woensdag 15 februari 2012

Meten is weten, SRM besteld












Meten is weten. De vele aanpassingen aan de Quest hebben deze velomobiel veel sneller gemaakt. Zo reed ik tijdens CycleVision 2005 tijdens de uursrace 42 km/u. 6 jaar later was dat tijdens CycleVision op de RDW baan al 55,3 km/u. Deze 13,3 km/u snelheidswinst is toe te schrijven aan verschillende snelheid verhogende maatregelen. Deze zijn grotendeels op aero-dynamisch vlak, deels ook mechanisch.

Maar wat nu precies de effecten van de individuele aanpassingen zijn blijven raadselachtig. Met de hartslagmeter zijn wel indicaties te krijgen, maar een precieze meting is alleen met echte vermogen meters te realiseren. Er zijn naast SRM inmiddels enkele concurrerende systemen. Er is echter geen enkel systeem dat de nauwkeurigheid van een SRM Professional systeem haalt.
Na de verrassende en spectaculaire resultaten van het mini vizier, met de bereidwillige hulp van Jan van Steeg en zijn SRM meter vastgesteld, smaakt het naar meer.

Vanmorgen heb ik bij Hans van Vugt van Elan een nieuw SRM Professional systeem besteld. Dit draadloze systeem, zoals op de foto's bij dit artikel, heeft een nauwkeurigheid binnen 2%. De roep van verschillende mensen om van meer producten te onderbouwen wat de effecten op de snelheid zijn, kan straks worden gerealiseerd.
In de komende periode zal deze SRM door Elan in mijn Quest worden ingebouwd.

7 opmerkingen:

liegender_robert zei

Hallo Wim,
prima das Du eine SRM bestellt hast. Jetzt können Deine Verbesserungen glaubhaft dokumetiert werden. Bin auf Deine Ergebnisse gespannt. Mas sehen was die Zukunft noch an Überraschungen parat hat.

BrandweerQuest zei

Heel mooi dat je dat voor ons wilt aanschaffen. Geen gering bedrag. Ik hoop dat je er veel mee mee kunt testen en onderzoeken. Data is wat we nodig hebben. ;-)

Vandaag heb ik een rondje Veluwemeer gedaan. Voor 80% over dijken en vrij liggende wegen. Vlagerige wind kracht 5 bfrt schat ik, soms 6 tijdens vele korte heftige regenbuien.
Ik heb mijn D-tochtstrip ditmaal alleen over de muts geplakt.
Ik moet zeggen dat ik steeds gewoon stabiel kon blijven fietsen. Geen rare slingerbewegingen. Niets, gewoon koersvast. Wel ben ik tot twee keer toe 'zo maar' 25 cm opzij geblazen. Met glijdende wielen dus. Wel beangstigend. De fiets voelde heel licht aan. Mogelijk dat de wind over het ijs tegen de dijk op van onderaf tegen de fiets drukte.

Velomobiel 412 zei

Dag Wim,

Een goedde zaak cijfers liegen niet zeker met jouw nauwkeurigheid.

Matthijs

Anoniem zei

Dag Wim,

Jaren geleden heb ik, zoals je weet, met het SRM-meetsysteem goede ervaringen opgedaan.
Invloed van veranderingen aan de Quest op vermogen of snelheid kunnen alleen goed worden gemeten indien de meetomstandigheden zoveel mogelijk dezelfde zijn, waarbij ook de reproduceerbaarheid van de meting belangrijk is.
Onder het motto: 1 meting is geen meting.
Veel speelplezier er mee. Je zult van de aanschaf geen spijt hebben.
Groet, Bert H.

Jan van Steeg zei

Dat gaat waarschijnlijk niet goed met de draadloze snelheidsensor in de carbon wielkasten. Waarschijnlijk is een creatieve oplossing nodig om dat systeem werkend te krijgen in een Carbon Quest

Maarten zei

Heel mooi. Het lijkt me een goed idee om als eerste te proberen om het resultaat van de wielerbaan te reproduceren. Je weet wat daar uitkomt (ongeveer 40 Watt bij 50 km/uur voor het open scherm). Wellicht dat je het op de baan nog een keer bij iets lagere snelheid zou willen uitproberen, maar het geeft een richting. Dat geeft weer vertrouwen in de foutenmarge die je op de openbare weg kunt halen.

Op straat heb je met vele verstoringen te maken. Dit vraagt naar mijn mening niet om het zo nauwkeurig mogelijk meten onder zo gelijk mogelijke omstandigheden. Dat laatste zal je nooit echt goed voor elkaar krijgen. Bovendien krijg je geen beeld in de variatie op de meting (of de meetonzekerheid). Die meetonzekerheid is meer ingegeven door de omstandigheden dan door de SRM. Beter is het denk ik om juist heel veel te meten en vervolgens met statistiek uit te werken of er een verschil is. Dit geeft meteen een beeld van de variatie op de meting.

Wat heb je nodig? De SRM slaat al heel veel op. Ik denk dat het kan helpen om GPS tracks op te nemen, zodat je eventueel (als laatste redmiddel) ook op wegdek kunt selecteren. Hellingen kan je al uit de SRM resultaten halen. En een logboek bijhouden over de weersomstandigheden kan denk ik ook geen kwaad. Dat is wel terug te vinden, maar noteren is eenvoudiger.

Wim Schermer zei

Hi Maarten,
De resultaten op de wielerbaan bevestigden mijn eerdere metingen, met lagere snelheden, met de hartslagmeter.
Ik ben van plan om, samen met Jan van Steeg en Hans van Vugt, onder andere op de RDW baan in Lelystad te gaan meten.
Ik zal niet proberen om verschillen tot achter de komma te verkrijgen. Dat lukt op de openbare weg sowieso nauwelijks.
Ik hou van experimenteren. Zo stel ik me voor om bijv. een Mango en een Strada, met en zonder aero-dynamische aanpassingen met de Quest te gaan slepen.
Groeten,
Wim