vrijdag 16 oktober 2009

Senz paraplu of Versatile dakje

Ik ben een mooi weer fietser. Als het regent of buienradar.nl belooft me dat het langdurig gaat regenen, kies ik er in de regel voor om thuis te blijven. Ben ik onderweg en het gaat toch regenen, geen nood. Het blijft vervelend om mijn bril steeds te moeten wissen en om je heen wordt het er niet fraaier op.
Nu het slechtere weer ons vaker ten deel valt, en de berichten op de mailinglijst over petten, dakjes en windschermen weer dagelijks langskomen, doe ik ook maar eens een duit in het zakje. Lang heb ik getwijfeld over het aanschaffen van het zogenaamde Versatile dakje. Dit dakje ziet er fraai uit, maar zit je daar wel redelijk droog onder? Het antwoord is alleen ja mits .... je ook de schuimkap erop hebt. En daar zit voor mij meteen de beperking, ik hou niet zo van die kap. Het wordt er al gauw benauwd onder, zeker als de temperatuur de kap eigenlijk niet nodig maakt. Bij normale temperaturen en stevig doorfietsen, word je onder de kap door het zweet net zo nat als van een gemiddelde regenbui. Ook vind ik het uitstappen met dakje en kap een heel gedoe. Geen Versatile dakje dus.
Daarom heb ik een kleine paraplu, de Senz mini aangeschaft. Deze paraplu dekt het hele instapgat af en maakt de schuimkap dus overbodig. Tijdens het eerste tochtje in de regen is dit gebleken. Toen moest ik de plu nog met de hand vasthouden. Daar moest nog wat op gevonden worden. De oplossing is nog niet zo makkelijk, zeker niet als je in de Quest geen gaten wil boren.
De oplossing is de volgende. Boven de klem op de staande stuurstang waar de bediening van richtingaanwijzers en claxon zit, komt een tweede klem. Op deze klem wordt onder een schuine hoek een 8 mm RVS pijpje gelast dat onder het stuur door vlak voor de voorkant van het stuur, direct naast de rechter derailleurgreep, omhoog komt. Dit is nodig omdat ik met mijn linkerhand rem en daar nu geen hinder van zal ondervinden. Op het uiteinde van het 8 mm pijpje, wordt een pijpje gelast met een binnendiameter van 11 mm. De knop van de Senz wordt eraf gezaagd en de 11 mm dikke buis van de Senz kan dan in het pijpje van 11 mm zakken. De Senz moet daarin vrij ronddraaien om zich te allen tijde recht in de wind te kunnen keren.
De klem en het pijpje worden één geheel, het klemmetje krijgt aan één kant een scharniertje zodat er niks kwijt kan raken. Een met de hand aan te draaien wartelmoer zorgt voor een voldoende klemvaste verbinding.
En wat nou als de temperatuur daalt en je én de schuimkap én de paraplu wil gebruiken? Ik hoor het jullie denken. Gewoon een sleuf maken in de schuimkap. Daarmee kun je het stuurtje en dus de paraplu naar de richting van waaruit de regen komt, kantelen. Op de foto die Kees tijdens de maidentrip maakte is te zien dat ik de paraplu naar rechts kantel.
Om te voorkomen dat er water door het sleufgat naar binnen sijpelt, plak ik twee elkaar overlappende rubber flapjes op de schuimkap.
Op de iPhone zie ik vanmorgen, dat het hier nu Bft 6, in vlagen zelfs 7 waait. Samen met Marian bepaal ik welke hoek het pijpje moet maken t.o.v. verticaal. De Senz gaat namelijk iets voorover staan in de wind. De foto's maken dit duidelijk.
Kees Koopman, mijn vaste RVS kunstenaar gaat dit maken. Uiteraard hou ik jullie op de hoogte van de resultaten.

3 opmerkingen:

Kees van Hattem zei

Beste Wim. Leuk om Marian weer eens als fotomodel te zien. Wat is onze Wanda blij met haar mobiel. Succes morgen ! Groeten Kees

simply red zei

Hoi Wim,

Die schuimkap is vaak veel te warm, mee eens ! Wellicht wist je hat al, maar ik zeg het je nog een keertje: je kunt één kap opofferen en hem flink inknippen zodat je lekker veel ventilatie hebt en de regen aan de zijkant toch op de kap rolt. Een benauwde warme schuimkap hoeft dus niet. Veel succes met je plu verder.

Groeten,

Paul Dijs

Anoniem zei

Hoi,

Hier een berichtje van de Roadrunner.
Ik woon op Texel, dus vergeet die paraplu maar want het waait altijd.
Maar ik heb er wat op gevonden. Ik draag bij regenweer een zuidwester van Musto. Dat geeft goed zicht, goede afwatering en kost iets van 35 euro. Deze zuidwester heeft een verstelbare kinband en twee oorkleppen.

Met groet,

Willem Zegers.