donderdag 30 juni 2011

Kettinglengte is cruciaal

Na de racepartij gisteren zou ik niet direct weer een eind gaan fietsen. Kees belt en is voornemens met Jan Geel en Pé Koomen wat testjes te doen op de klimmetjes van Spaarnwoude. Wim is met een natte vinger te lijmen en na de koffie rijden we gevieren naar de klaarliggende pont in Buitenhuis.
Vorig jaar heb ik in Ierland wat problemen gehad met de kettinglengte. Doordat deze 3 schakels te lang was, bleek het vrijwel onmogelijk om te klimmen.
Ik had tijdens Hemelvaartdag al vastgesteld dat mijn ketting nu op de goede lengte is. Ik kan zelfs op het kleine blad voor alle tandwielen achter schakelen. Dat heeft normaal geen zin omdat veel versnellingen elkaar overlappen. Het is wel makkelijk als er veel kleine klimmetjes zijn, ik kan dan op het kleine blad vóór blijven. Dit lukt omdat in mijn fiets een SRAM XO derailleur zit met een dubbel zo sterke veer.
We rijden vlot naar Spaarnwoude en vallen de eerste klimmetjes aan. Kees, Jan en ik rijden vlot naar boven. Pé is al gauw uit zicht en blijkt op het kleine blad een overspringende ketting te hebben. Die vliegt er zelfs af en Pé weet wat ie moet doen om in de Vogezen omhoog te kunnen.

Hoe kun je nu beoordelen of de ketting de goede lengte heeft? Schakel vóór op het grootste blad, schakel achter op het grootste blad. De kooi van de derailleur, de lange poot, moet nu bijna horizontaal vooruit staan. Staat de kooi lager dan ongeveer tien voor het halve uur, dan moeten er één of meer schakels uit de ketting. Staat de kooi helemaal horizontaal, dan is de ketting te kort. Waarschijnlijk zal de derailleur dan ook niet goed schakelen omdat er dan onvoldoende kettinglengte is om over de tanden te springen. Deze laatste situatie moet zeker vermeden worden omdat de derailleur kan worden verbogen.

Via dezelfde pont rijden we over de mooie Zeedijk naar de historische Lagendijk langs fort Krommeniedijk. In Akersloot breng ik een pakje naar de post. Dan rest nog een laatste stukje naar de pont in Akersloot waar onze wegen scheiden.
Mooi ritje met een zinvolle bestemming.
55 km. Totaal nu 4400 km

Geen opmerkingen: