woensdag 28 maart 2012

3AX pedalen

Wat is dat nou weer? Nou, misschien wel een heel goed idee.

3AX pedalen zijn nog niet op de markt. Daarom papegaai ik de beperkte informatie op de site maar na.

'In een ideale wereld sluit je racefiets naadloos aan op je lichaam, en zet je spierkracht om in snelheid.

In de echte wereld wringt het. De voeten van veruit de meeste mensen zijn van nature zo dat de voorvoet niet precies een hoek van 90 graden maakt met het lichaam. Meestal staat de binnenkant van de voorvoet iets hoger dan de buitenkant, soms is het juist andersom. Daarnaast verandert deze hoek ook nog eens wanneer we bewegen, zoals bij het afrollen van de voet wanneer we lopen. Normale racefietspedalen forceren je voeten en benen in een onnatuurlijke positie, waardoor je spierkracht niet optimaal kunt overbrengen.

Een onnatuurlijke positie resulteert ook in een onevenwichtige belasting van je gewrichten. Dit kan leiden tot pijn of ongemak tijdens het fietsen of op termijn tot blessures.

Het gepatenteerde 3ax pedaal past zich wél aan je voetstand aan, zelfs tijdens de pedaalslag. Het pedaal zet zich naar je voet door enkele graden naar binnen of buiten te kantelen. Het pedaal schommelt om een draaipunt dat zich ter hoogte van je enkel bevindt. Hierdoor wordt de benodigde hoek in het pedaal gerealiseerd terwijl dit niet ten koste gaat van de stabiliteit van het pedaal.

We zijn de pedalen op dit moment aan het optimaliseren voor we de productie starten. Dit doen we samen met een testteam van vijftig geselecteerde wielrenners.


Ik ben uitgenodigd om mee te doen met het testwerk. Dat hoort wel zo'n beetje bij me. Wil je ook testrijder worden, kijk dan eens op http://3ax-cycling.com/ en meld je aan om mee te testen.

6 opmerkingen:

Bram Smit zei

Nergens op internet iets te vinden van deze firma.
Het loopt wel erg dicht tegen 1 april aan.

Wim Schermer zei

Hi Bram,
Nee, is geen grap. Ik ken de mensen die hier mee bezig zijn. Over twee weken zijn de testpedalen klaar.
Groeten,
Wim

Unknown zei

Toen ik plaatjes voor mijn beenlengteverschil zocht en uiteindelijk vond, kwam ik wel 'shims' en 'wedges' tegen om scheve voetenstand te corrigeren. Zag er wel mooi gedocumenteerd uit, maar ik heb geen knieklachten dus...

Een nederlandse site hiervoor:
http://chicles.nl/products-page/bfs-wedges/

Alwin Visker zei

Ik heb zo nu en dan ook last van knieën en enkels. Ik heb me aangemeld als testrijder. Ik ben benieuwd of het wat scheelt. Mooi dat je hier mee bent gekomen.

Wim Schermer zei

Hi Alwin,
Er hebben zich volgens de ontwikkelaars van de pedalen via mijn blog meer dan 30 ligfietsers aangemeld.
Ik ga deze week met hen de lijst na en zal een keuze uit de inschrijvers maken.
Jij kon, als één van de sterkste rijders, wel eens geselecteerd worden.
Groeten,
Wim

Alwin Visker zei

Vandaag net te horen gekregen dat ik volgende week misschien een setje pedalen mag verwachten. Ben benieuwd...