donderdag 2 december 2010

Winters autoritje naar Dronten

Vanmorgen rijden Kees van Hattem en ik naar Dronten. De mallen van de racekap gaan retour en Ymte heeft drie 20" wielen met brede 25 mm velgen klaar staan.
Als we bij Velomobiel.nl binnen staan lijkt de zaak wel overgenomen te zijn door een flinke groep Duitsers. Het blijkt een ploeg mensen te zijn die met een DuoQuest kopie dwars door Australië zal trekken, voortgestuwd door een immens grote vlieger. Allert en Ymte kijken wat beteuterd, het aanpassen van dit speciale vehikel kosten weken, tijd die niet kan worden besteed aan de kleine Quest. Zou de oorspronkelijke versie nog mede door pedalen worden voortgestuwd, zoals het er nu naar uitziet zijn de pedalen op de schroothoop beland en wordt een elektromotor ingebouwd. Het project wordt goed betaald, maar zoals bekend is geld niet de primaire drijfveer van Velomobiel.nl.
Ymte heeft een drietal mooie Shimano naven ingespaakt tot heel fraai lichtlopende wielen met uitvalnaven. Kost niks en is dus weer een waardevolle bijdrage aan het testen van banden.
Ymte wil de Bebop pedalen graag zelf proberen en zal ze straks als optie bij vooral de lichte Quest en Strada aanbieden. De Bebops wegen gemiddeld maar de helft van de standaard meegeleverde SPD pedalen. Ook Raptobike biedt de pedalen op Raptobike.nl aan.
Ik heb mijn boterhammen met spek vergeten, maar Velomobiel.nl heeft voor hongerige fietsers altijd wel een boterham over.

Terug rijden we over de Houtribdijk. De harde wind maakt van de vegetatie aan de oever van het IJsselmeer prachtige ijsformaties. We stoppen even op een parkeerstrook. Om bij het fietspad te komen moet ik over de eerste vangrail klimmen en me vervolgens tussen de beide rails omlaag wringen onder de tweede rail door. Dan heel steil omlaag om 7 meter verder op het spiegelgladde fietspad uit te komen. Het lagere talud is een complete ijsbaan en dichterbij de fraaie ijsformaties kan ik niet komen.
Met de iPhone 4 maak ik een paar foto's die hiernaast staan. Kees vlucht de auto in, veel te koud. Als ik even later weer tussen de vangrails omhoog klauter zijn mijn vingers pijnlijk door de kou.

De eerste dag van Velomobielonderdelen.nl is uitzonderlijk succesvol. 510 unieke bezoekers hebben 5500 pagina's bekeken.
Er zijn al tientallen geïnteresseerden voor een race/toerkap en een aantal Bebop pedalen, lagers en banden zijn al besteld.

2 opmerkingen:

Pjotr320 zei

Laat ik het heel voorzichtig zeggen: de originele Duo Q kan mij meer bekoren.
Mooie foto's van het ijs!
De 'halve' racekap is inderdaad interessant. Hij zou, met een beetje werk, vast ook op een Mango passen.

Peter

Wim Schermer zei

Hi Peter,
De toer/racekap is iets hoger dan de standaard racekap.
Als de flens van de kap iets wordt verhoogd zal ie vrijwel zeker op de Mango passen.
Groeten,
Wim