maandag 10 oktober 2011

Nieuwe E3 lamp, nieuwe tanden en kapmallen voor XS

Vanmorgen rij ik met Kees van Hattem naar Velomobiel.nl. Mijn mooie SuperNova E3 voorlamp is defect en een nieuwe lamp ligt al in Dronten. Ook wil ik mijn bergverzet achter met een reeks van 11 - 34 tanden vervangen voor een 11 - 28 cassette. Deze cassette heeft een betere spatiëring van de versnellingen voor gebruik op de vlakke weg. Op hogere snelheden zat er een te groot gat tussen het kleinste tandwiel en de naast grotere.
Tijdens wedstrijden en voor de wind, dan gaat het wel tussen 62 en 65 km/u, trap ik juist als een bezetene rond met het 57-tands tandwiel voor. Theo zet er een 61-tands voor in de plaats. Uiteraard is de kleine 30 niet meer te schakelen, maar dat is in ons vlakke polderland ook niet nodig. Wel blijft het 42-tands middenblad bruikbaar.
Theo is anderhalf uur bezig om alles om te zetten. Ook de fijne carbon kettingafscherming, rust in de tent, moet wat hoger gemonteerd worden.

Van Allert krijg ik een complete set mallen mee om de toer/race kap voor de nieuwe XS Quest te maken. Daar zijn al diverse bestellingen voor binnengekomen.

Kees winkelt er voor zijn Velomobielgarage Noord-Holland lustig op los. Hoofdbestanddeel van de dozen met o.m. banden zijn Schwalbe Marathon Plus banden. Wil je echt in de winter niet uit je fiets om een lekke band te verwisselen, dan is dit de enige band waar je gegarandeerd niet mee lek rijdt.

Als laatste lever ik twee mooie witte racekappen af en neem de slechts licht beschadigde racekap van Budi Jonkhart mee voor reparatie.

3 opmerkingen:

Quemo zei

Grappig!

65 km/h met tandwielcombinatie 52-11 en dan trap je als een bezetene rond? Ik kom uit op een kadans van ongeveer 100 na een vlugge rekensom. Bij 100 begin ik net op gang te komen als ik echt hard wil gaan. 110 of 120 wordt voor mij dan een stuk interessanter en als eindpurt wil 130 ook wel verschijnen maar dan voor even.

Met een 61 tands zal jouw kadans dan zakken van 100 naar 94.

Jij bent dus echt gewend om in een lage kadans te trappen.
Voor mij is 90 tot 95 normaal. Wat is voor jou een gangbare 'trap lekker door'-kadans?

Quemo zei

sorry, ik zie een fout in m'n bericht: geen 52 maar 57. Berekening is wel aan de hand van een 57 trouwens.

Wim Schermer zei

Ik ben inderdaad een lage cadans trapper. Dan blijft mijn hartslag ook zo laag mogelijk. Mijn maximale hartslag ligt door mijn leeftijd sowieso al lager.
Ik train wel eens op mijn ligfiets hometrainer. Daar kan ik de cadans continue aflezen. Het blijkt dat ik 90 tpm prettig vind. 100 en meer is voor mij oncomfortabel.