt overuren. Wat een idioten, het is zaterdagavond vanwaar die haast?.
Het wordt donker en de SuperNova gaat voor het eerst aan. Kees is onder de indruk van de geweldige hoeveelheid licht.
In Avenhorn scheiden onze wegen en ik duik de donker wordende Mijzenpolder in. Omdat er nog wat daglicht is is het verschil met de Inoled niet te beoordelen. Later, ik rij dan al bij Graft - De Rijp, is goed te zien dat de SuperNova echt veel licht geeft. De lichtbundel is niet zo regelmatig als van de Inoled of de B&M IQ, maar vooral de breedte van de bundel is fantastisch. De berm, zo'n 4 meter voor de Quest is al prima verlicht. Hoewel de lamp eigenlijk in zijn laagste stand iets te hoog staat, accepteren tegenliggers dit zonder morren. De verblinding valt dus mee.
Onderweg zie ik dat het remlicht continue brandt, morgen maar eens kijken of ik dit verhelpen kan.
Na 190 km zijn de eerste 95 km met Quest 305 comfortabel en veilig afgelegd.

15 opmerkingen:

Robbedoes zei

Gefeliciteerd Wim met je nieuwe Quest.
Hopelijk zien we gauw een foto van je nieuwe verlichting.

Kees van Hattem zei

Dag Wim. Je moet al weer aan het werk lees ik.Kijk vanavond ook even naar de echte Bende van Wim op Belgie EEN om 22.00uur. Groeten Kees.

Anoniem zei

Hello Wim, congrats to your new Quest! I am an avid reader of your Quest blogs at blogger.com and subscribed your RSS feed to get always the newest and latest news from you and your velomobiles. I also have a blogger.com weblog http://dreiradmenschen.blogspot.com and am riding a Flevo-Alleweder (ex-machine from Allert Jacobs) and am waiting for my new Mango (delivered hopefully in the next few days). I found your newest blog posting concerning your ride to Dronten and the meeting with selfbouwer Jan Geel. His bike ist interesting and I postet something about it in my blog. Therefore I put links to your both blogs and linked also 2 pictures from your origin. I would inform you about that and ask you, if that is o.k. for you? Please drop me a note if you don`t want to find your Links in my blog. In this case I will remove the content immeatetly.
Greetings from Muenster, Germany. Have both a nice day and thank you for your interesting blogs!!
Bernd
(ib48366 - at - gmail.com)

Tom zei

Hallo Wim,

De reden dat ik zomaar weg was omdat ik al een paar keer was weggegaan maar steeds terugkwam. Allert zei tegen me als het nu goed is dan fiets je maar door. Dit gedaan en omdat ik dat zelf niet verwacht had dat het goed zou zijn geen gedag gezegt.

Sorry.

Wat voor bandenmaat gebruik jij voor die banden. Mijn gps geeft nu een lagere snelheid dan de kilometerteller.

Vriendelijke groet,

Tom Hospes

Teun Geeroms zei

Veel leuke kilometers gewenst!

Wim Schermer zei

Beste Teun,
Dank je wel.
Groeten,
Wim

Wim Schermer zei

Hi Bernd,
It's Ok to use the pictures of Jan Geel's velomobile on your blog. There is one photo taken by me, the other is made by Kees van Hattem. It's nice to mention the copyright phrase: Photo Wim Schermer
and Photo Kees van Hattem.
It is very nice to see that my blog is read by many foreign readers. Although I speak German and English, many of the foreigners read my blog with help of the translation by Google.
You have a nice blog, I will bookmark it.
Good luck and many happy kilometers in your velomobile.
Regards,
Wim Schermer

Wim Schermer zei

Hi Tom,
Het is natuurlijk prima dat je bent doorgereden. Prima om je even te ontmoeten.
Ik gebruik voor de Avocet banden, volgens mij heb jij de 47 mm Perfect Moirees?
Ik weet niet wat de instelling van mijn fietscomputer is. Vast staat dat de GPS afstand altijd klopt. Je kunt door de variatie in de snelheidsweergave van de GPS de snelheid niet makkelijk vergelijken, de afstand wel.
Geven Cat-eye en GPS een verschillende afstand, dan moet je de bandenmaat veranderen zodat de afstanden wel overeen komen.
Groeten,
Wim


Veel fijne kilometers gewenst in je nieuwe Quest.

Groeten,
Wim

Anoniem zei

Hallo Wim, danke, dass ich Eure Fotos in meinem Blog verwenden darf! Die Copyright Phrase ist nun in den Text eingefügt. Kees hat auch eine Mail bekommen. Viel Spass und viel Glück mit Deinem neuen Quest!
Alles Gute, Bernd

Anoniem zei

Hoi Wim, gefeliciteerd met de hollandse nieuwe (bij jou worden ze niet oud...) en veel prettige kilometers gewenst.

Een aanwijzing voor de afstelling van fietscomputer met behulp van gps: rijd een stuk en noteer de afstand op beide apparaten, deel de afstand van de gps door de afstand van de fietscomputer en je hebt de factor waarmee je de instelling van de fietscomputer moet corrigeren.

Wim Schermer zei

Hi Theo,
Gelukkig weet ik hoe je dit moet doen :).
Groeten,
Wim

Anoniem zei

Gefeliciteerd, wel even je tekst onder het kopje info aanpassen ;-)

Rob Jansen zei

Hoi Wim,

gefeliciteerd met je nieuwe speeltje :-)
Fijn te horen dat je lampje goed werkt. De door mij ingebouwde electronica is gebaseerd op een ZXSC 300 led driver en werkt goed tot max. 10 Volt - een 2-cell LiPo accu van 7.2 V (die na laden dus ca. 8.5 V kan zijn) is dus geen enkel probleem. De lichtopbrengst is bij net geladen accu iets meer dan bij een accu met de nominale 7.2 volt.

Ik las dat Hans een leuk artikel voor Ligfiets& heeft geschreven waarin de E3 ook getest is. Hierbij meld Hans dat de lamp met de nieuwe electronica nog meer licht levert maar daarbij zijn er twee verschillende LEDs gemeten en dat verschil zou aan de LED kunnen liggen.
Binnenkort ga ik metingen aan de lichtopbrengst doen.

Groeten,
Rob

simply red zei

Hoi Wim,

Gefeliciteerd met je mooie nieuwe Quest. Even een vraagje over de foto waarop Ymte sleutelt aan de pedalen. Er liggen twee pedalen op de grond. Volgens mij zijn dit spd-a520 pedalen. Zijn dit de standaard pedalen waarmee de Quest afgeleverd wordt?

Groet,

Paul Dijs

Wim Schermer zei

Hi Paul,
Of het 520 pedalen zijn weet ik niet, maar ze zitten inderdaad standaard in nieuwe Quests. Ik heb de pedalen uiteraard omgewisseld voor mijn eigen TDP pedalen. De nieuwe zijn uiteraard in 'oude' Quest gegaan.
Groeten,
Wim