donderdag 5 maart 2009

Zaanse Schans en Twiske

Tegen de middag komt Kees langs. Na de aanpassingen aan mijn Quest wil ik wel kijken of alles nu OK is. Het wordt een rondje langs de Zaanse Schans en het Twiske. Het eerste stuk weet ik wel de weg, al rijden we een keer een doodlopend industrieterrein op. Langs de Zaan ligt de vervallen Bartelsluis, althans de droevige overblijfselen van een historisch waterwerk. Hier en daar staan aandoenlijk kleine houten huisjes, soms verzakt, maar altijd in Zaans groen geschilderd.

We rijden langs de Zaanse Schans en worden door veel toeristen gefotografeerd en gefilmd. Ik maak een plaatje met zoveel mogelijk molens. Let op de rechter spiegel. Kees kent de route verder prima en langs het Achterom komen we bij het Twiske. We maken de grote ronde en genieten van het prachtige fietsen over mooie geasfalteerde fietspaden in een schitterende natuur. Overal laten honden liefhebbers hun viervoeters uit. Zo nu en dan rent er één op ons af, een Schnauzer mis ik op een haar na.
Na de grote ronde maak ik de balans op van de aanpassing aan de kettingloop in de Quest. Het is nu heerlijk rustig, het door Theo van Velomobiel.nl met de föhn verdraaien van de kettingbuis heeft goed geholpen.
De grote ronde langs het Twiske eindigen we weer bij dezelfde koeien die zo zijn weggelopen uit een schilderij van Paulus Potter. De beesten schrikken zelfs niet van onze gele Quests.
Via Purmerend rijden we langs de dijk naar West-Graftdijk. Kees gaat rechtsaf naar Heerhugowaard, ik linksaf naar De Woude.
Mooie frisse rit door een uniek stuk laag Holland.
60 km

1 opmerking:

Wijnandt zei

Hoi Wim,

da's Gran'turismo zoals het ooit bedoeld was!

Veel plezier met je alweer nieuwe Quest, en dat dompers zoals die andere collega's-nieuwe-Quest-bezitters hebben getroffen, jou bespaard mogen blijven.