maandag 4 april 2011

Twee draaicirkels

Bij de nieuwe carbon Quest heb ik een vreemd verschijnsel meegekregen, de draaicirkel over links en rechts zijn sterk verschillend.
Met Kees rijden we vanmorgen naar het grote parkeerterrein bij de Woudhaven. Sturend met één hand en de band licht aanlopend zet ik om de paar meter een krijtstreep op het wegdek. Eerst linksom met wit krijt, dan rechtsom met groen krijt. Met het meetlint meten we de binnendiameter van de cirkels op.

De draaicirkel over links is 12,30 meter, over rechts maar liefst 16,30 meter. Dat is een verschil van 4 meter en dat levert zo nu en dan problemen op. Eerdere tests met de Quest 305 in mei 2009 leverden een draaicirkel op van 12,70 meter. Deze nieuwe fiets heeft brede velgen en de Quest 305 uit de test van mei 2009 had nog smalle velgen. De brede velgen van Quest 484 doen de banden uiteraard iets breder worden, maar zo'n groot verschil tussen linksom en rechtsom is wel heel veel. Ik neem aan dat de symmetrie van de uitsparingen voor de banden gelijk is.
Dit moet maar een keer bij Velomobiel.nl worden nagekeken. Ik moet er voor het opnieuw spaken van mijn achterwiel toch een keer naar toe.

Kees moet zijn huis nog kleinkind veilig maken, morgen is ie oppasopa. Ik rij een stuk mee naar Heerhugowaard langs de Westdijk van de Schermer. Op het prachtige asfalt langs het Noord-Hollands kanaal rijden we steeds tegen de 40 km/u. Vlak voor Heerhugowaard ga ik rechtsaf de Slingerdijk op. Via Ursem, de 3 Schermer molens en Driehuizen ben ik na 38 km weer thuis.

7 opmerkingen:

Tom zei

Hallo Wim,

En ik maar denken dat ik gek ben. ik had al tijden het idee dat ik de ene kant korter om kan dan de andere maar ik dacht dat ik gek was tot ik zonet je stukje las.

vriendelijke groet,

tom hospes

Tom zei

Hallo Wim,

en ik maar denken dat ik gek ben. Heb sinds ik de nieuwe quest heb dat idee al maar dacht dat ik gek was. Ben blij dat ik nu je stukje lees.

tom hospes

Peter de Rond zei

Hallo Wim,

Ik weet niet hoe sterk je veerpoten inveren, als dat niet genoeg is komt de stuurkogel waar de stuurstang de kogel in gaat tegen de bodyrand aan.
Hij stuikt als het ware en dat beperkt je draaicirkel.
Bij mij is dat soms ook het geval. anders fiets op de kop en kijken of de uitslag aan beide kanten even groot is.

Gr. Peter, nee Tom je bent niet gek, alleen niet technisch

Kees Schouten zei

Wim,

Om met een Quest een draaicirkel van 12,30 meter te krijgen moet je de voorwielen gemiddeld 23,8 graden verdraaien (als de stuurinrichting goed ontworpen is zal het wiel in de binnenbocht iets verder draaien dan het wiel in de buitenbocht). Om een draaicirkel van 16,30 meter te krijgen moet de wieluitslag 18,1 graden zijn. Zo'n verschil moet je makkelijk kunnen meten. Als je geen verschil in wieluitslag meet, dan kan het verschil ook veroorzaakt zijn doordat de lijn door het hart van de voorwielen een hoek van 2,9 graden maakt met de lijn door de as van het achterwiel. Dat kan als het achterwiel scheef staat of als de assen van de voorwielen in "rechtuit stand" niet in elkaars verlengde liggen.

Kees

Wim Schermer zei

Hi Peter,
Ik heb dezelfde vering als voorheen, halfhard en halfzacht. De fiets is natuurlijk wel 9 kg lichter geworden en veert dus minder diep in.
Vraag is natuurlijk wel hoe het op te lossen.
Groeten,
Wim

Toerschaatser zei

Wim,

Na het lezen van de reacties.
Suggestie mijnerzijds: Voorstel om 10 kg gewicht (ballast) extra "aan boord" te nemen en daarmee nog eens het met van de draaicirkels te doen en kijken of het resultaat daarmee verbeterd wordt...

Groetjes
Vriendje Jan

Wim Schermer zei

Hi Jan,
Dat zal niet helpen, de band loopt nu al tegen de inkeping in de zijkant aan.
Groeten,
Wim