dinsdag 13 oktober 2009

Naar Dronten voor til hulpmiddel

Vanmorgen rijden Kees en ik naar Dronten. Het is nog donker als ik de Quest op de oprit zet. Mooi weer, maar met 8 gr. C heel fris. Om half negen rendez-vous met Kees in Avenhorn. Langs de inmiddels bijna blindelings te vinden weg naar Enkhuizen, pauzeren we even op de toerit naar de dijk Enkhuizen - Lelystad. Kees heeft koffie mee en een eerste broodje gaat er na 47 km al wel in.
Op de zonovergoten dijk, het zicht is eindeloos en de wind in de rug, rijden we de hele weg 38 tot 40 km/u.
Bij de sluizen wordt de weg opnieuw geasfalteerd. We moeten oversteken naar het fietspad aan de overkant, maar daar wordt met hogedruk reinigers de weg behandeld. Daarom maar op de hoofdrijbaan. Een wegwerker roept hard dat we terug moeten, maar aangezien hij geen politieman met motor is, trekken we ons er niks van aan.
In Lelystad heb ik voor het eerst de GPS niet aan. Dat pakt niet helemaal goed uit. Kees rijdt goed, ik sla een keer te vroeg af. Even later rijdt Kees verkeerd en op de terugweg sla ik een keer te vroeg af. Toch maar weer aanzetten dat kastje.
Theo zal het eerder al op deze blog genoemde onzichtbare draagoog monteren. Het is even de vraag of de top van de fiets eraf moet, maar dat blijkt niet nodig. Theo laat de Quest letterlijk door zijn hoeven zakken en kan via het gat van de derailleur het draagoog monteren. Uiteraard wordt eerst een keurig rechthoekig gat gezaagd en de schroefgaatjes op de juiste steek geboord.
Als het achterlicht, dat moet er even uit om het draagoog goed te monteren, weer is vastgelijmd kan de Quest voor de eerste keer aan het oog worden opgetild. Dat gaat uitstekend. Het oog zit zo laag dat de Quest rechtop staand keurig met zijn achterwiel van de grond komt. De fiets kan met de wijsvinger, maar ook met de middelvinger worden opgetild.
Nou nog even de zwarte kunststof oranje spuiten en Wim heeft zijn zin.
Theo draait ook de moer die de achteras opsluit nog tweederde slag aan. Hiermee is het hinderlijke kraakgeluidje verleden tijd.
Tegen twee uur rijden we weg bij Velomobiel.nl. Niet nadat we Ymte succes hebben gewenst met zijn komende fietstocht naar Kopenhagen. 700 km in twee en halve dag, knap hoor.
Eerst nog even langs bij Tempelman. Ik wil experimenteren met het Versatile windschermpje. Gerrit is heel behulpzaam en maakt alle klittenband rondjes voor me klaar.

De terugrit gaat heel wat kalmer dan de heenreis. De wind is een stevige Bft 4 geworden uit het noordoosten. Kees houdt het tempo op rond 28 km/u. Na een tijdje vindt ie dat toch teveel een oude mannen tempo en verhoogt de snelheid naar 32 km/u. Bij het aquaduct trap ik even lekker mee en zie later dat de snelheid daar is opgelopen tot 67 km/u.
Op onze vaste stop aan het eind van de dijk genieten we in de luwte even van de zon. Kees is door zijn etensvoorraad heen en kijkt of ik nog een broodje over heb. Voor een goede vriend heeft Wim wel wat over en Kees scoort mijn laatste broodje :).
Om even na half zes rij ik het eiland weer op. Pontbaas Cor Helder vraagt of ik de hele dag heb gefietst. Met 192 km scheelt dat inderdaad niet zoveel.

4 opmerkingen:

Quemo zei

Zo in eerste instantie: ziet er goed uit!

Hoe zit het met het aansluiten van het rechte ding op de wat ronde achterkant? Ik liep zelf al tegen een probleem aan met een standaard keukenkasthandvat. De twee montagepunten heb ik met de dremel bewerkt om hem te laten aansluiten. Bij een langwerpigplat ding zal het probleem vast wat groter zijn. Heb je kieren? Of wil het kunststof zich vlak tegen de staart drukken? Of heb je eventuele kieren opgevuld?

Ik ben verder razend benieuwd hoe zich dat met nat, koud weer gaat houden en dan met name met vorst. Blijft er bijvoorbeeld water in staan? Allemaal dingen die ik in de gaten ga houden op je weblog. Wie weet krijg ik het antwoord maar misschien ook niet omdat jij toch een ander soort gebruiker bent van de Quest dan ik.

Wim Schermer zei

Hi Wifred,
De uiteinden van de greep laten zich door het aandraaien van de schroeven vervormen en sluiten aardig aan op de heel licht gebogen achterkant.
Natuurlijk had dit nog mooier gekund door bijv. het deels weghalen van de reflectiestrook in het midden van het draagoog. Er zijn geen kieren en wat je op de foto's ziet is direct na de montage. Geen kit o.i.d. gebruikt dus.
Er kan waarschijnlijk wel wat water in blijven staan, maar dat zullen niet veel meer dan een paar druppels zijn. Uiteraard schrijf ik mijn verdere ervaringen op.
Groeten,
Wim

Pjotr320 zei

Ziet er handig uit. Liever zoiets dan een keukenhandvat achterop m'n Mango :)

Wim Schermer zei

Hi Peter,
En als ie straks oranje is gespoten is ie vrijwel niet te zien. Inderdaad heel wat fraaier dan de keukenkast handgreepjes uit de bouwmarkt.
Groeten,
Wim