zaterdag 6 februari 2010

SKS betrouwbaarste voetpomp

Na een oproep van Theo van Soest om eens verschillende fietspompen te vergelijken, heb ik me afgevraagd hoe je dat moet doen. Het meten van precieze luchtdruk is niet zo makkelijk omdat ik geen absolute referentie druk meter heb. Of heb ik die toch wel...?
Voor het oppompen van autobanden heb ik een Michelin-Wonder meter met certificaat. Deze is gegarandeerd binnen 1/10 bar juist. Wel zit ie aan de compressor met alleen een auto ventiel nippel eraan. Teveel gedoe om dat aan te passen aan Franse ventielen.
Dan realiseer ik me dat ik ooit van Hans Wessels een Schwalbe Airmax Pro digitale drukmeter heb gekregen voor mijn bandentesten.
Het duurt even, een handleiding is nergens op het internet te vinden, voor ik begrijp hoe het apparaatje werkt. Eerst de knop ingedrukt houden tot ie op 'on' staat. Nadat er een waarde 0.00 of eventueel een oude waarde opkomt, moet je weer de knop enkele seconden ingedrukt houden. Nadat er 'CLE' van 'clear' in beeld komt is het compacte metertje klaar voor de meting. Wel goed opletten dat ie op 'bar' staat want hij kan ook op drie andere waarden worden gezet.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, de druk die de SKS Rennkompressor in de band pompt is werkelijk exact de druk die ook de Airmax aangeeft. Het is gewoon verrassend dat ik, ondanks de analoge meter, de druk steeds binnen enkele honderdsten van een bar op de gewenste waarde meet.

Bij beide pompen pomp ik op de meter tot 3.0, 4.0, 5.0, 6.0 en 7.0 bar. Daarna meet ik met de Airmax de werkelijk in de band aanwezige lucht. De SKS levert na meting met de Airmax precies de druk die ik erin heb gepompt. De Halfords blijkt steeds tussen de 0.3 en 0.6 af te wijken. Er zit minder druk in dan de meter aangeeft.

Ik heb voor de waarden 3, 4 en 5 bar gemeten aan de achterband omdat het grotere luchtvolume het resultaat na het afnemen van de pompnippel minder zal beïnvloeden. Ook is het makkelijker om met de Airmax bij het grotere achterwiel te meten. De drukken 6 en 7 bar meet ik aan één van de voorbanden. Ik pomp steeds een hogere waarde in de band. Bij elke volle bar trek ik de nippel eraf en meet direct met de Airmax de waarde. Er is bij de SKS geen enkel verschil tussen de meter van de pomp en de meting van de Airmax.

Bij de Halfords pomp is het stuk lastiger om een betrouwbare meting te krijgen. Om te beginnen trilt de wijzer van de meter tijdens het pompen nogal. Als je denkt dat de gewenste waarde bereikt is, blijkt de meter bij ieder licht schokje tot 0,3 bar te verspringen. Na meerdere tikjes met de pomp op de vloer komt er enige stabiliteit in de uitslag. De metingen bewijzen wat ik al eerder had vastgesteld en staan hieronder.

SKS Rennkompressor

Meter 3.0- Airmax 3.0
Meter 4.0- Airmax 4.0
Meter 5.0- Airmax 5.0
Meter 6.0- Airmax 6.0
Meter 7.0- Airmax 7.0

Halfords

Meter 3.0- Airmax 2.7
Meter 4.0- Airmax 3.5
Meter 5.0- Airmax 4.5
Meter 6.0- Airmax 5.4
Meter 7.0- Airmax 6.6

De SKS is de betrouwbaarste voetpomp van de twee. Niet verwonderlijk, je koopt 4 Halfords pompen voor de prijs van één SKS Rennkompressor. Uiteraard zullen er vele andere voetpompen even goed zijn als de SKS. Wel is het gemak waarmee je heel nauwkeurig de juiste druk kan doseren groot. De Halfords kan uitstekend mee in de Quest vanwege zijn lichte gewicht. Gewoon een half barretje meer erin pompen dan de meter aangeeft en je bent het heertje.

