vrijdag 11 december 2009

Vizier/scherm leeft

Eduard Botter heeft inmiddels een klein fabriekje van schermen in het leven geroepen. De ontwikkeling van het scherm gaat evenwel door. Eerst bedacht ik dat het scherm achterover zou moeten kunnen kantelen. Dat ging eenvoudig, maar nog met een 'uitzetpootje'. Beter is om het pootje uit het ontwerp te halen.
Gisteravond vertaalt Eduard mijn klittenband scharnier tot een degelijk kunststof exemplaar.
Ik stel, vandaag even na middernacht, Eduard een wijziging voor waarbij het scherm om een scharnier met zoveel wrijving kan draaien dat het schermpje uit zichzelf in iedere stand kan blijven staan. Kennelijk lopen onze ideeën synchroon want al vanmorgen worden de aanpassingen vertaald in een concreet product. Voor een goede verstelling en een stevige verankering op de schuimkap denk ik dat er op de schuimkap drie ongeveer 25 cm lange aluminium stripjes moeten worden bevestigd. Dit kan met de plastic oogjes die Velomobiel.nl toepast voor het bevestigen van de klittenbanden aan de schuimkap. Op de aluminium stripjes hecht de klittenband in ieder geval goed en ontstaat een stabiele basis voor het scharnier van het scherm.
Kijk even op de blog van Eduard om te zien hoe het geworden is. Het wordt steeds mooier en effectiever, heel fraai Eduard!

De WAW heeft al langer een vizier dat in allerlei standen kan worden versteld. Ik schrijf, na een mailtje met Wijnandt de Vries, Dries Callebaut aan. Dries is een nieuwe serie vizieren aan laser snijden. Dries laat me weten dat ie vrijwel zeker met de nieuwe vizieren aanwezig zal zijn tijdens de Oliebollentocht. Ik ben benieuwd of een WAW vizier op de Quest past, resp. er voor aan te passen is.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Wim,
Als trouwe lezer van jouw site lees ik vaak dat jij en je maat Kees geregeld even iets nuttigen of een foto maken tijdens een rit.
Hebben julie nooit last van een natte rug bij het uistappen uit de Quest?
Ik zelf rij een versatile met veel plezier maar de kleding van wat je het beste aan kunt doen,daar ben ik nog niet uit.
Ik zou graag willen weten hoe jullie dit oplossen.
Groeten Kars

Wim Schermer zei

Hi Kars,
Bij normale toertochten zweten Kees en ik nauwelijks. Bij snelheden tegen wind van 32 km/u tot 36 km/u voor de wind is mijn hartslag tussen 98 en 107 slagen per minuut. Dan zweet ik zo weinig dat mijn kleding dit moeiteloos afvoert. Wij blijven voor ons gevoel dan ook helemaal droog en kunnen rustig de Quest uit voor een plasje en een broodje. Pas bij snelheden rond en boven de 40 km/u ga ik lekker zweten.
De kleding is altijd 100% polypropyleen, zowel Kees als ik hebben voorkeur voor ODLO en Gore, altijd in meer - dunne - lagen. Wil niet zeggen dat de spullen van Lidl en Aldi, die kosten een fractie van de ODLO en Gore spullen, niet ook heel goed zijn. In ieder geval moet je katoenen spullen vermijden. Dit wordt nat en voert het vocht niet af vanaf je huid. Als je dan uitstapt wordt je extreem snel koud.
Ik realiseer me wel dat de Versatile wat zwaarder trapt en je zonder te zweten 'onze' snelheden niet zult halen.
Groeten,
Wim

Quesjer zei

Hallo Wim en Kars,

Wat zweten en kleding betreft: Menig VM-rijder heeft een licht jasje in de VM liggen. Dat moet wind-dicht zijn, kan wel ventilerend zijn overigens. Het mijne is van Windtex van Bio-Racer. Door dat aan te trekken koel je veel minder snel af, en kun je veilig uitstappen om een plasje, broodje of lekke band het hoofd te bieden. Er zijn jasjes die in de palm van je hand passen. Andersom aantrekken van een jasje met doorgaande rits geeft nog de extra mogelijkheid om het jasje pas al rijdende weer uit te trekken, en zo kun je ook starten bij flinke koude, en als je warm getrapt bent het jasje uit doen. Warme groet van Quesjer

Wim Schermer zei

Hi Paulus,
Ik heb ook zo'n jasje aan boord. Gebruik ik eigenlijk alleen als het regent of als ik bij lage temperatuur en hardere wind langer uit de fiets ben, bijv. bij het passeren van een veerpont.
Groeten,
Wim

Sake zei

Naast kleding is ook de zitting belangrijk: Ventisit!