vrijdag 5 februari 2010

Nieuwe bandentest met meetwagen

Hoewel de nieuwe velomobielband nog niet is gearriveerd, tref ik wel al voorbereidingen voor een nieuwe test van een aantal banden, zowel 20 als 26 inch. In het verleden heb ik steeds getest met uitrolproeven van de Quest. Dat is meerdere keren prima gegaan, maar de laatste keer heb ik toch door een snelle daling van de temperatuur, veroorzaakt door zeewind, de resultaten onbruikbaar zien worden.
Daarom zullen we nieuwe tests uitvoeren met de meetkar van Velomobiel.nl. Deze kar is nu nog alleen van 20" wielen voorzien. Maandag breng ik de kapotte Quest van Niels Vogel naar Dronten, de meetkar kan dan meteen mee terug. Achterbanden zijn altijd 26 inch en dat vereist 26 inch wielen. Op de site van Fietspunt.nl zie ik dat de goede Schothorst wielen met € 31,95 heel betaalbaar zijn. Een telefoontje naar Fietspunt.nl levert zelfs op dat zij mogelijk een bijdrage willen leveren met de wielen en alle gewenste banden.
In een grote technische school, hartelijk dank Matthijs, kunnen we de uitrolproeven doen.
Voor wat betreft 26" denk ik aan het testen van:
-Schwalbe Durano
-Schwalbe Kojak 50
-Schwalbe Big Apple lite skin (op verzoek H@rry L.)
-Schwalbe Super Moto
-Schwalbe Furious Fred met en zonder anti-lekbescherming
-Vredestein Perfect Moiree 54
-Geax Tattoo

Het portfolio voor 20" heb ik nog niet precies in mijn hoofd. Het liefst doe ik dat uiteraard als de nieuwe Schwalbe velomobielband voor een eerste test beschikbaar is.

6 opmerkingen:

Harry Lieben zei

Mag ik een suggestie doen? Test de Big Apple Lite-Skin. Ben benieuwd hoe die t.o.v. de Super Moto is.

M-MZ zei

Goede plannen. Leuk dat fietspunt.nl wil meewerken.

Wat wellicht ook een goede 559 band kan zijn is de Primo Racer met kevlar belt die standaard op de Thys 222 roeifiets zit. Ik heb het idee dat die band sneller is als de Durano. Hij reed in iedergeval erg lekker. Maat 32-559.

De 559 Durano doet het overigens erg goed met een SV11 binnenband.

Kees Schouten zei

Gaan jullie die uitrolproeven toevallig op een zaterdag in Hoorn doen? Dan wil ik wel even kijken.

Kees

Wim Schermer zei

HI Kees,
Het zal waarschijnlijk Heerhugowaard worden.
Groeten,
Wim

Maarten zei

Biedt deze meetkar de mogelijkheid om alle wielen van dezelfde band te voorzien, of is het één test wiel, en verder standaard wielen?

De Ultremo R is ook een leuke om te testen, alleen is die er niet in maat 559 voor zover ik kan zien. Wel radiaal, helaas erg smal.

Ik kijk uit naar jullie ervaringen met de nieuwe meetkar. Als het heel gemakkelijk gaat, dan verzin ik nog wel een lijstje (Marathon Plus, Kojak 35 vouw, ...)

Unknown zei

Hallo Wim, ik vind verder geen contactoptie op je blog dus ik schrijf het hier maar even op; ik ben er morgen(donderdag)middag vanaf een uur of 12, ik verwacht dat ik de wielen en de meeste banden dan ook heb.

Tot morgen!
Roeland - Fietspunt.nl