Vanmorgen rij ik naar Dronten, samen met Matthijs, Nico, Jan en Kees. We spreken af om half tien bij de oprit naar de Houtribdijk. Om half acht vertrek ik en heb een stevige wind in de rug. Binnen 50 minuten is Hoorn bereikt en binnen anderhalf uur zijn de 45 km naar Enkhuizen onder de wielen doorgevlogen. Een half uur te vroeg dus.
Als de andere mannen arriveren rijden we meteen door en ook nu wordt de snelheid hoog gehouden. Onder het aquaduct probeer ik een maximale snelheid te bereiken. Dat lukt met 76 km/u goed, al is dat ook wel echt de maximum snelheid. Het pad is bepaald niet recht en er moet met die hoge snelheid attent gestuurd worden.
Er wordt nog steeds gewerkt aan de bekleding van de dijk. Een grote graafmachine laadt een trekker met aanhanger vol. Als de graafmachine machinist ons ziet komen verlaat ie razendsnel zijn cabine en zet de trekker aan de kant. Prima actie.
Matthijs geeft echt gas als de harde wind vol op kop is in de bocht naar de sluizen. Matthijs gaat echt hard, eerst 40 km/u later zelfs 45 km/u. Mijn hartslag gaat naar 150 en zelfs even daarboven. Dan vind ie het goed en grijnst over 'het stukkie hard rijden'.
Nico en Kees vinden het prima en komen later weer bij. Tot mijn verrassing kan Jan Geel het hoge in de windse tempo ook bijhouden, heel goed.
Wij rijden de 'route van Pé', via de weg langs het IJsselmeer over het terrein van Flevo en Deko Marine. Het is er stil, de handel in grote zeilschepen en uitrusting daarvoor, ligt op zijn gat. Via Swifterbant bereiken we om 11.00 uur Velomobiel.nl in Dronten.
Ik heb de eerste serie hybride keramische lagers mee. Ook een set vol-keramische lagers zal Velomobiel.nl proberen netjes in te bouwen.
Matthijs krijgt een versterkte brug en met flink wat moeite wordt zijn linker achter LED vervangen. Dit gebeurt zonder de kap te demonteren via de derailleur ruimte. Nico's Mango krijgt een 10.000 km beurt.
Boven zie ik tot mijn verrassing een grotere uitvoering van de Sturmey Archer naaf liggen. De voordelen zijn duidelijk, betere remcapaciteit, makkelijker hitte afvoer, minder slijtage. Het draaipunt van de arm heeft dezelfde gevoelige constructie. Daar kan Wim wel een keramisch lagertje voor bedenken. Een nadeel is er ook, de grotere naaf weegt 250 gram meer, oops.
Het is vol bij Velomobiel.nl, bomvol. Het lijkt er op dat de 100 fietsen dit jaar wel degelijk gemaakt gaan worden.
We zien Peter Haan voor het eerst aan het werk, en ook de nieuwe vriendin van Allert, Eva Navratilova, staat aan de draaibank. Jan Wijnen is bezig zijn nieuwe zuurstok groene Quest af te monteren.
Half vier, wat later dan gedacht, rijdt de ploeg weer richting Noord-Holland. Het gaat weer hard en in drie kwartier is de dijk Lelystad - Enkhuizen achter de wielen. De Twisker ligfietsclub, gevormd door Nico en Matthijs, heeft nog wat pecunia in de kas gevonden. Die mag aan ijsjes worden besteed in het cafetaria aan het eind van de dijk. Bedankt Nico en Matthijs.
Nico, Matthijs en Jan rijden noordwaarts, Kees en ik koersen westwaarts. De wind is nog steeds heel stevig en met rond 30 km/u zijn we nu wel tevreden. Negeerde ik vanmorgen 4 verbodsborden en nam ik zelfs een stukje Provinciale weg, Kees wil liever de omleiding, een rot stuk door Hoorn met verdomd steile drempels.
In Avenhorn nemen we afscheid en ik begin aan de laatste 20 kilometer door Mijzenpolder en Schermer. Om 19.00 uur rij ik, behoorlijk vermoeid na 10 dagen niet fietsen, het eiland weer op.
196 km, totaal nu 3800 km.
4 opmerkingen:
En daar zijn ze dan toch eindelijk, de grotere remnaven :-)
Uit een vorige reactie en ook je opmerking in dit bericht, meen ik te hebben begrepen dat je wat berichten over de grotere naven gemist hebt?
Ik heb dit inderdaad gemist. Ik keek ook meer naar schijfrem opties voor de Quest.
Hoi Wim,
Die 250 gram meer voor de grote naaf, is dat per naaf, of per set van twee naven?
Groet van Quesjer
Hi Paulus,
Helaas per naaf, dus totaal 500 gram extra.
Groeten,
Wim
Een reactie posten