vrijdag 17 juli 2009

Eerste keramische lagers naar Velomobiel.nl

Gisteren arriveerde de eerste grote zending keramische lagers uit China. Behalve enkele speciale trapaslagers, bestond deze eerste zending vooral uit lagers voor de Quest/Mango/WAW/Go-One. Er zijn twee soorten, hybride en vol-keramische lagers. De hybride lagers zijn gemaakt van speciaal geharde RVS ringen in 440C kwaliteit. De kogels zijn van silicium nitride en de kooi van PTFE of PEEK. Voor de achteras en kettingwiel is PTFE (Teflon) voldoende, voor de voorwielen van de Quest/Mango/FAW/G0-One heb ik gekozen voor het veel hitte bestendiger PEEK. Zoals bekend worden de remtrommels van deze fietsen bij een afdaling waarbij stevig geremd moet worden tot wel 650 gr. C. heet en dat overleven de standaard lagers niet. Het vet smelt eruit, evenals de kunststof afdichting van de naaf. Het standaard stalen lager is dan gauw aan zijn eind.
De hybride lagers zijn voorzien van een RVS contactloze afdichting.
De echte snelheidsfreaks kunnen kiezen voor de vol-keramische lagers. Die kunnen zonder probleem 1200 gr. C. aan. Deze vol-keramische lagers hebben Zirkonium Oxyde ringen en kogels. De kooien en seals (afdichtingen) zijn van het prachtige maar helaas erg dure PEEK.
De eerste sets lagers gaan nu naar Velomobiel.nl die ze vanaf nu als optie gaat aanbieden.

7 opmerkingen:

XL-Network zei

In je bericht zei je dat ze ook in een andere VM te gebruiken zijn. Ik krijg in maart/april 2010 m'n eerste VM een Sinner Mango. Zou Sinner deze lagers dan bij Velomobiel.nl moeten halen of kan het ook via jou?

En wat zijn de kosten voor de lagers om ze los te bestellen?

marcel beekmans ( beekie ) zei

mooizoooo:D gaan we ff de chineese industrie inpuls geven met onze vm;s :P

Wim Schermer zei

Sinner kan ze rechtstreeks bij mij bestellen, net als iedere dealer dat kan doen. Particulieren kunnen ook lagers bij mij bestellen, maar dan moeten ze ze ook zelf monteren.
Een hybride keramisch voorwiellager kost € 19,03 (4 nodig). Een kettingwiellager kost € 11,61 (2 nodig).
Ik weet niet welk achterwiellager er in de Mango zit.
Laat me dit aub nog even weten.
Prijzen zijn consumentenprijzen incl. btw. Uiteraard krijgen dealers hier een normale handelsmarge op.
Groeten,
Wim

XL-Network zei

Ik ga morgen voor onderhoud aan m'n Nazca Fuego zowieso nog even langs de Ligfietsgarage Groningen (waar ik m'n Mango besteld heb). 'k Zal ze dan gelijk even vragen over de lagers. Wat kosten de vol-keramische lagers trouwens?

Wim Schermer zei

Vol-keramische voorwiellagers voor de Mango kosten 32,67 euro per stuk. Het kettingwiellager kost 26,20 euro per stuk. Ook weer incl. btw en voor particulieren. Sinner krijgt uiteraard lagere handelsprijzen.

Quemo zei

Ik zit toch even met een praktisch vraagje:
Machtig mooi dat die keramische lagers zelfs 1200 graden celcius aankunnen maar volgens mij is de remtrommel al bij lagere snelheden bergaf niet zo lekker meer toch?

Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Het is nu dus wachten op die grotere remtrommels.

Maar goed, bergrijden doe ik niet; de levensduur vind ik nog altijd wel enorm interessant en zeker houd ik dat in gedachten voor het moment dat mijn normale lagers vervangen moeten worden.

Wim Schermer zei

Bij een flinke afdaling, en die zijn er in Nederland zeker ook, kunnen de remtrommels blauw kleuren van de hitte. Dit is een bewijs dat ze minimaal 650 gr. C zijn geweest. Normale stalen lagers zijn bedoeld voor temperaturen tot rond 120 gr. C. Daarboven smelt de smering er gewoon uit, het begin van het einde van het lager.
Grotere remtrommels ligt net zo moeilijk als een nieuwe velomobielband. De markt is te klein en dus is er geen fabriek geïnteresseerd in betere trommelremmen.
De standaard stalen lagers kunnen roesten en geven er dan na verloop van tijd ook de brui aan. De hybride keramische lagers zijn van een speciaal gehard RVS, type 440C, dat niet kan roesten.
Groeten,
Wim