donderdag 2 december 2010

Winterrit met de Quest

Vanmiddag sneeuwt het met kleine vlokken en het vriest precies 5 gr. C. als ik de Quest uit de warme garage rij. Ik wil de kap en het nieuwe vizier testen onder barre omstandigheden. In de 5 cm dikke sneeuwlaag rondlopen verstopt de schoenplaatjes van de Bebop pedalen. Een paar keer stampen en de meeste sneeuw en ijstroep verdwijnt van de schoenen en inklikken is daarna weer eenvoudig.
Het is glad op het eiland en voorzichtigheid is de moeder van de porceleinkast.
Het fietspad langs de Markervaart richting Krommenie is geschoven maar verse sneeuw maakt het allemaal mooi wit. De snelheid hou ik op 30 km/u met een maximum van 37 km/u van het talud van de Beatrixbrug bij Oost-Knollendam. Op sommige schuin liggende stukken fietspad voelt het angstig aan. De schuivers blijven beperkt en het rijden onder de kap gaat uitstekend.
Enkele keren rij ik zonder het te merken over harde stukken ijs die door sneeuwschuivers van de grote weg op het fietspad zijn geschoven.

De sneeuw is fijn en waait door de lage temperatuur direct van het vizier af. De sneeuw komt niet of nauwelijks in mijn gezicht. Het vizier beslaat niet. Wel bespeur ik wat kou in mijn gezicht, niet zo gek met een gevoelstemperatuur van - 15 gr. C.. Ik merk nu dat de bovenrand van de voorzijde van de kap de wind naar mijn gezicht afbuigt. Dat moet door het verwijderen van een stuk van de rand verholpen worden. Vooralsnog laat ik de rand zitten tot het nieuwe vizier zich definitief heeft bewezen.
In Krommenie is het rijden moeilijk door sneeuw en ijs dat niet wordt verwijderd. Ik ben blij dat ik tenminste op drie wielen rij, normale fietsers, er rijdt maar een doodenkele stapvoets door het dorp, blijven nauwelijks overeind.

Als ik mijn boodschap heb gedaan en als bonus verse appelbollen koop, klim ik weer de warmte van de Quest in en rij naar ons eiland. Ik maak nog een foto vanuit het vizier van de bevroren en besneeuwde Markervaart met onze stolp op de achtergrond. Daarna rij ik naar huis.

Thuis blijken de wielkasten helemaal vol te zitten met sneeuw en ijs. Dat levert enorme plassen op de garagevloer op die door de schrobzuigmachine gretig worden opgeslobberd.

5 opmerkingen:

Unknown zei

Dag Wim,

Als je geen verwarmde garage hebt blijft de sneeuw er gewoon inzitten bij vorst en wordt deels een ijsklont.Zout krijg je er als toetje bij.
Dan nog alleen deels te verwijderen door de sneeuw eruit te steken/kloppen/scheppen.
Alle onderdelen van de wielophanging worden aangestast en de remhevel rot vast.
Als je de sneeuw laat zitten loopt alles vast en fietsen/sturen is niet meer mogelijk het wordt een grote ijsklont.
Volgens mij al deze zooi alleen te verwijderen met hogedruk spuit of warmwater slang met sproeikop.
Deze laatste oplossing heeft mijn voorkeur.
Hoe doen andere velomobielrijders dit?

Groet,
Bert H.

Wim Schermer zei

Hi Bert,
Als je die ijsprut niet verwijdert door warmte o.i.d. sta je snel stil. Ik had na een ritje van maar 16 km al zoveel ijs in de wielkasten dat de stuuruitslag sterk was beperkt.
De schrob/zuigmachine heeft 7 liter ijswater opgezogen van de garagevloer.
Ik denk dat velomobielrijders die de fiets dagelijks in dit weer gebruiken, de fiets in de warmte halen.
Hogedrukspuiten zijn rampzalig voor overbrengingen, kettingen e.d.
Groeten,
Wim

Quesjer zei

Hoe doen andere rijders dat?

Ik heb in deze periode een lange schoenlepel aan boord, voor als ik onderweg te maken heb met te volle wielkasten......

Verder heb ik aan het begin van de winterperiode de trommelremmen goed gesmeerd, en de opening heel dik in kogellagervet gezet, zodat er geen water en dus ook geen zout bij het hevelasje kan komen. We gaan meemaken of dat afdoende werkt.....

Groet van Quesjer

Alwin Visker zei

Ik had een ander winter-probleem. Ik reed vanmiddag lek en had geen binnenband bij me. Plakken wou dus niet. De lijm weigerde dienst met deze temperatuur. Nadat de hulptroepen me van een een Durano achter- en binnenband hadden voorzien leek alles goed te komen. Totdat bij het pompen mijn fietspomp (T-stuk) in tweeën brak. Kou maakt alles lastiger.....

simply red zei

Hoi,

Voor de duidelijk: het is vooral een Quest probleem. Velomobielen met open wielkast zijn in 1 tel sneeuwvrij bij de voorwielen. Even een vinger door de kast halen en klaar (wel daarna in de sneeuw schoonmaken natuurlijk)

Groeten,

Paul.