woensdag 2 december 2009

Binnenbanden gedoe

Vanmorgen kom ik bij de Quest en zie tot mijn verrassing dat de rechter voorband en de achterband leeg staan. Gisteren niks van gemerkt. Beide buitenbanden zijn prima in orde en de lekken zijn ook heel klein. Rechtsvoor plak ik en monteer deze direct weer om de velg. Even later staat de band weer leeg. Blijkt er een scheurtje te zijn ontstaan vanonder de verse plakker. Nou moet ik wel toegeven van mijn Simson geloof te zijn gevallen en een plakker en solutie van de HEMA te hebben gebruikt. Voortaan maar vergeten. Er is geen Schwalbe 7c binnenband meer in huize Schermer en ik doe er maar een SV6a in. Hoewel dit volgens de specificaties van Schwalbe moet kunnen, blijkt de SV6a niet lang te willen leven in de 1.50 inch brede Primo Comet. Een scheur van 20 cm duidt op teveel uitrekken.
Voorlopig maar even geen superlichte binnenbanden. De 50 gram zwaardere SV7 kan veel meer rek verdragen.

5 opmerkingen:

eduardbotter zei

Wim, was de Hema lijm soms goedkoper?

Wim Schermer zei

De plakkers zijn van de HEMA, die zien er goed uit. De lijm, van het merk TipTop, had ik al hééééél lang in huis.
En ja, als de Questen niet meer de hoofdprijs opbrengen, moet je op de kleintjes letten :).
Groeten,
Wim

Quesjer zei

Hoi Wim,

Als een lek onder de plakker uitloopt, dan lijkt me dat aan plakker noch lijm te liggen. Maar aan het niet goed afstoppen van de originele scheur. Je moet de einden van zo'n scheur rondknippen (Afboren heet dat bij metaal) waardoor je het scheur-proces stopt. Desnoods maak je er een groot rond gat van, maakt niet uit. Daarna een plakker eroverheen, en dan zou het wel moeten werken.

Groet van Quesjer -momenteel met Marathon Plus in de winter-

Wim Schermer zei

Hi Paulus,
Het lek was een speldenprik groot. Toch ging ie verder scheuren. Ik wijt dit aan de slechte solutie en de matige plakker. Ik heb nog nooit een scheur gehad vanonder een plakker.
Marathon Plus, brrrr, wil niet lek, maar ook niet vooruit.
Groeten,
Wim

Quesjer zei

Kennelijk is het toch scheurvormig geweest. Een rond gat zal niet snel scheuren. Mijn advies blijft: volgende keer met een schaar een klein stukje uit de band knippen.

Wat de M-plus betreft: Je hebt natuurlijk gelijk maar ik moet nu met dit weer ook niet denken aan reparatie midden in een regenbui in het donker.....
Dat half uurtje overleef ik wel, en naar de Oliebollentocht leg ik wel weer wat anders onder hoor.
Deze sloffen hebben hun plek van half november tot half februari.
Daarna komt er weer wat snellers maar gevoeligers onder. Jouw gebruik is voornamelijk recreatief, en dat is heel anders dan het mijne, wat in deze periode veelal woon-werk in het donker betreft. Dat scheelt natuurlijk in wat je van een band vraagt. Nu is dat vooral betrouwbaarheid.

Groet van Paulus