maandag 1 november 2010

Alles lijkt al eens uitgevonden

Op recumbentblog een posting vorige maand van een nieuwe Tri-sled velomobiel. Maar ..... die kennen we toch al jaren? De nieuweling lijkt sprekend op de C-Alleweder of Limit die, net als de Quest, Mango en Strada door Allert Jacobs is ontworpen.
Een goede foto van de Limit vond ik op
http://versatile.web-log.nl/versatile/limit_en_alleweder/
Alle wielen zijn 20 inch, de verhoudingen zijn vrijwel hetzelfde, de bollingen liggen bijna overal gelijk, zelfs de tunnel achter het hoofd lijkt zo overgenomen te zijn van de C-Alleweder. De Rotovelo, zo heet de nieuwe velomobiel van de Australiërs heeft hooguit een iets lagere neus. Oordeel zelf.

5 opmerkingen:

Robbedoes zei

Zouden ze het patent ook over genomen hebben.
Dat is echt bijna 2 druppels water.

boelie zei

Op http://rotovelo.blogspot.com/ zie je wat meer foto's van deze velomobiel.
Op de foto waarop de rotovelo op zijn zij ligt zie je dat dit 'gewoon' een trike met een body is. Hele stukken ketting onbeschermd onder de fiets. De foto bovenaan laat ook een heel andere smoel zien dan de C-alleweder.

Hoewel ik er nooit één gehad heb ben ik toch altijd een stille bewonderaar van de C-alleweder geweest. Ik geloof dat ik liever een 'nieuwe' C-alleweder zou hebben dan een Rotovelo...

Desalniettemin, ik zie ook wel dat fabrikanten zoeken naar manieren om op basis van hun expertise een betaalbare velomobiel op de markt te zetten, en elk initiatief daartoe is een goede ontwikkeling

Theo Z zei

Hallo Wim,

nou dacht ik toch dat de methode om ze te maken 'nieuw' was, tenminste voor velomobielen.
Een goedkopere productiemethode!

'Rotovelo's molders should be able to churn shells out like hotcakes, with a shorter production time and higher volume runs = lower unit cost' op http://www.bentrideronline.com/messageboard/showthread.php?t=64937

De Rotovelo lijkt wel sprekend op de Limit!

Theo

Wim Schermer zei

Robbedoes,
Op velomobielen zit geen patent dus overnemen kan ook niet.

Theo,
De bouwwijze in polyethyleen is wel degelijk, maar nogal zwaar. Verder vind ik het ook geen mooi materiaal. Als ik mijn polyethyleen kajaks vergelijk met de polyester of carbon versie, dan is polyethyleen het lelijke eendje. Voordeel is en blijft dat er snel geproduceerd kan worden en dat de kosten laag blijven.
Groeten,
Wim

Theo Z zei

Voor de liefhebbers: http://rotovelo.blogspot.com/