dinsdag 28 september 2010

Giessen 2010 2e dag

Aan de Sorpesee begint de dag somber, het weerbericht voorspelt 18 mm regen. Na het ontbijt gaan de beide groepen op weg naar Burg Hohensolm, 1260 meter klimmen en rond 136 km rijden. Het weerbericht klopt en het begint al snel te regenen. Na 40 kilometer komen we bij het bekende spoorwegtracé dat nu prachtig is geasfalteerd. Wilfred met de vlammen Mango krijgt een lekke band. Als hij rapporteert dat ie enkele nietjes in zijn band aantreft, gaan we allemaal onze banden inspecteren. Dat levert een ontluisterend beeld op. Nog vier fietsers hebben nieten in één van hun banden zitten, soms een enkel nietje, soms zelfs een kammetje van vier nieten. Als de nieten worden verwijderd zijn al die banden lek en moeten worden vervangen. Ik denk dat dit een actie is van een idioot die het fietsen hier niet welgevallig is.
Beekie ontsnapt tijdens de afdaling bij Winterberg aan de dood. Hij schat tijdens de afdaling een bocht verkeerd in en belandt op de weghelft voor het tegemoetkomende verkeer. Op een haar na kan hij de vangrail aan de andere wegzijde vermijden.
Onderweg stoppen we even en vinden onder een appelboom veel afgevallen vruchten. Enkele fietsers vinden ze heerlijk, ik vind het maar zure krengen.
De klim naar Winterberg is 742 meter hoog en dus lang. Nergens stijgt het meer dan 10% en dus is het goed te doen. Ik klim steeds met hartslag 138 tot 145 en dat is lang vol te houden. Peter de Rond klaagt dat zijn hartslagmeter op 185 slagen per minuut staat en vindt dat ie wel erg hard moet werken.
De regen komt soms met bakken uit de hemel. Jan Geel heeft vrijwel geen droge spullen meer aan boord. Jaren geleden heb ik speciale versterkte plastic zakken gekocht die lucht- en waterdicht afsluiten. Je kunt via waterdichte ventielen alle overtollige lucht eruit persen en zo een heel klein pakformaat bereiken. Ik heb twee van die zakken mee, één voor een reserve set fietskleding en één voor normale kleding. Verder zijn er twee velomobieltassen aan boord, één voor bestek en eten en drinken, en één met persoonlijke spullen als camera, paspoort, bril enz. enz.
De slaapzak en slaapmat liggen bovenop de plastic zakken en blijven ook goed droog.
In een groene plastic buidel zit alles voor bandenreparatie onder handbereik. De totaal drie lekke banden die ik had tijdens deze reis hebben totaal 20 minuten vertraging opgeleverd.
Eten, vooral snelle snacks, zijn onder handbereik. Jan Geel weet nu dat ie dat ook moet doen. Tijdens het klimmen raakte hij door de voorraad calorieën heen en viel stil. Na tien minuten en wat eten kon Jan weer prima naar boven. Overigens bewonderenswaardig dat een man van 69 jaar zo'n tocht zo goed aankan. Dan moet je wel heel sterk zijn.
De Burg Hohensolm is een prachtig slot waarvan de start van de bouw dateert uit 1320. Het is nu eigendom van de Evangelische Kerk in Duitsland die er de afgelopen 7 jaar zo'n 5 miljoen euro in heeft geïnvesteerd. De accommodatie is uitstekend met goede bedden en lekkere douches. Het eten vind ik maar zozo, een hamburger met vette pasta is niet helemaal mijn kostje.
's Avonds drinken we een glas bier en gaan ..... snurken. Niet ik, maar vooral Beekie zaagt het hele bos om het kasteel om. Ik heb goede oordoppen in en slaap een meter of acht bij hem vandaan. Ik hoor niks maar Peter de Rond, ook met oordoppen, gaat het bed uit en schudt Beekie hardhandig wakker.
136 km

Geen opmerkingen: