maandag 22 februari 2010

SuperNova E3 versus B&M IQ Cyo

Kees van Hattem en Rob Kaag komen koffie drinken. Ze hebben in de regen gereden en het zal ook blijven regenen. Mijn aanvankelijke plan om met de mannen mee te gaan rijden geef ik op, ik ben geen regenrijder. Rob stelt voor om de verlichting van zijn Quest met die van de Quest van Kees te vergelijken. De beide drijfnatte fietsen worden de garage binnen gereden en de verlichting wordt op de witte deuren gericht.
Op de foto's is de linker lichtvlek de SuperNova E3 en de rechter is de B&M IQ Cyo. Op de bovenste foto branden er twee B&M IQ Cyo lampen, op de onderste foto brandt er één B&M IQ Cyo lamp.
De verschillen zijn duidelijk, de beide Cyo's geven veel - aan de bovenzijde mooi begrensd -licht. Echter... de bundel is vrij smal. Met één lamp wordt dat nog minder. In centimeters uitgedrukt op de deur is de bundel van beide Cyo's 50 cm breed. Eén Cyo geeft een 44 cm brede bundel. De E3 SuperNova heeft een bundel van 72 cm breed.
Mijn conclusie is dat de E3 lamp door zijn brede bundel het meeste licht in de berm geeft. Wel zou een goede oplossing zijn om twee Cyo's naast elkaar te monteren waarbij de lichtbundels niet goeddeels over elkaar, maar echt naast elkaar liggen. Als dan ook de bundel van de rechter lamp lager wordt afgesteld heb je 'the best of both worlds'.

Vanavond zet ik de resultaten van bovengenoemde metingen in een eenvoudig schetsje. Daaruit blijkt dat op 1200 cm afstand de bundel van 1xCyo 440 cm breed is, van 2x Cyo 500 cm breed en van de E3 720 cm breed is.
Op een afstand van 6,5 meter vanaf de lamp schijnt de E3 al 4 meter breed, de 1x Cyo 2,30 meter en de 2x Cyo 2,60 meter breed.
Stel je rijdt midden op een 3 meter breed fietspad. Op de al genoemde afstand van 6,5 meter is bij de beide Cyo configuraties de berm dan nog niet verlicht. Bij de E3 is de berm dan al een halve meter breed verlicht.

2 opmerkingen:

Quemo zei

Ha Wim,

Ik mis nog een gegeven in je vergelijk: de afstand tussen fiets en deur. Omdat de koplampen breed uitstralen (de ene wat meer dan de andere), zeggen de breedtes van de lichtvlekken op je deur niet alles. Als de fietsen slechts centimeters voor de deuren staan, dan zou de linker bundel mogelijk véél teveel naar opzij stralen en de rechter juist goed.

Mijn gok is wel dat de linker prettiger rijden is maar mogelijk geeft de rechter ook genoeg strooilicht in de berm op wat meer afstand (tijdens normaal rijden zie ik de eerste meters voor de Quest toch niet)

Wim Schermer zei

Hi Wilfred,
De afstand tussen de lamp en de deur was 122 cm.
Zoals je weet rij ik nogal eens met andere fietsers, ook in het donker. De E3 lamp is dan superieur, helemaal als er sprake van verblinding door automobilisten. Je ziet een lichtvlek in de verte dan totaal niet meer, wel nog een goed verlichte berm.
Groeten,
Wim