14 opmerkingen:

Theo van Soest zei

Hoi Wim,
Bedankt voor jouw bijdrage. Ik heb waarschijnlijk een veel ouder model van die Rennkompressor. Ik vind de afleesbaarheid van die van mij niet optimaal. Ik zou geen waarde op tienden van bars durven af te geven, laat staan nog beter.
Je introduceert m.i. toch een onzekerheid door een band als medium te gebruiken. Met dat rode hulpstukje van de Halfords kun je denk ik elke pomp rechtstreeks op die drukmeter aansluiten.

groet
Theo van Soest

Wim Schermer zei

Hi Theo,
Op mijn Halfords zit geen rood hulpstukje. Ik wil echt weten wat er in de band zit. Dat kun je m.i. alleen weten door de band met een bekende geverifieerde waarde op te pompen. Als je weet dat de SKS 100% betrouwbaar is, kun je met de Halfords de band oppompen tot afgeronde bar waarden. Daarna kun je met de Airmax een nauwkeurige meting, desnoods tot 1/100 ste bar, uitvoeren.
Groeten,
Wim

Robbedoes zei

Hoi Wim,

Natuurlijk is de SKS beter :-)
Als je ook zegt dat de SKS € 60 euro duurder is dan de Halfordspomp.
Ik heb mijn pomp net 1 1/2 week in huis en heb incl verzendkosten € 59 betaald.
Dat houdt dus in dat de Halfordspomp gratis is :-)
Tja en wat verwacht je van een gratispomp...

Gr
Rob

Wim Schermer zei

Hi Rob,
Ik heb niet zo naar de prijzen gekeken, maar gelijk heb je. De Rennkompressor kost bij www.bike2build.nl maar 49 euro. Als je nog voor 2 euro erbij bestelt, sturen ze je hem nog gratis toe ook.
Groeten,
Wim

Mick zei

Maar wacht even, u schrijft: "Gewoon een half barretje meer erin pompen dan de meter aangeeft en je bent het heertje".
Maar met de Halfords pomp moet dat toch juist 'n halve bar minder zijn omdat 'ie te laag aangeeft?

simply red zei

Hoi Wim,

Mooi test alleen eindig je met een gevaarlijke conclusie: Je moet juist een halve bar minder erin pompen met de Halfords pomp. 6 bar in real is nl 5,5 op de meter van de Halfords pomp.

Groet,

Paul.

Wim Schermer zei

Als de meter van de Halfords pomp bijv. op 6 bar staat, dan zit er werkelijk maar 5.5 bar in. Je moet er dus wel degelijk een halve bar bijpompen om werkelijk op 6 bar te zitten.
Groeten,
Wim

simply red zei

Hoi Wim,

Als je 6 bar in je band wilt moet je stoppen bij 5,4 op de meter van je Halfordspomp. Zo niet dan snap ik niks van je test. Een halve bar bijpompen is een gevaarlijk advies want dan pomp je door tot de halfordsmeter op 6,5 staat en dan zit er werkelijk al 7 bar in.

Groet,

Paul - ik meet trouwens dezelfde verschillen tussen de 2 pompen - Dijs

Robbedoes zei

Volgens mij is het gewoon goed lezen.
Als je de tabel leest zie je het volgende bij 6 bar
6 bar SKS is 6 bar werkelijke druk
6 bar Halfords is 5.4 werkelijk

Dus het klopt volgens mij wel wat Wim adviseert.

Gr
Rob

Wim Schermer zei

Ik zal de uitleg wat verduidelijken. Wat ik schrijf klopt wel, maar een aanvulling is op zijn plaats.
Groeten,
Wim

Theo van Soest zei

Hoi Wim

Ik denk dat Paul gelijk heeft.
In het rijtje SKS-AIR-HAL geeft de Halfords (bij gelijke werkelijke druk in jouw experiment zoals je het beschrijft) zo'n 10% minder aan. Dus heb je bij de Halfords tot 4,5 bar gepompt, dan zul je met de Airmax constateren dat er al 5 bar inzit.

Theo

Wim Schermer zei

Ik had het kennelijk onvoldoende nauwkeurig opgeschreven. Dat krijg je ook als je dat 's nachts na twee uur doet :).
Nu is ie denk ik helemaal duidelijk.
Groeten,
Wim

simply red zei

Hoi Wim,

Zo snap ik je conclusie. Bedankt voor de uitleg. Ik heb een zefal bandenspanningsmeter en een SKS pomp die net als bij jouw test elke meting dezelfde druk aangeeft. De meter op de SKS pomp is gewoon zeer betrouwbaar. Mijn halfordspomp echter geeft in tegenstelling tot jouw meting juist een halve bar minder aan dan de werkelijke druk in de band. Ik moet met die pomp dus een halve bar voor de gewenste druk stoppen, jij moet er juist een halve bar bijpompen.


Groet,

Paul Dijs

Murf zei

Dank. Dankzij deze review is de Halfords een klant voor zijn pomp armer en een email over de idiote prijs die ze er voor vragen rijker.

Omdat ik 50+ EUR voor een fietspomp toch wat idioot vind heb ik uiteindelijk gekozen voor de SKS Airworx Control gekozen, die is iets voordeliger. (En hopenlijk even accuraat.)